ICT SUMMER CAMP 2024を開催

Makada
 こんにちは。白山麓高専事務室の間加田 侑里です。
 2024年8月6日(火)から8月8日(木)までの3日間、白山麓キャンパスで「サマーキャンプ2024」が開催されました。このサマーキャンプには、中学校1年生から3年生までの29名が参加し、2泊3日の宿泊型形式で行われました。生徒たちはアイデア出しからプロトタイプ制作、プレゼンテーションまで、1つのプロジェクトに取り組み、デザインシンキングを用いた国際高専が実施しているエンジニアリングデザイン教育やSTEAM教育など英語で学びました。

【1日目 2024年8月6日(火)】

 午前中は鹿田 正昭校長および向井 守副校長の挨拶があった後、松下 臣仁先生による英語での「STEAM教育」や「エンジニアリングデザイン教育」など国際高専の特色を紹介しました。
 昼食後、アイスブレイクが行われました。生徒たちは一対一で交代しながら趣味や好きな色などを質問し合った後、全員の前で自己紹介し、他の生徒たちはその情報が本当かどうかを判断し、嘘であれば「×」、真実であれば「✓」を挙げて示しました。次にグループに分かれ、ボールを指定されたエリアに入れるというゲームを行いました。1人は目隠しをして、その他3人はそれぞれの指示役に分かれ、チーム力を高めました。
 アイスブレイク終了後、今回のプロジェクトテーマである「自分たちが見たい将来に向けた社会を考えよう」が発表されました。近年、企業のパーパスが注目される中でも、多くの若い学生は、会社の名前や給与などの具体的な要素に魅力を感じて、就職先を選定する傾向があります。そこで今回の取り組みでは、企業が社会に果たすべき役割の重要性を理解してもらうためのワークショップを実施しました。このワークショップは大きく2つのフェーズに分かれており、初日の「第一フェーズ」では、与えられた身近な社会問題がなぜ問題となっているのかを考察しました。そして、その問題の本質を理解し、Why質問を通じてその根本原因を深掘りし、真の問題点を明らかにします。それらの問題に対する具体的な解決策を創出しました。
 夕方には、白山麓キャンパスで同時開催されていた「グローバルサマーキャンプ」の生徒たちと共に「タイの凧作り」活動が実施されました。生徒たちはサマーキャンプおよびグローバルサマーキャンプ合同のグループに分かれ、本校の1年生でタイ出身のLapananrat Pantawatさんの指導のもと、紙や竹を使用して凧を作り、凧にデザインした後、白山麓キャンパスの中庭で凧あげを楽しみました。その後、ボルダリング体験が行われました。

【2日目 2024年8月7日(水)】

 午前中には、英語活動の一環として「ランニング・テレフォン」が実施されました。各グループの先頭の生徒に英文が渡され、その生徒は英文を暗記し、次の人に正確に伝え、最終的に最後の生徒が最初の生徒から伝えられた内容を正確に教員に伝える必要がありました。生徒たちは驚くほど完璧に英文を暗記していて驚きました。そのスムーズなやり取りに、みんなの集中力と記憶力のすごさを実感しました。 
 次に「私の最悪のアイデア」と題したアイデア活動が行われました。各グループにボクシンググローブや腹筋ローラー、縄跳びなどのアイテムが配られ、グループごとにアイテムの最悪な使い方を発表しました。
 その後、昨日に続いてプロジェクト活動が行われました。ワークショップの「第2フェーズ」では、創出された解決策のアイデアを具体的に運用する企業に焦点を当てます。このアイデアを活用して、どのように社会問題が実際に解決されるのかを検討しました。また、解決策の根底にある企業のパーパス(社会における存在意義)についても深く考察しました。さらに、その企業が社会に及ぼす影響や重要性をより明確にするため、企業のロゴやスローガンについても併せて検討しました。
  その後、「STEAM科学実験」でクリスタル(結晶)に関する実験を行いました。まず初めに、たくさんの石の中から特徴的な見た目を持つ水晶などの鉱物結晶を探すゲームを行いました。その後、身の回りの結晶や化学物質の結晶の構造について講義を受けて学んだあと、再結晶させた化学物質を顕微鏡で観察しました。化学物質の結晶の形や、偏光板を通して見るとキラキラと色がつく様子を観察しました。最後に、化学物質の結晶構造をイメージしてビーズを使ったキーホルダーを製作しました。

【3日目 2024年8月8日(木)】

 朝一番の活動として「ペンギンライン」というアクティビティが実施され、様々な手法を用いて人とのコミュニケーションを取る練習を行いました。この活動は、その後の最終発表に向けた準備やリハーサルに向けて、チームの結束が一層強まることを狙ったものです。
 最終発表では、多くの保護者が、子供たちの成果を見届けるために白山麓キャンパスに集まりました。生徒たちは「自分たちが見たい将来に向けた社会を考えよう」のテーマに基づき、英語でアイデアを発表しました。発表内容は、取り上げた社会問題、その問題から生じる課題、問題発生の原因に関する考察、そして2つの解決策を発表しました。さらに、解決策を提供する自分たちの会社の名称、企業の目的、ミッション、ロゴ、スローガン発表し、社会問題に対する解決案を提案しました。
 発表後、保護者たちは「最も素晴らしいチーム」を選び、投資を催した投票を行いました。その結果、2つのチームが優秀賞として選ばれ、コイン(表彰状)が授与されました。

 サマーキャンプには、年齢や学校、出身地など異なる多様なバックグランドを待つ参加者が集まり、それぞれの知識や経験を活かして多角的にアイデアを出し合いました。このような新しい価値を生み出すための思考法やプロセス、協働によるモノづくりやストーリーづくりの経験は、生徒たちの今後の学びに役立つことでしょう。一人でも多くの生徒がこの体験に魅力を感じ、入学に繋がることを期待しています。

間加田 侑里

ICT Summer Camp 2024

MakadaHello, This is Yuri Makada from the Hakusanroku Office.
 From Tuesday, August 6th, 2024, to Thursday, August 8th, 2024, the Summer Camp 2024 was held at the Hakusanroku Campus. A total of 29 junior high school students, ranging from 1st to 3rd year, participated in the 3-day, 2-night camp. The participants worked on a single project, from brainstorming ideas to prototyping and giving presentations. They learned in English through Engineering Design and STEAM Education, which is implemented by ICT using Design Thinking.

 

Day 1: Tuesday, August 6th, 2024

 In the morning, after greetings from President Masaaki Shikada and Vice President Mamoru Mukai, Omihito Matsushita sensei gave an introduction in English about the unique features of ICT, such as STEAM Education and Engineering Design Education.
 After lunch, an icebreaker activity was held. First, the students asked each other questions about their hobbies and favorite colors. Then, they introduced themselves in front of everyone, and the other students had to judge whether the information was true or not, raising a “×” for false and a “✓” for true. Next, the students were divided into groups and played a game where they had to guide a ball into a designated area. One person was blindfolded, while the other three took on the role of giving instructions, helping to develop their teamwork skills.
 After that, the students returned to the classroom, where the project theme, "Imagineering a Dream Company Aimed at the Future We Want to See!!” was announced. In recent years, while the concept of a corporate purpose or vision statement is becoming more of a reason to choose to work at a particular company, many young students tend to be attracted to tangible factors like company names and salaries when choosing their careers. Therefore, this project involved a workshop aimed at helping students understand the importance of the role that companies should play in society. The workshop was divided into two main phases. During the first phase on the first day, students explored why certain everyday social issues are considered problems. They deepened their understanding of the core of these issues and used "Why" questions to investigate the root causes, ultimately identifying the real challenges. From there, they generated specific solutions to address these problems.
 In the evening, a Thai Kite Making activity was held together with the students from the Global Summer Camp, which was being held simultaneously at the Hakusanroku Campus. The students were divided into groups consisting of both Summer Camp and Global Summer Camp participants, and under the guidance of Lapananrat Pantawat, a 1st year student from Thailand, they used paper and bamboo to build kite. After designing the kites, they enjoyed flying them in the courtyard of the Hakusanroku Campus. Later, the students participated in a bouldering activity.

Day 2: Wednesday, August 7th, 2024

 In the morning, as part of the English activities, a game called Running Telephone was held. The first student in each group was given an English sentence, which they had to memorize and accurately pass on to the next person. The last student had to deliver the message exactly as it was first relayed to the teacher. The students’ ability to memorize the sentences perfectly was impressive. The smooth communication made everyone appreciate their focus and memory skills. 
 After that, an idea generation activity called My Worst Idea was conducted. Each group was given items such as boxing gloves, ab rollers, and jump ropes, and had to present the worst possible way to use these items.
 Afterwards, the project activities continued from the previous day. In the second phase of the workshop, the focus was on the companies that would implement the generated solution ideas. The students examined how these ideas could be applied to solve real-world social issues. They also delved deeper into the purpose (the reason for a company's existence in society) underlying the solutions. Additionally, to further clarify the company’s impact and significance in society, the students considered the company’s logo and slogan as well.
 After that, students conducted an experiment on crystals as part of the STEAM Science Experiment. First, the students played a game where they searched for mineral crystals, such as quartz, with distinctive appearances among a variety of stones. Following this, they attended a lecture on the structures of crystals found in everyday objects and chemical substances. Afterward, they observed recrystallized chemical substances under a microscope, examining the shapes of the crystals and how they sparkled with colors when viewed through a polarizing filter. Finally, using beads, the students created keychains inspired by the crystal structures of chemical substances. 

Day 3: Thursday, August 8th, 2024

 The first activity of the day was called Penguin Line, where students practiced communication using various methods. This activity aimed to strengthen team unity in preparation for the final presentations and rehearsals.
 In the final presentations, many parents gathered at the Hakusanroku Campus to witness the students' achievements. The students presented their ideas in English based on the theme “Imagineering a Dream Company Aimed at the Future We Want to See!!” Their presentations included the social issues they focused on, the challenges arising from these issues, an analysis of the causes, and two proposed solutions. In addition, students introduced the name of the company that would provide these solutions, the company’s purpose and mission, and its logo and slogan, offering concrete solutions to the social problems.
 After the presentations, the parents voted on the most outstanding team in a mock investment session. As a result, two teams were selected for an Excellence Award, and ICT Coins (certificates) were presented.

 The Summer Camp brought together participants from diverse backgrounds, differing in age, school, and hometown, allowing them to share ideas from various perspectives based on their unique knowledge and experiences. The thinking methods, processes for generating new value, and experiences of collaborative creation and storytelling will undoubtedly be valuable for the students in their future learning. I hope that many of them found this experience inspiring and that it will lead them to consider enrolling in ICT.

Yuri Makada

HOME学生生活ICTジャーナルICT SUMMER CAMP 2024を開催

HOMECampuslifeICT JournalICT SUMMER CAMP 2024を開催

PAGETOP