国際高専:国際高等専門学校

The Founding Principles of Kanazawa Institute of Technology 学校法人金沢工業大学建学綱領

学校法人金沢工業大学建学綱領

本学園の使命

日本の学校教育法は「大学は、学術の中心として、広く知識を授けるとともに、深く専門の学芸を教授研究し、知的、道徳的及び応用的能力を展開させることを目的とする。」「高等専門学校は、深く専門の学芸を教授し、職業に必要な能力を育成することを目的とする。」と述べています。
また、アメリカの故ケネディ大統領は、1963年6月10日アメリカン大学の卒業式において『平和の戦略』と題する演説を行いましたが、この演説はあの有名なリンカーン大統領の『ゲチスバーク演説』に比すべき歴史的名演説といわれています。彼はその中で「この地上にあるもので大学ほど美しいものはないであろう。大学は無知を憎む人々が知ることに努め、真理を知っている人々が、他の人々の眼を開かせようと努める場であるからである。」と、彼らしい格調の高い言葉を引用して大学の使命を語っています。
これら二つの表現において、学校教育法は学理的に、ケネディ大統領は高踏的に、それぞれ大学の使命を定義づけています。たしかに、大学は学術の中心であって、常に高度の教育実践と斬新な研究活動を行い、日本及び世界学術の進歩と国際文化の向上に寄与することを使命とし、高等専門学校は、産業日本の発展を担う優秀な技術者を育成することを使命としているのであります。

教育原理の焦点

さらに、一般的教育とは、哲学者フィヒテの唱えるように、人間自身を形成することであり、人間を彼自身たらしめることであります。また、教育学者ナトルプのいうように人格を陶冶することであります。陶冶とは個人の完全なる形成を意味します。
それゆえ、学園の使命を具体的に挙げれば、人間形成、学術探究及び職業教育の三つの項目を数えることができます。この三つの項目は、いずれも重要な意義を持っていますが、窮極においては、人間形成に重点を置いているのであります。要するに、学術探究、職業教育によっても人間形成は可能ではありますが、人間形成を除外して、学術探究も職業教育もありえないのであります。したがって、使命の本質は、最高の知能と深奥な教養のある指導的人間の育成の場であると断言してよいと思うのであります。
このように、学園を人間形成の場として重視すれば、学生生活はただ単に教室、実験室及び図書館にのみあるのではなくて、その文化活動、体育奨励、寮生活の指導、厚生施設、衛生管理、生活相談及び就職斡旋などあらゆる部門、すなわち常住坐臥そのものが重要な意義を持つことになります。

学園共同体の倫理

以上の観点に立てば、人間形成ということは、官学たると私学たるとを問わず、およそ共通の最大の使命でありますが、特に私学においては、教育の担当者は、ひとり教授のみならず、広く理事者及び職員をも含むべきことを理解せねばなりません。したがって、本学園においては理事、教職員及び学生の三位一体の学園共同体を築き上げることによって、真に人間形成の場となし、民主主義日本の期待する人間像の生まれ出る温床とすべきであります。
しかも、私学は官学に比較して、私立学校法によって一定の基準を守り、監督を受けねばならないとしても、複雑な法的規制や煩瑣な官僚統制を免れて、はるかに自由な立場にあります。戦前においては、私学に対する当局の監督統制は、今日よりは、はるかに厳格を極めていましたが、それにもかかわらず、私学は、それぞれ独自の伝統と堅実な学風を育て上げたのであります。
いずれの私学においても、その経営の企画と財政の確立のために多大の苦慮を払いながら、なおかつ香り高き矜持を失わないのは、実にこの自由の立場が存在するからであります。それゆえにこそ、本学園においては、技術時代に先駆する革新的な産学協同方策を高く旗標として掲げて、経営管理の最高責任者である理事会は、教育研究の直接担当者である教職員及び研学当事者である学生の全面的な協調を得て、その抱負経綸を実現するため、私学の特長を遺憾なく発揮して縦横自在な活動を行い、高邁な学風を築かんとするものであります。
見られよ。古き校史に彩られた私学の中には、その創設者の人格と識見によって建立され、長き歳月と烈しい風雪に耐えて鍛え上げられ、独自の伝統と質実な学風を誇っているものが数多く存在しているのであります。例えば早稲田大学における大隈精神、慶応義塾大学における福沢精神、また、同志社大学における新島精神のごときであります。本学園においても、ここに述べる建学綱領を基盤として日本の学界に垂範する崇敬に値する風格を樹立せねばなりません。

われらの行く栄光の道

戦後におけるわが日本の経済的発展は、敗戦というおなじ運命を辿り、ともに復興の道を進んだ西ドイツの奇蹟的発展を、はるかに凌駕する神秘的発展を遂げたのであります。この偉大な成果は日本人の知能と技術と勤勉の総合的所産であります。
いまや、本学園はこの偉大な民族的栄光をバックボーンとして、郷土石川県、北陸三県、中部圏及び日本海沿岸地区の地域開発のための学術的母体と技術的基地の主役を演ずるとともに、さらに世界市場に挑戦する産業日本の要求する最優秀な技術者と最上級の経営者を養成すべき重責を双肩に担っているのであります。
進んで将来は、現代アメリカの科学技術の聖地ともいうべきマサチューセッツ工科大学の運営方針に学んで、日本の宇宙開発より産業社会学に至るまで、最高水準を誇る第一流の学園たらしめんとする大志を実現して、民主主義日本の学界に偉大な栄光を捧げんとするものであります。われわれは、この国家的至上使命を遂行するために本学園のあらゆる機能を結集して、その共同的総力を挙げて精進する決意を持たなければなりません。

昭和40(1965)年2月

三大建学旗標

金沢工業大学及び国際高等専門学校は、学生、理事、教職員が三位一体となり、学園共同体の理想とする工学アカデミアを形成し、学園創設理事である泉屋利吉翁が定めた三大建学旗標の具現化を目的とする卓越した教育と研究を実践し社会に貢献します。

高邁な人間形成

我が国の文化を探究し、高い道徳心と広い国際感覚を有する創造的で個性豊かな技術者・研究者を育成します。

深遠な技術革新

我が国の技術革新に寄与するとともに、将来の科学技術振興に柔軟に対応する技術者・研究者を育成します。

雄大な産学協同

我が国の産業界が求めるテーマを積極的に追究し、広く開かれた学園として地域社会に貢献します。

The Founding Principles of Kanazawa Institute of Technology

Our Mission

    According to the Japanese School Education Act, the aims of universities, as centers for academic activity, are to help develop intelligence, morality and practical skills through the teaching and research of specialized arts and sciences, as well as to bestow knowledge. Colleges of technology (kosen) aim to foster the capabilities necessary for actual professions through the teaching of specialized arts and sciences.

    John F. Kennedy made a speech entitled “A Strategy of Peace” at the commencement ceremony of American University on June 10, 1963, a speech which is said to be historically famous comparable to the Gettysburg Address given by Abraham Lincoln. In this speech, he spoke of the mission of universities, drawing upon elegant words, saying that “there are few earthly things more beautiful than a university”, because it is a place “where those who hate ignorance may strive to know, where those who perceive truth may strive to make others see.”

    The School Education Act defines the mission of universities theoretically and former president Kennedy defines it in a highbrow tone. Indeed, universities are centers of academic activity, where high-level education and innovative research activities are carried out, aiming to contribute to national and international progress in science and technology and the enhancement of international culture. Colleges of technology aim to produce excellent engineers who will play a prominent role in the further development of Japanese industry.

The Principle of Education

    As advocated by the philosopher Fichte, the purpose of general education is to cultivate human beings as themselves, each as his true self. In addition, educator Paul Natorp says that education is the act of cultivating character, meaning the formation of personality.

    KIT has three main missions: the cultivation of character, academic research and occupational education. Although these three missions each have important significance, we focus on the cultivation of character as our ultimate mission. In short, although character can be formed through academic research and occupational education, the latter cannot be accomplished without character cultivation. Therefore, we are positive that the true nature of our mission is to be a place that produces highly intelligent people possessing deep cultural refinement.

    Considering the above, we regard our school as a setting for the cultivation of character. Student life consists not only of classrooms, laboratories and libraries, but all aspects of life including cultural activities, physical exercise, guidance in dormitory life, health facilities, hygiene management, counseling for school life, job placement, etc.

The Ethics of the School Community

    Cultivation of character is the most important mission for both public and private schools. In private schools especially, we must appreciate that not only professors but also board members and school staff are involved in education. Accordingly, our school community, consisting of board members, school staff and students as a trinity, must become a place for the cultivation of character and a seedbed for the nurture of citizens suitable for the democratic society of Japan.

    Although they are subject to the Private School Act and have to abide certain rules, private schools enjoy a degree of freedom compared to public schools that are regulated by complicated rules and subject to bureaucratic control. In the prewar era, the government supervised and controlled private schools strictly. However, private schools have established distinctive traditions and solid school cultures in spite of this strict control.

    While every private school faces many challenges in management planning and finance, they continue to maintain their pride because they enjoy a position of freedom. Our school has set a goal of innovative academy-industry partnership, a policy that makes us a forerunner in the technological age. Our board of directors aims to establish a noble academic tradition through various activities, freely demonstrating our strengths as a private school in order to accomplish our policies of “cultivation of high character”, “deep technical innovation” and “superb academic-industrial cooperation” with the full support of our school’s staff and students. 

    There are many private schools built through the founders’ personality and insight. They have strengthened themselves by weathering hardships over long periods of time, and are proud of their traditions and school cultures. For example, we can see Okuma’s spirit and intentions in Waseda University, Fukuzawa’s in Keio University and Niijima’s in Doshisha University. KIT must also establish a style based on our school’s principles stated here that sets an example as a model worthy of veneration in Japanese academic circles.

Path to Glory

    Following World War II, Japan’s amazing economic development far surpassed that of West Germany, which also came following war defeat. This great success can be attributed to a combination of Japanese wisdom, technology and diligence.

    With this great national strength as a backbone, our school plays a central role as a technical base and academic foundation for regional development in Ishikawa Prefecture, the Hokuriku region, Chubu region and the coastal area along the Sea of Japan. We are also responsible for producing the leading engineers and top class managers that are required for Japanese industry to be competitive in the world market.

    Learning from the school management principles of the Massachusetts Institute of Technology, said to be the “sacred ground” of modern American science and technology, we will realize our ambition of becoming a first-class university boasting the highest standards, from space development to industrial sociology, and provide great honor to the academic world of democratic Japan. In order to accomplish this national mission, we will devote ourselves by combining all of our capabilities with cooperative might and determination.

 (February 1965)

KIT's Three Principles

KIT's three principles are "cultivation of noble humanity", "significant technological innovation" and "active industry-academia collaboration". We aim to produce human resources who will reflect the pride and unwavering spirit of the Japanese people, contribute to the global community and future technological innovation, and promote the development of human beings. We also focus on academic research through collaboration with industry. We are adhering to our three principles by setting ourselves the following aims:

Cultivation of noble humanity

We aim to produce engineers and researchers with creativity and individuality, who are eager to study Japanese culture, and have strong moral fiber and an international perspective.

Significant technological innovation

We aim to produce engineers and researchers who will be able to contribute to technological innovation in our country, and flexibly respond to future scientific and technological development.

Active industry-academia collaboration

We aim to be actively involved in the research topics required by Japanese industry, and to be an open university that contributes to the local community.

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