コロナウィルスの影響で全国の学校で「オンライン授業」の取り組みが頻繁にテレビやネット記事に取り上げられているのを目にします。学校や地域によっては、プリントを渡して生徒へ丸投げの形になってしまったり、ICT活用に普及のない学校は大変な苦労をしているようです。さて、国際高専はどうでしょうか。入学時に各学生に1台のパソコンが配布され、Wifi環境があり、普段からテクノロジーに慣れている学生のおかげでオンライン授業へスムーズに移行できたのではと私は思います。そんな中、今日はオンライン授業とオフライン授業での違いから感じたことを少し紹介したいと思います。
まずは、トラブルについてです。それなりの環境下にあっても機材や通信のトラブルは常に心配事のひとつです。何度も画面越しに私から学生へ話しかけても返事がないことがありました。ただでさえ、周りに誰もいない部屋で一人で画面に向かって話しているのに、学生から返事がないと悲しくなってしまいます。結局は、私と学生側のマイクの設定に問題があったことは後にわかりました。
他にも、学生と教員が作り出す「場の空気」を共有できないもどかしさがあります。物理的には顔と顔は画面越しに見えてはいるものの、学生の集中している様子であったり、質問がありそうな雰囲気を一瞬で把握するのは難しく感じています。ただ、2年生とは昨年1年間の関係を築けているせいか、意外とオンライン授業でもお互いの空気を感じられているのではと思います。
まだまだ他にもオンライン授業での困難はたくさんありますが、私が最も強く感じたことは、こういった急な変化に対応できる力が学生にも教員にもこれから必要だということです。コロナウィルス以前にも、世界中の大学院はすでにオフラインからオンラインへと移行し、実際にその国の「キャンパス」へ通わなくとも学位を取ることが可能となっています。近い将来、教育のオンライン化が進むと教員も学生も「学校」というオフラインのプラットフォームから、何か違ったプラットフォーム上での教育が可能となるかもしれません。ただ、いずれにしても、学習者本位になっているかという点だけはオンラインだろうがオフラインだろうがブレてはいけないものであり、様々な選択肢の中からベストな手段を見つけ、実行していきたいと、このオンライン授業を通じて感じました。
とはいうものの、やはり早く教室に戻りたいな。。。
津田
Lately, many schools are conducting "online classes" due to the situation of the coronavirus. Some schools just give students worksheets and call it a day. In general, schools with low ICT infrastructure have a harder time adapting to the situation. How about ICT you say? Thanks to the fact that each student receives a laptop computer on entry, we have wifi throughout the campus, and that our students are relatively accustom to using technology, I believe our transition to online was considerably smooth. In this journal entry, I would like to talk about some things I learned teaching both online.
First, let's talk about the things that went wrong. Despite our facilities, we could not avoid technical issues. There was a time when students would not react to my voice, which made me feel pretty lonely considering I was in my room talking to a screen alone. Later, we found out that there was a problem with our microphones.
It was also frustrating not being able to share the same "classroom atmosphere" as the students. Even though I could see everyone's face on my screen, it isn't the same as seeing them in person; I couldn't see how hard they are concentrating or if someone looks lost and in need of assistance. However, it was easier to feel the vibe of the second-year students, probably because we have already spent one year together.
I could continue talking about the difficulties of online classes. However, the thing I felt the most is that both students and teachers must develop the ability to adapt to sudden situations like this. At oversea graduate schools, there was a movement from offline to online before the coronavirus outbreak and students can get their degree from another country without even stepping on campus ground. In the close future, I believe this movement from offline education to online education will lead to a change from the current offline platform to something new. In any case, we must remember that whatever the platform may be, it must be designed with students put at top priority. I have a renewed passion to choose the best methods from the choices our future technology provides us.
Also, I just want to go back to teaching in the classroom.
Tsuda
こんにちは!国際理工学科2年の加藤大虎です。白山麓ジャーナル初投稿です。今回は”紅はるか芋の苗植え付け”のお手伝いをしました。とても楽しかったのでジャーナルにてご紹介します。
前日、天気予報では雨模様ということで、ドキドキしていましたが、当日は曇りになり、活動ができ嬉しかったです。
コロナウイルスの影響で、クラブ活動ではなく個人活動という形で、僕を合わせて友人3人と活動に参加しました。
作業内容は、クラブの先生方と地域の方がトラクター作業と苗植えの8割をしてくださり、残り2割を学生が行うというものでした。(コロナ対策として、学生が作業をしている際、先生や地元の方はトラクターの清掃作業に移り、3密を避けました)
苗の植え方は、収量が安定する船底植えという方法で行いました。畝の中央を10cm程掘り、株間40cm程で、そこに斜めに苗づるを寝かせ、茎の部分に土をかけるという植え方でした。
苗を植えている最中に、カメムシのような虫が出てきて驚きました。また、船底植えは、苗を均等に植えるのが思っていたより難しくて、悪戦苦闘しました。
秋になったらエンジニアリングデザインの授業で、今回植えた芋の収穫をするので、自分達が植えた芋の成長が大変楽しみです。昨年は猿に荒らされ、大きな被害を被ったので今年は対策をしっかりしたいです。
新緑の中で作業ができ、とても気持ちよくて楽しかったです。
「白山で採れるさつまいもは、きっと美味しいだろうな😋秋が待ち遠しいな〜😁」
加藤大虎
Hi! My name is Daiko Kato and I am a second-year student of international college of technology. This is my first contribution to the Hakusanroku Journal. This time, we helped to plant the "Beni Haruka" potato seedlings. I enjoyed it so much, so that I'm sharing it in here.
The day before, the weather forecast said for rain, so we were nervous about it, but it turned out to be cloudy on the day, so we were happy to be able to carry out our activities.
Due to the effects of the coronavirus, it was not a club activity, but an individual activity, and I participated to the activity with three of my friends.
Eighty percent of the work was done by the club's teachers and local resident, and the remaining 20 percent was done by the students. (As a measure for COVID-19, teachers and local resident moved on to tractor cleanup work while students were working to avoid the “3MITSU”)
We planted the seedlings by used “Funazokoue” that can stable yields. “Funazokoue”: 1. Dig about 10 cm in the center of the ridges. 2. Put the sapling in a diagonal position with about 40cm between the plants. 3. Cover the stems with soil.
While I was planting the seedlings, I was surprised because of I saw a bug that looked like a stink bug. Also, it was more difficult than I expected to plant the seedlings evenly by using “Funazokoue”, so I had a hard time doing it.
In the fall, we will be harvesting the potatoes we grow in our engineering design class, so we are very much looking forward to seeing the growth of the potatoes we planted. Last year, we were ravaged by monkeys and suffered a lot of damage, so we want to take better measures this year.
It was very pleasant and fun to work in the new greenery.
"I'm sure the sweet potatoes picked in Hakusan will be delicious. I can't wait for fall. :)"
Daiko Kato
地元の方に教わりながら苗植え
In this situation of Covid-19, The general public turn to wear a face mask, wash their hands, and leave more spacing especially. In school many countries have closed classes, some schools can still open classes including ICT Hakusanroku campus because all of the students are here. But, we still do all classes online. Even so, we still let students wear a face mask and always wash their hands to reduce infection and spread the infection.
Anyway, one thing that is a problem is we have to press a Alcohol bottle. That means we touch things and the virus can spread to the bottle. Then, I tried to design a 3D model to press the alcohol bottle with servo motor instead of our hand and print all parts by 3D printer, detect our hand with ultrasonic sensor and all of these are controlled with Arduino board.
現在、みんなが新型コロナウィルスの感染拡大を防ぐために、マスクの着用と手洗いをし、三密を避けています。世界中の学校が授業を中止する中で、国際高専の白山麓キャンパスのように学生がここで暮らしていることを利用して授業を続けている学校もあります。授業はオンラインで行われていますが、マスクの着用と手洗いは変わらず徹底しています。
ここで問題となってくるのがアルコール消毒ボトルの手押しヘッドを触る時です。ここで触れたウィルスが拡がってしまう危険性があるのです。そこで、サーボモータを使ってポンプヘッドを押す機構を3Dモデルでデザインし、人間の手を感知する超音波センサとArduinoボードで組み立てることに挑戦しました。
Supplies
- Computer or Laptop
- Arduino IDE
- Autodesk Fusion360 (optional)
- Autodesk Tinkercad (optional) - 3D printer
- Arduino UNO board
- Servo motors MG996R High Torque or any Servo motor
- Ultrasonic Sensor SR04 or any Distance sensor
- Wire and AC Adapter
材料
- パソコン
- Arduino IDE
- Autodesk Fusion360 (任意)
- Autodesk Tinkercad (任意) - 3Dプリンター
- Arduino UNO ボード
- サーボモータ MG996R 高トルクか通常のサーボモータ
- 超音波センサ SR04 またはいずれかの距離センサ
- ワイヤとACアダプター
Step 1
Design your 3D model and make a file for your 3D printer or download here
3Dモデルをデザインする。3Dプリンター用にファイルを作るかここでダウンロードする
Step 2
Print the model and assemble it together
モデルをプリントして組み立てる
Step 3
Wiring and connecting
ワイヤの接続

Write your code to read a distant when the hand is close to dispenser , Then pressed a alcohol bottle by servo motor
ディスペンサーと手の距離を感知してサーボモータがアルコールの手押しヘッドを押すコードを書きます
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#include <Servo.h>
#define SERVO_PIN 9
#define TRIG_PIN 5
#define ECHO_PIN 6
long duration, distance;
Servo myServo;
void push_Sanitizer() {
myServo.write(30); // adjust the degree here
delay(500);
myServo.write(0); // adjust the degree here
delay(500);
myServo.write(30); // adjust the degree here
delay(1000);
}
float read_Distance() {
// Clears the TRIG_PIN
digitalWrite(TRIG_PIN, LOW);
delayMicroseconds(2);
// Set the TRIG_PIN on HIGH state for 10 micro seconds
digitalWrite(TRIG_PIN, HIGH);
delayMicroseconds(10);
digitalWrite(TRIG_PIN, LOW);
// Reads the echoPin, returns the sound wave travel time in microseconds
duration = pulseIn(ECHO_PIN, HIGH);
// Calculating the distance
distance = (duration/2) / 29.1;
return distance;
}
void setup() {
Serial.begin(115200);
pinMode(TRIG_PIN, OUTPUT);
pinMode(ECHO_PIN, INPUT);
myServo.attach(SERVO_PIN);
myServo.write(30); // set the default position of servo motor
}
void loop() {
if(read_Distance() < 25) {
push_Sanitizer();
}
// Prints the distance on the Serial Monitor
// Serial.print("Distance: ");
// Serial.print(read_Distance());
// Serial.println(" cm");
// delay(250);
}
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bavensky/arduino-alcohol-dispenser
Step 5
let’s see how it works
使ってみよう!
Step 6
Finally, Powering and setup.
電源と設置
This year has been a roller coaster for everyone. With the onset of COVID-19, we have all had to make adjustments. At first, I was depressed by the quarantine. It was hard to stay away from people and to stop doing the fun things I enjoyed on the weekend. It made me feel like life changed for the worse. However as time went on, I soon discovered a whole new way to enjoy myself. Long car rides to enjoy the nature of Hakusan, walks around the neighborhood, and a reinvigorated interest in learning to cook better. This time has shown me something very valuable. Change often can look bad but often with change we can find the good. I am going to use COVID-19 as a lesson. I hope I can find the good in the change that comes to my life even when bad comes along with it.
Edward Basquill
今年はジェットコースターのような一年ですね。COVID-19の感染拡大によってみんなが影響を受けています。私はというと、外出自粛に落ち込みました。みんなと週末に遊ぶことができなくなったのが辛かったです。人生が悪い方向に進んでいるような感覚になりました。しかし、次第に新しい楽しみを見つけました。白山麓の自然を楽しむドライブ、近所の散歩、そして料理の腕を磨くことです。この期間のおかげで大切なことを学べました。一見、変化は悪いことのように感じられますが、変化の中にも発見があります。私はCOVID-19の経験から学ぼうと決心しました。人生が悪い方向に進んでも、その中に良さを見つけられるように頑張ります。
エドワード・バスクェル
新しい学年に入ってからもう1ヶ月がたちましたが、普通の学年と全然違います。新型コロナウイルスのせいで教員と学生は直接会えないので、授業はすべてオンラインでしています。教員と学生にはいろんなことに困ってると思いますが、お互いに頑張って、難しい時期を乗り越えられます。
おかげさまで、国際高専の白山麓キャンパスの周りにある自然にはちょうど色が入ってきました。木や花が咲いて、窓から外に見るときれいな景色を見ながら仕事とお勉強ができます。高い山の上でも毎日緑が増えてきます。下にある写真は5月2日と5月4日の景色です。
白山麓キャンパスの周りだけではなく、キャンパス内にも山の恵みがあります。いろんなところに山菜がとれます。ゴールデンウイーク中に家族で山菜を取りに行って、妻がすごく美味しい天ぷらを作ってくれました。
山のごちそうを食べれるのは嬉しいことですが、今の時期は毎年に行うムカデとの戦いがまた始まりました。毎年家の中の隙間や穴を埋めますが、まだまだグロテスクなムカデが入ってきます。どこから入ってくるかわからないけど、ムカデに負ないです!
ジェームス・テイラー
The Blessing of the Mountain and the Fight against Centipedes
We are now more than a month into the new academic year, and it has been a very strange one. The ongoing COVID-19 pandemic means that faculty and students are not able to have direct contact, and all lessons are being conducted online. I’m sure faculty and students are having all sorts of difficulties, but if we support each other we will overcome them.
Fortunately, ICT’s Hakusanroku Campus is surrounded by beautiful scenery that has recently burst into colour. Trees are blossoming, flowers are blooming, and every day the trees at the top of the mountains nearby are becoming greener. The photos show the view on May 2nd and May 4th for comparison.
It’s not just the area around the campus where we enjoy the blessing of the mountain, but inside campus too. There are several spots on campus where wild mountain vegetables grow, so during Golden Week my family picked some and my wife very kindly cooked a fantastic tempura dinner for us.
Being able to enjoy the scenery and the flavours of mountain life is great. However, this is also the time of year when we renew our annual fight against centipedes. Every year we find and fill in any holes or gaps that we find in the house, but still the grotesque centipedes find their way in. I’ve no idea where they’re getting in, but I won’t be defeated!
James Taylor