国際高専:国際高等専門学校

Three Policies 3つの方針について

3つの方針について

金沢工業大学及び国際高等専門学校は、学生、理事、教職員が三位一体となり、
学園共同体の理想とする工学アカデミアを形成し、学園創設理事である泉屋利吉翁が
定めた三大建学旗標の具現化を目的とする卓越した教育と研究を実践し社会に貢献します。

教育目標

「グローバルイノベーターの育成」

3つの方針について

国際高等専門学校(以下、本校)は、教育目標を達成するために、次の3つのポリシー(アドミッション・ポリシー、カリキュラム・ポリシー、ディプロマ・ポリシー)を設定しています。

入学者受け入れ方針(アドミッション・ポリシー)

本校は、教育目標を「グローバルイノベーターの育成」とし、学生・理事・教職員に対しては学園共同体が共有する価値に基づく信条である「KIT IDEALS」を常に意識、尊重することを求め、自身及び学園共同体の向上発展を目指している。また、グローバルイノベーターの素養をしっかりと身につけるため、12年次は全寮制教育により人間力の陶冶を行い、3年次には1年間の海外留学を義務づけている。

本校は、上記理念及び教育方法に共感し、次のような特徴を持つ人を求めている。

  1. しっかりとした基礎学力を持ち、科学技術やデザイン(課題の発見・解決)、イノベーション(新しい価値の創造)に興味を持つ人
  2. グローバル社会での活躍に強い関心と探究心を持ち、英語でのコミュニケーション能力を高めようとする人
  3. 主体的に社会や地域に貢献する意欲を持ち、且つ行動する人

本校では、一般入試・自己推薦入試以外に、多様な学生を募集するためにグローバル入試・帰国生入試を実施する。また、すべての入学試験において、主体性や協調性、高い向上心を持つ学生を選抜するために面接試験を行う。
選考にあたっては、各入試区分で定められた試験および出願書類により多面的・総合的に評価する。

教育課程の編成方針(カリキュラム・ポリシー)

本校は、グローバルイノベーターの素養をしっかりと身につけさせるために、下記を特色とするCDIOイニシアチブ※の理念をカリキュラムに織り込み、学生の主体的な体験を重視するカリキュラムを編成する。また、学修成果の評価については、成果物や試験以外に、活動プロセスや協働状況を評価するために学修ポートフォリオを活用する。

  1. 課題発見・解決力を高める。
    高専入学時から、Open-ended、即ち決まった答えのない問題について解決策を探るプロジェクトを早い段階でスタートさせる。継続的にデザインシンキングを実践する機会を設けて、課題を発見・定義する経験を繰り返し、幅広い研究成果や調査技術を駆使し、課題の解決へと結びつける力を養っていく。 
  2. 科学的思考力、コミュニケーション能力を鍛える。
    他者と協働しながらアカデミックな探究の精神を養うこと、批判的・分析的思考の技術を磨くこと、ディスカッションやディベートを含む効果的なコミュニケーション能力を育成することに努める。 
  3. よりよい社会づくりに積極的に参画する態度を養う。
    地域とのふれあいを意識し、地域社会や自然・環境を調査・研究対象としたプロジェクトを行い、地域貢献を通じて社会の一員としての自覚を醸成する。 
  4. グローバルに活躍できる英語力を培う。
    特に数学、科学、工学における教育伝達の手段として1年次から英語を導入し、徐々に増やしていく。3年次以降はほとんどの授業を英語で行う。
  5. 異なる文化や、多様な価値観を持つ人々と協働する力を身につける。
    文学と芸術に触れる機会や、世界の人々と協働する体験を通じ、創造性と、自身や社会並びに世界に対する深い理解を育む。

卒業認定方針(ディプロマ・ポリシー)

本校は、グローバルに活躍するイノベーターの素養を身につけた実践的・創造的技術者を養成している。
グローバルイノベーターとは、課題を発見する科学的思考力を持ち、最新の工学知識や洞察力を身につけ、創造的な解決策を用いて新しい価値を生み出す人材である。さらに、さまざまな分野の専門家たちと協働し、文化や価値観の多様性を受け入れ、グローバル社会で活躍する力を持ったプロフェッショナルでもある。
新しい価値の発見者“イノベーター”は、工学原理、工学実践を幅広く理解していなければならない。つまり、工学教育改革を目指す国際的組織「CDIOイニシアチブ」の「Conceive、Design、Implement、Operate」というそれぞれの段階を理解し実践する者である。
具体的には、次の能力及び行動規範を身につけることが求められる。

Ⅰ 社会に貢献するリーダーとしての人間力

  1. 革新への挑戦
    信念(高い志・強靭な意志)を持って行動し、失敗に臆することなく粘り強く挑戦し続け、自身やチームを成功へと導くことができる。
  2. 社会的使命感
    地域社会や自然環境に関心を持ち、社会的な課題の解決に使命感を持っている。
  3. リーダーとしての高潔
    グローバルな環境でリーダーシップを発揮する一方で、謙虚さや他者への尊敬、思いやりを持ち、信頼される人格を備えている。

Ⅱ グローバルに活躍できるコミュニケーション能力

  1. コラボレーション
    チームで目標を達成するために、自分の役割と提供できる価値を認識し、積極的に貢献する。
  2. 多様性とアイデンティティ
    多様な文化や価値観を持つ人々と協働するための教養を備えつつ、自身の考えを持っている。
  3. 心を動かす力
    自身の考えを論理的にまとめたうえで、相手の立場や気持ちを考慮しながら効果的に伝えることができる。

Ⅲ イノベーターに相応しい卓越した科学技術力

  1. 価値創出
    幅広い学問領域の探求とデザイン思考の実践により、これまでにない価値を創出することができる。
  2. 自然・社会・産業と結びつけた科学的思考
    科学技術を自然・社会・産業の面から理解・分析し、自分の考えを述べることができる。
  3. 常に学び続ける姿勢
    科学・工学の基礎を土台として、常に新しい知識・技術を獲得する姿勢を持っている。

これらの認識の下、本校の教育理念と教育目的に沿って設定された授業科目や教育プログラムを履修し、基準となる単位数を取得することが卒業の要件である。

Three Policies

KIT and ICT's trinity of students, administration, and faculty and staff work together to realize the shared goal of an ideal engineering academia.
We strive to contribute to society by providing excellence in education and research as the realization of the three principles stated by our school
s founder, the venerable Dr. Rikichi Izumiya.

ICT Educational Mission

To foster creative innovators

Three Policies 

To achieve the educational mission, our school set the following three policies (Admission Policy, Curriculum Policy, Diploma Policy).

2020 Admission Policy

The mission of International College of Technology, Kanazawa is "To educate leaders of global innovation." We ask students, the executive board, faculty, and staff to be conscious of and respect the KIT IDEALS shared by our school community while striving to improve ourselves and develop and our school community. In addition, to build the foundation to be global innovators, the 1st and 2nd year students reside on campus to cultivate character and interpersonal skills, and the 3rd year students are obligated to study abroad for a year.

We are seeking students who agree with the philosophy and educational methods described above and have:

  1. Solid basic academic skills and interests in science, technology, design (finding and solving problems), and innovation (creating new value)
  2. A strong interest and inquiring mind in activities in global society and hope to enhance communication skills in English
  3. A desire to actively contribute to society and communities

In addition to General Admission and Admission Based on Self-Recommendation, we will conduct Global Admission and Admission for Japanese Who Have Studied at Overseas Schools to recruit diverse students. In each admission process, we conduct an interview exam to select independent, ambitious students with good team skills.
The selection process is based on comprehensive assessment of the exams and application documents specified in each admission category.

Kindness of Heart We show compassion toward others, are helpful and considerate, and sensitive of others’ feelings. When we show a sympathetic nature, we are rewarded by the feeling and kindness.
Intellectual Curiosity We pursue things of interest to our intellect, follow our passion for learning and use our discoveries for the benefits to others.
Team Spirit When working with others on a team, we value each member’s role. We look beyond our individual accomplishments to contribute toward the common goal.
Integrity We adhere to high moral and ethical principles. We are fair, reliable and trustworthy. Our personal code of values complements our school community’s code of values.
Deligence With constant and earnest effort, we set out to accomplish what we undertake to the best of our ability. We use our time wisely and put care into all we do.
Energy We tap all our potential energy and make positive use of our energy to produce greatness. We recognize and accept the limits of our own capabilities to maintain a healthy balance.
Autonomy We strive to be independent, and self-sufficient. We respect the autonomy of the individual.
Leadership When working with others, we share leadership roles and accept all the rights and responsibilities that are inherent in the position.
Self-Realization We work toward achieving the highest good for all by fully realizing our own potential and natural abilities as we strive to become our ideal self.

 

Curriculum Policy

We incorporate the ideas of the CDIO Initiative into our curriculum so that students can firmly acquire what it takes to be a global innovator. We also created a curriculum that emphasizes student's active experiences. As for the evaluation of achievement, we use not only created works and exam results, but also a portfolio to evaluate the activity process and the situation of collaborative activities.

The CDIO initiative has the following features.

  1. Enhance problem-finding and problem-solving skills 
    Start projects to find solutions for open-ended problems immediately after the enrollment. Provide students opportunities to practice design thinking on an ongoing basis and cultivate to their ability to solve problems by repeating problem-finding and problem-solving experiences and using a wide range of research results and research techniques.
  2. Enhance scientific thinking and communication skills 
    Cultivate inquiring minds in collaboration with others, polish critical/analytical thinking skills, and acquire effective communication skills including discussion and debate.
  3. Cultivate an attitude to actively participate in the creation of a better society
    Be aware of membership within a community, conduct projects to investigate and study various settings (community, nature, and environment), and foster awareness as a member of society by contributing to the community
  4. Develop English skills to act on a global scale
    Use English starting in the first year as the medium of instruction in mathematics, science and engineering, and gradually increase the amount of English. After the third year, most of the classes are conducted in English.
  5. Acquire the ability to collaborate with people from different cultures and with various values
    Cultivate creativity and a deep understanding of self, community, and the world through opportunities to interact with literature and art and by working with people all over the world.

Diploma Policy

Our school fosters practical and creative engineers who have what it takes to be a global innovator acting on a global scale. A global innovator is a person who uses scientific thinking to characterize problems, acquires the latest engineering knowledge and insight, and creates new value using creative solutions. In addition, a global innovator is a professional who can work in global society by cooperating with experts from various fields, accepting the diversity of cultures and values. Innovators who find new value must understand a wide range of engineering principles and engineering practices. In other words, they are those who understand and practice each stage of
"Conceive, Design, Implement, Operate" of the international framework CDIO Initiative whose aim is reform of educational engineering.

Specifically, our students need to acquire the following abilities and behavioral objectives.

Ⅰ Personal qualities as a leader that contributes to society

  1. Courage to innovate
    Operate with a strong conviction (motive, tenacity) and continue to strive without fearing failure to lead oneself or a team towards success
  2. Sense of duty to society
    Maintain a sense of duty to resolve social issues with concern for regional communities and natural environments
  3. Integrity as a leader
    Be a responsible collaborator treating others with kindness and respect through modesty while exhibiting leadership in a global environment

Ⅱ Communication skills for acting on a global scale

  1. Collaboration
    Actively contribute to accomplishing a goal as a team, understanding one's own role and input 
  2. Diversity and identity
    Maintain a clear sense of identity while possessing a fundamental understanding of various cultures and value systems
  3. Impressing upon others
    Having organized one's thoughts logically, effectively convey them in a way that takes into consideration the position and emotions of others

Ⅲ Superior scientific and technological capabilities worthy of an innovator

  1. Creating value
    Be able to create new value through the practice of design thinking and broad investigations of academic disciplines
  2. Scientific thinking that combines industry, society, and nature
    Be able to express one's own thoughts having understood and analyzed science and technology from the aspects of industry, society, and nature
  3. Attitude for continuous learning
    With sound learning as a foundation, maintain an attitude for continuously acquiring new knowledge and skills

Based on understanding of the above, graduation requirements are to acquire the specified number of credits by completing the courses and educational programs established according to our school's educational philosophy and purpose.

HOMEAbout UsOur IdealsThree Policies

PAGETOP