国際高専:国際高等専門学校

Department of Science and Technology 国際理工学科

未来社会の創造へつながる成長分野を学ぶ

経済・産業のグローバル化、少子高齢化と労働人口の減少、自然災害、環境問題など、複雑かつ多様な課題により先行き不明な現代社会においては、課題解決に向けたイノベーションが期待されています。変化に対応するのみならず、第四次産業革命における成長分野(AI、IoT・ロボティクス、ビッグデータ、セキュリティ分野など)を牽引することが、未来社会の創造へとつながります。これら社会の要求に応えられる理工系人材を育成することが、国際高専から始まる9年間の新たな学びのテーマです。

国際理工学科 時間割

国際理工学科
CDIO

世界標準の工学教育CDIO Standardに基づくカリキュラムと学習環境

CDIOとは

CDIO

「Conceive(考え出す)、Design(設計する)、Implement(実行する)、Operate(運営する)」の頭文字をとったもので、マサチューセッツ工科大学とスウェーデンの3つの大学が考案し提唱した工学教育のフレームワークです。現在CDIOにはマサチューセッツ工科大学をはじめスタンフォード大学、リバプール大学、シドニー大学、シンガポール大学など世界の有名校をはじめ各国を代表する高等教育機関が130校以上加盟しています。国際高専は、このCDIOに加盟しており、CDIOスタンダードに基づく教育システムと学修環境により、グローバル社会で活躍するエンジニアに求められる能力を、より実践的かつ体系的に学ぶ教育を実現します。

英語で学ぶサイエンス&テクノロジー

テクノロジーの基礎となる科目として、自然界で起こる様々な現象を題材に、数学、物理、化学を英語で学びます。またそのために必要な英語表現を科目「Bridge English」で習得し、STEM※によるエンジニアリングデザイン教育を実施します。

  • STEM教育…=Science(物理・自然科学)、T=Technology(技術)、E=Engineering(工学)、M=Mathematics(数学)を統合して学ぶ教育のことです。従来の日本の教育は別々の科目と捉えていましたが、これからの社会では、これらの知識や技術を組み合わせて考える力が必要です。

Learning in growing fields that create a future society

Our society is uncertain due to complex issues such as globalization in economy and industry, low birth rate, aging population, decreasing labor population, natural disasters, and environmental problems. For this reason, innovation for solving problems is expected. In addition to responding to changes, driving growing fields in the Fourth Industrial Revolution (such as AI, IoT, robotics, big data, security, etc.) will lead to creating the society of the future. Fostering science and engineering personnel who can meet the social needs is our mission in new nine-year education starting from International College of Technology (ICT).

Science and Technology
CDIO

Curriculum and learning environment based on CDIO Standard, world-standard in engineering education

What is CDIO?

CDIO

CDIO stands for "Conceive", "Design", "Implement", and "Operate". It is a framework for engineering education that was devised and proposed by Massachusetts Institute of Technology and three Swedish universities. Currently, more than 130 higher education institutions have joined in CDIO, including Massachusetts Institute of Technology, Stanford University, the University of Liverpool, the University of Sydney, National University of Singapore, and other world-famous schools around the world. ICT is also a member of CDIO. With educational systems and environments based on the CDIO Standard, ICT provides practical and systematic education for students to learn the skills required for global engineers.

Learning Science and Technology in English

As basic courses for technology, students learn mathematics, physics, and chemistry in English using various natural phenomena as materials. For that purpose, students acquire necessary English expressions in the "Bridge English" course and are provided engineering design education through STEM*.

  • STEM Education is the education to integrally learn Science (physics and natural science), Technology, Engineering, and Mathematics. Traditional Japanese education regards them as separate subjects. However, in the future society, we need the ability to think combining these knowledge and techniques.

HOMEEducationDepartment of Science and Technology

PAGETOP