国際高専:国際高等専門学校

Hakusanroku Journal 白山麓ジャーナル

February 19, 2019

Hello, it's Kihara, the first-year homeroom teacher. Time flies and the school year is nearing its end. During the upcoming couple of weeks, students must finish their homework, reports, presentations, and final exams. It is sure to be a busy time and I wish them the best of luck.

In today's journal, I would like to talk about a course we have at ICT called "Career Design." In this course, students first set goals they want to achieve during the year. Later, they reevaluate their progress, and make the necessary adjustments to fulfill their goals. We visited the Kaga-Yuzen Kobo Hisatsune and experienced Kaga-Yuzen in this course as well. In today's Career Design class, we looked back on this year and asked the questions "What goals did I actually achieve?", "What goals did I not?", "Why?", and "How did I grow and what skills or knowledge did I acquire?" The aim of this class is for students to understand their current state and implement it into new goals for their second year. I heard some students mumbling to themselves "Did I grow at all this year?" and "I can't remember doing any extracurricular activities."

It seems recalling activities and recognizing ones growth is not easy sometimes. However, there was another phrase I heard constantly. That phrase was "What's wrong with this English?" Apparently, they were reading the goals they wrote at the beginning of the school year in April and the reflecting sheet they wrote in October. The students wrote both in English and seemingly noticed flaws in them. These were followed by phrases such as "Why isn't there a period here?", "I don't understand this sentence.", and "I can't believe how bad this English is." Watching my homeroom students mutter complaints to their own sentences, I thought to myself "We did a lot of different things this year, but maybe English is where we progressed the most after all."

Students' remaining time living together here at Hakusanroku campus is little over a year. Until that time, study well, play well and make the best memories you possibly can.

Hitoshi Kihara

2019年2月19日

こんにちは。1年生担任の木原です。早いもので、今年度の授業も残りわずかとなりました。学生はこれからの1~2週間の間で、宿題やレポートの提出、成果発表、そして期末試験と忙しい日が続きます。体調に十分注意して、これらの課題を乗り越えていってください。

さて、今回はキャリアデザインという授業を紹介します。この授業では学生はこれまで、1年生の間に達成したい目標を立て、その進捗状況を振り返り、目標を達成するために必要な修正をしてきました。また加賀友禅の工房久恒を見学して、実際に加賀友禅を体験するという課題にも取り組みました。今回のキャリアデザインの授業では1年間のまとめとして、「今年達成できたことは何か?できなかったことは何か?その具体的な理由は?自分が成長したと思うスキルや知識は何か?」などの質問に回答し、現在の自分を理解した上で、次の2年生の目標に反映させるという課題を行いました。授業中には“何か身に付いたものあったかな?課外活動なにもしてないかも?”などの声がちらほらと聞こえてきました。

これまでに取り組んできたいろいろな活動を思い出したり、自分で自分の成長を自覚したりすることは少し難しいようです。そんな中、学生が口々につぶやいた言葉があります。それが、“この英文は何かおかしい”です。4月当初に目標を立てたときや、10月に進捗状況を振り返った際に書いた英文に、どうも違和感を抱いたようです。“なんでここにピリオドが入ってないの?この文章の意味が分からん。昔書いた英文を読むのは恥ずかしい。”などなど、過去の自分が書いた英文にダメ出しが続出。担任としては「この1年間いろいろなことがあったけど、やっぱり一番力がついたのは英語力かな」としみじみと感じた瞬間でした。

ここ白山麗キャンパスで共同生活を過ごすのもあと1年程です。それまでの間に、しっかりと学んで、しっかりと遊んで、そして最高の思い出を作ってください。

木原 均

 

HOMECampus LifeHakusanroku JournalFebruary 19, 2019

PAGETOP