国際高専:国際高等専門学校

Three Policies 3つの方針について

3つの方針について

金沢工業大学及び国際高等専門学校は、学生、理事、教職員が三位一体となり、
学園共同体の理想とする工学アカデミアを形成し、学園創設理事である泉屋利吉翁が
定めた三大建学旗標の具現化を目的とする卓越した教育と研究を実践し社会に貢献します。

教育目標

「グローバルイノベーターの育成」

3つの方針について

国際高等専門学校(以下、本校)は、教育目標を達成するために、次の3つのポリシー(アドミッション・ポリシー、カリキュラム・ポリシー、ディプロマ・ポリシー)を設定しています。

入学者受け入れ方針(アドミッション・ポリシー)

本校は、建学の綱領に掲げる「高邁な人間形成」、「深遠な技術革新」、「雄大な産学協同」の理念に基づき、新たな価値の創出、先進的な工学教育の導入、社会において活躍できる「グローバルイノベーターの育成」を教育の目標としています。
グローバルイノベーターの素養をしっかりと身につけるため、1学年・2学年は全寮制教育により自らが持つ資質や多様な能力の向上を目指し、3学年は1年間の海外留学を義務づけています。4学年・5学年は、金沢工業大学と専門分野やプロジェクト活動において連携することで、最大の成果を生む教育を実践し、世界で活躍できる「リーダーの育成」を目指します。
さらには、「学園共同体が共有する価値」に基づく、行動規範であるKITIDEALSに共感し、自らの自己実現を目指す者の入学を求めています。

求める人物像

  1. 自ら学ぼうとする意欲・基礎学力を持ち、科学技術やデザインシンキング(課題の発見・解決、ものづくり等)、イノベーション(新しい価値の創造)に関心を持つ人
  2. グローバル社会での活躍に強い関心と探求心を持ち、英語コミュニケーション能力を高めようとする人
  3. 多様な価値観を理解し、社会や地域の課題解決に意欲を持ち、主体的に行動する人

入学までに身につけておく能力

 中学校卒業までに学ぶ基礎学力(数学、理科、英語、国語、社会、美術、技術等)を幅広く学習していることが必要です。

入学者選抜における基本方針

 入学試験は、多様な学生を募集するため「グローバル入試」、「一般入試」、「自己推薦入試」を実施します。
 中学校等の課程で学習する知識・技能を重視し、学習の達成度を測るとともに表現力、コミュニケーション力等主体性を持って学ぶ姿勢について、多面的・総合的に評価します。
 「面接試験(主に対話)」は、英語及び日本語によりコミュニケーション力等の能力を総合的に評価します。
 「学力試験」は、中学校等の課程における数学及び英語の基礎学力を筆記試験(記述)により評価します。

 

KIT-IDEALS

「学園共同体が共有する価値」に基づく信条(行動規範)

この学園に集う私たちは、学園共同体として共有すべき価値を“KIT-IDEALS”としてまとめ、これらに基づく信条を次の通り定めました。これを学生、理事、教職員が常に意識し、尊重することによって学園共同体の向上発展を目指します。

Kindness of Heart 私たちは「素直、感謝、謙虚」の心を持つことに努め、明るく公正な学びの場を実現します。
Intellectual Curiosity 私たちは「情熱、自信、信念」を持つことに努め、精気に満ちた学びの場を実現します。
Team Spirit 私たちは「主体性、独創性、柔軟性」を持つことに努め、共同と共創による絶えざる改革を進め、前進します。
Integrity 私たちは、誠実であることを大切にし、共に学ぶ喜びを実現します。
Deligence 私たちは、勤勉であることを大切にし、自らの向上に努力する人を応援します。
Energy 私たちは、活動的であることを大切にし、達成や発見の喜びを実現します。
Autonomy 私たちは、自分の行いを律し、1人ひとりを信頼し、尊敬します。
Leadership 私たちは、チームワークを大切にし、自分の役割を自覚しつつ、責任を果たします。
Self-Realization 私たちは、自らが目標を持つことを大切にし、失敗に臆することなくさらに高い目標に向って挑戦することに努めます。

 

教育課程の編成方針(カリキュラム・ポリシー)

本校は、グローバルイノベーターの素養をしっかりと身につけさせるために、下記を特色とする「CDIOイニシアチブ」の理念をカリキュラムに織り込み、学生の主体的な体験を重視するカリキュラムを編成しています。また、学修成果の評価については、成果物や試験以外に、活動プロセスや協働状況を評価するためにLMS(学習管理システム)を活用しています。

  1. 課題発見・解決力を高める。
    入学時から、Open-ended、即ち決まった答えのない問題について解決策を探るプロジェクトを早い段階でスタートさせる。継続的にデザインシンキングを実践する機会を設けて、課題を発見・定義する経験を繰り返し、幅広い研究成果や調査技術を駆使し、課題の解決へと結びつける力を養っていく。
  2. 科学的思考力、コミュニケーション能力を鍛える。
    他者と協働しながらアカデミックな探究の精神を養うこと、批判的・分析的思考の技術を磨くこと、ディスカッションやディベートを含む効果的なコミュニケーション能力を育成することに努める。
  3. よりよい社会づくりに積極的に参画する態度を養う。
    地域とのふれあいを意識し、地域社会や自然・環境を調査・研究対象としたプロジェクトを行い、地域貢献を通じて社会の一員としての自覚を醸成する。 
  4. グローバルに活躍できる英語力を培う。
    特に数学、科学、工学における教育伝達の手段としてほとんどの授業を英語で行う。
  5. 異なる文化や、多様な価値観を持つ人々と協働する力を身につける。
    文学と芸術に触れる機会や、世界の人々と協働する体験を通じ、創造性と、自身や社会並びに世界に対する深い理解を育む。

    卒業認定方針(ディプロマ・ポリシー)

    本校は、グローバルに活躍するイノベーターの素養を身につけた実践的・創造的技術者を養成しています。
    グローバルイノベーターとは、課題を発見する科学的思考力を持ち、最新の工学知識や洞察力を身につけ、創造的な解決策を用いて新しい価値を生み出す人材です。さらに、さまざまな分野の専門家たちと協働し、文化や価値観の多様性を受け入れ、グローバル社会で活躍する力を持ったプロフェッショナルでもあります。
    新しい価値の発見者“イノベーター”は、工学原理、工学実践を幅広く理解していなければなりません。つまり、工学教育改革を目指す国際的組織「CDIOイニシアチブ」の「Conceive、Design、Implement、Operate」というそれぞれの段階を理解し実践する者です。
    具体的には、次の能力及び行動規範を身につけることが求められます。

    Ⅰ 社会に貢献するリーダーとしての人間力

    1. 革新への挑戦
      信念(高い志・強靭な意志)を持って行動し、失敗に臆することなく粘り強く挑戦し続け、自身やチームを成功へと導くことができる。
    2. 社会的使命感
      地域社会や自然環境に関心を持ち、社会的な課題の解決に使命感を持っている。
    3. リーダーとしての高潔
      グローバルな環境でリーダーシップを発揮する一方で、謙虚さや他者への尊敬、思いやりを持ち、信頼される人格を備えている。

    Ⅱ グローバルに活躍できるコミュニケーション能力

    1. コラボレーション
      チームで目標を達成するために、自分の役割と提供できる価値を認識し、積極的に貢献する。
    2. 多様性とアイデンティティ
      多様な文化や価値観を持つ人々と協働するための教養を備えつつ、自身の考えを持っている。
    3. 心を動かす力
      自身の考えを論理的にまとめたうえで、相手の立場や気持ちを考慮しながら効果的に伝えることができる。

    Ⅲ イノベーターに相応しい卓越した科学技術力

    1. 価値創出
      幅広い学問領域の探求とデザイン思考の実践により、これまでにない価値を創出することができる。
    2. 自然・社会・産業と結びつけた科学的思考
      科学技術を自然・社会・産業の面から理解・分析し、自分の考えを述べることができる。
    3. 常に学び続ける姿勢
      科学・工学の基礎を土台として、常に新しい知識・技術を獲得する姿勢を持っている。

    これらの認識の下、本校の教育理念と教育目的に沿って設定された授業科目や教育プログラムを履修し、基準となる単位数を取得することが卒業の要件です。

    Three Policies

    KIT and ICT's trinity of students, administration, and faculty and staff work together to realize the shared goal of an ideal engineering academia.
    We strive to contribute to society by providing excellence in education and research as the realization of the three principles stated by our school
    s founder, the venerable Dr. Rikichi Izumiya.

    ICT Educational Mission

    Fostering Leaders of Global Innovation

    Three Policies 

    To achieve the educational mission, our school set the following three policies (Admission Policy, Curriculum Policy, Diploma Policy).

    Admission Policy

    The mission of International College of Technology, Kanazawa is Fostering Leaders of Global Innovation who can create new value, introduce advanced engineering education, and play an active role in society, based on the principles of our founding mission statement, which are to create well-rounded citizens with good character, to be innovative, and to promote industry-university collaboration.

    In order to build the foundation to be leaders of global innovation, the 1st and 2nd year students aim to improve their own qualities and diverse abilities through residential education, the 3rd year students study abroad for a year, and the 4th and 5th year students collaborate with Kanazawa Institute of Technology in specialized fields and project activities so as to practice education that produces the greatest results and aims to foster leaders who can play an active role in the world.

    Furthermore, we seek to enroll students who share the code of conduct based on our school community’s shared values (KIT-IDEALS) and seek their own self-realization.

    The kind of student we are looking for

    1. who have a willingness to learn on their own, have basic academic abilities, and are interested in science and technology, design thinking (problem discovery and solution, manufacturing, etc.), and innovation (creation of new value)
    2. who have a strong interest and have an inquiring mind in playing an active role in a global society, and seek to improve their English communication skills.
    3. who understand diverse values, are motivated to solve social and regional issues, and act proactively.

    Abilities to be acquired before enrollment

    It is necessary to have studied a wide range of basic academic skills (mathematics, science, English, Japanese, social studies, art, technology, etc.) by junior high school graduation.

    Basic Policy for Admission Selection

    In order to recruit diverse students, we will conduct Global Admission, General Admission, and Admission Based on Self-Recommendation.

    We will evaluate from multiple and comprehensive perspectives the knowledge and skills applicants learned in junior high school, their achievement of learning, their attitude toward independent learning, and their self-expression and communication skills.

    Communication abilities in English and Japanese are comprehensively evaluated in Interview Test (mainly dialogue).

    Academic abilities of junior high school level mathematics and English are evaluated by a written test in Academic Test.

    KIT-IDEALS

    Code of Conduct (Based on Our School Community’s Shared Values)

    We, the members of this school community, have come to recognize the core values that should be shared by all of those among us, and from these values we have established the KIT-IDEALS as follows. Students, administrators, and faculty and staff should remain ever mindful of these and, by adhering to them, strive to better our school community.

    Kindness of Heart We strive to embody a spirit of honesty, gratitude, and humility, and to realize a bright and fair place for learning.
    Intellectual Curiosity We strive to exhibit the passion, self-confidence, and conviction necessary for a spirited learning environment.
    Team Spirit We strive for independence, creativity, and flexibility, constantly promoting reform and progress through collaboration and co-creation.
    Integrity We value honesty and take gratification in learning together.
    Deligence We value diligence and cheer on those who strive to improve themselves.
    Energy We value initiative and take joy in achievement and the pursuit of discovery.
    Autonomy We value self-discipline, and we trust and respect one another.
    Leadership We value teamwork and strive to fulfill the responsibilities of our individual roles.
    Self-Realization We value individuals and their goals, and we strive to reach great heights, unfazed by the fear of failure.

    Curriculum Policy

    We incorporate the ideas of the CDIO Initiative into our curriculum so that students can firmly acquire what it takes to be a global innovator. We also created a curriculum that emphasizes student's active experiences. As for the evaluation of achievement, we use not only created works and exam results, but also a Learning Management System (LMS) to evaluate the activity process and the situation of collaborative activities.

    1. Enhance problem-finding and problem-solving skills 
      Start projects to find solutions for open-ended problems immediately after the enrollment. Provide students opportunities to practice design thinking on an ongoing basis and cultivate to their ability to solve problems by repeating problem-finding and problem-solving experiences and using a wide range of research results and research techniques.
    2. Enhance scientific thinking and communication skills 
      Cultivate inquiring minds in collaboration with others, polish critical/analytical thinking skills, and acquire effective communication skills including discussion and debate.
    3. Cultivate an attitude to actively participate in the creation of a better society
      Be aware of membership within a community, conduct projects to investigate and study various settings (community, nature, and environment), and foster awareness as a member of society by contributing to the community.
    4. Develop English skills to act on a global scale
      Most classes are conducted in English as a means of educational communication, particularly in mathematics, science, and engineering.
    5. Acquire the ability to collaborate with people from different cultures and with various values
      Cultivate creativity and a deep understanding of self, community, and the world through opportunities to interact with literature and art and by working with people all over the world.

      Diploma Policy

      Our school fosters practical and creative engineers who have what it takes to be a global innovator acting on a global scale. A global innovator is a person who uses scientific thinking to characterize problems, acquires the latest engineering knowledge and insight, and creates new value using creative solutions. In addition, a global innovator is a professional who can work in global society by cooperating with experts from various fields, accepting the diversity of cultures and values. Innovators who find new value must understand a wide range of engineering principles and engineering practices. In other words, they are those who understand and practice each stage of "Conceive, Design, Implement, Operate" of the international framework CDIO Initiative whose aim is reform of educational engineering.
      Specifically, our students need to acquire the following abilities and behavioral objectives.

      Ⅰ Personal qualities as a leader that contributes to society

      1. Courage to innovate
        Operate with a strong conviction (motive, tenacity) and continue to strive without fearing failure to lead oneself or a team towards success
      2. Sense of duty to society
        Maintain a sense of duty to resolve social issues with concern for regional communities and natural environments
      3. Integrity as a leader
        Be a responsible collaborator treating others with kindness and respect through modesty while exhibiting leadership in a global environment

      Ⅱ Communication skills for acting on a global scale

      1. Collaboration
        Actively contribute to accomplishing a goal as a team, understanding one's own role and input 
      2. Diversity and identity
        Maintain a clear sense of identity while possessing a fundamental understanding of various cultures and value systems
      3. Impressing upon others
        Having organized one's thoughts logically, effectively convey them in a way that takes into consideration the position and emotions of others

      Ⅲ Superior scientific and technological capabilities worthy of an innovator

      1. Creating value
        Be able to create new value through the practice of design thinking and broad investigations of academic disciplines
      2. Scientific thinking that combines industry, society, and nature
        Be able to express one's own thoughts having understood and analyzed science and technology from the aspects of industry, society, and nature
      3. Attitude for continuous learning
        With sound learning as a foundation, maintain an attitude for continuously acquiring new knowledge and skills

      Based on understanding of the above, graduation requirements are to acquire the specified number of credits by completing the courses and educational programs established according to our school's educational philosophy and purpose.

      HOMEAbout UsOur IdealsThree Policies

      PAGETOP