国際高専:国際高等専門学校

Hakusanroku Journal 白山麓ジャーナル

June 5, 2018 ICT Sprouts

It has been about 2 months now, since the beginning of the school year. Everything around in Hakusanroku campus is changing to the better. Back in March, out from the windows, there was a lot of snow that caused a delay in the gardening completion. The snow was cleared up and I was following how architectures, engineers, and technicians are working hard and step by step through the whole procedure of removing the mud and planting the new sprouts.

That was similar to what we teachers and students were going through in the learning process. We are building up our learning community, where we remove the misconceptions about learning process and building up the good skills necessary to acquire knowledge. Science is not a set of facts to memorize. It is a process, a way of thinking, an adventure to discover and be able to handle facts, then make a good use of them towards a better life and a better world for all. As any other life skill, to gain scientific thinking skills, students at ICT are trying their best to make it their good habit and way of life. Our role as teachers is to provide opportunities for students to get curious, ask questions, and seek answers for those questions.

In Chemistry course, students are gradually learning how to follow up all different scientific procedures which will lead to clear and accurate results. They are also learning how collaboration and communication amongst their teams will save their time and effort. Students are getting through the importance of following the safety procedures and avoiding the careless and unsafe actions.

As we live in 21st century, there are plenty of resources besides books to find answers of many of the questions we might think of. That has advantages and disadvantages. When I was student, it was not as easy and fast as it is now to find references, to get a full published paper in a topic, I had to travel for hours or to wait for weeks for the hard copy of the paper to be sent to me by the author. Technology has saved a lot of our time and made it possible to access an endless amount of resources.

However not all of the accessible information is correct, and we might get lost with the rushing life routines. To define the good resource and the adequacy of the information found in those resources may seem to be very complicated. Learning to slow down and define your needs need a reflection and deep thoughts that are only available in the beauty all around in the nature.

Here at ICT, our students are very lucky. They are getting the advantages of technology full equipped campus that is built in the middle of the beautiful and inspiring nature. I can see how students are growing up their knowledge as the beautiful sprouts all around in Hakusanroku campus. They are all promising young people.楽しみ!!

Nagwa Fekri Rashed

ICTの新芽

学校が始まってから約2か月が経ち、白山麓キャンパスはとても過ごしやすくなりました。3月の頃は雪が残り、中庭の工事がなかなか進みませんでした。現在は雪が解けて、たくさんの建築家、エンジニア、技術者が力を合わせて泥を取り除き、新しい植物を植えています。写真はその過程を観察したものです。

私たち先生や学生も、学習において同じような過程を踏んでいます。学校のコミュニティを築き上げて、学習過程の誤解を取り除き、知識を得るための良いスキルを植えています。科学は暗記するだけの情報の塊ではありません。科学とはプロセスであり、考え方であり、真実を解明するための冒険であり、さらに良い世の中や生活のために活用するものです。どんなライフスキルも同じですが、ICTの学生たちは科学的思考力を得るための習慣付けを心がけています。私たち先生の役割は、学生が好奇心や疑問を持ち、答えを探りたくなるような機会を提供することです。

化学の授業では、少しずつ学生たちが正確で明確な結果を導き出すための色んな実験法を身に付け始めました。そして、チーム内で協力したり、情報交換をしたりすることによって時間と労力を削減できることを学習しています。安全手順を踏まえることによって、不注意による危険な行為を避けることの重要性も覚えました。

私たちが生きるこの21世紀には、思いついた疑問の答えを知るためのリソースが紙媒体の物以外にたくさんあります。これにはメリットとデメリットがあります。私が学生だった頃、参考文献を入手することは難しく、時間がかかりました。書籍を手に入れるためには何時間も移動したり、著者から送られてくるのを何週間も待たなければならなかったりしました。技術の進歩により、これらの時間の削減と、無限の情報源が手に入りました。

しかし、全ての情報が正確とは限りません。そして、これによって毎日を忙しく 生き急いでしまうことになるかもしれません。どの情報源が良いのか、どの情報に妥当性があるのかを発見する作業はとても複雑に思えるかもしれません。本当に必要なものを見極め、のんびり生きるためには、周りの美しい自然からのみ得ることができる深い思考に浸る時間が必要なのです。

美しい大自然の中にありながら、施設が整ったキャンパスにいるICTの学生たちはとても幸運です。彼らの頭脳が白山麓キャンパスの周りの新芽のような開花しています。将来がとても楽しみです。

ナグワ・ラシイド

HOMECampus LifeHakusanroku JournalJune 5, 2018 ICT Sprouts

PAGETOP