Hakusanroku
白山麓キャンパス
こんにちは。昨年日本で放送されたドラマ「不適切にもほどがある!」に登場する鬼教師の小川ではなく、フレンドリーな方のハヤト・オガワです!白山麓キャンパスでは薄暗い冬の季節を迎えていますが、今学期の終わりを迎え来年度へ向けて新たな期待と目標に満ちているところです。私の経歴はプログラミングと電気通信学に関する電気工学です。設計、作成、修理したりすることを楽しんでいます。
2025年1月23日(木)、トッサ・メブサヤ先生と私が担当する「ビジネスマネジメント基礎」クラスの最終日でした。この日は、ビジネス提案の最終発表を行いました。この提案は、新たな問題点の策を見出し、学生たちが学校生活を送るにあたり役立つアイデアを3~5分間で行うピッチ形式です。学生たちは後学期授業第 5週からチームに分かれて学校生活やその周辺で直面した問題を取り上げ、解決策に取り組んできました。学生たちの考えたビジネス提案を紹介します。
最初のグループは、JR鉄道の学生割引の申請、取得、使用の手続きを改訂したいと考えました。この提案は、JR社、学生、そして書類を準備する学校事務局スタッフが対象です。現在の手続きでは時間と手間がかかってしまいます。そこで学生たちは、アプリを活用した、より効率的な解決策と確認システムを考え、またこれらはすべてJRのチケットシステムで管理する形にしました。アプリと確認システムには優れたセキュリティとユーザーID確認チェックが備わっており、学生利用者とJRの両方によって正しく使用されることが保証されるものです。また、チェックインとチェックアウトシステムを更新し、学校と連携してIDチェックや割引購入の承認を行うWebアプリケーションを作成することで、JRの既存の発券システムと改札に新しい機能を追加します。また、強力な収益モデルと持続可能なライフサイクルも提案しました。
2番目のグループは、この地域とキャンパス内に存在する大量のカメムシについてです。このグループが提案した解決策は、レーザー光源を使ってカメムシと特定された虫を焼却する小型ロボットでした。カメムシを駆除するたびに、利用者は1匹につき料金を支払うという新しい支払い発想が備わっています。この収益モデルにより、住宅所有者やロボットの利用者は会社からロボットをレンタルして、カメムシの発生を心配せずに暮らせるようになります。
3番目のグループは、カフェテリアのスタッフとの交流や、食事の準備および消費の過程にもっと関わりたいと考えていました。このグループは、ゴードン・ラムゼイの「キッチン・ナイトメアズ」(2007年アメリカで放送)という番組のコンセプトを活用し、料理のコーチを招いてメニューを一新したいと提案しました。学生たちは、カフェテリアのスタッフに提案を伝えること、興味のある料理と馴染みの味を伝えること、食べ物を通じてアイデアを共有すること、どのようなものを創り上げることができるかを考えました。そして、キッチンスタッフと様々な料理やテーマについて意見を取り入れ、新たな案を考えるワークショップのような体験を提案しました。収益モデルは、学校や会社の施設およびカフェテリアのケータリングの規模に応じて1回限りの料金となります。
4番目のグループは、居住エリアや寮内での騒音問題に取り組み、大声や騒音が発生した際の警告と、注意喚起を考えました。このグループは、各部屋の騒音ピーク時のレベルを追跡し、騒音発生者への警告と中央システムに問題とパターンを知らせる小型のデバイスを考案しました。システムとデータセットは、センサーと監視システムのレンタルとして施設管理会社へ定期販売されます。
5番目のグループは、黒板の読みにくさを解決するため、それをデジタル化する方法、そしてAIの助けを借りて読みにくい手書きのメモを解読する方法を解決したいと考えました。対象となるのは、座席の位置や目の状態により黒板が見えづらい学生です。このビジネスは学習施設への定期販売で、学生へのデジタルメディア費用を含めすべての人を対象に簡単にアクセスできるようにしたものです。
今回行ったビジネス提案は、アメリカのテレビ番組「シャークタンク」のようなビジネスピッチです。出場者は限られた時間で利害関係や投資家に魅力や有益なポイントを簡潔に伝え、製品やサービスへの投資に対する関心と信頼を得るという形式で行われました。
ハヤト・オガワ
Hello everyone, it's your friendly teacher Hayato Ogawa unrelated to the Japanese drama, Extremely Inappropriate! It’s been a gray and dark winter here in Hakusanroku campus but the light at the end of the school year is upon us and it’s filled with new adventures and goals for the next school year! My background is in electrical engineering with programming and telecommunications. I enjoy designing, creating, fixing and tinkering.
On Thursday, January 23rd, 2025, Tossa Mebusaya sensei and I held the final class in the Fundamentals of Business Management course. In the class students made their final business proposals. The proposals were a 3 to 5 minute pitch of an idea that would help develop a new awareness and help others have a better student life. The students have been working in teams from week 5 to bring awareness and resolve issues they have faced around and in school life.
The first group wanted to revise the process for requesting, acquiring and using the student discount for Japan Rail (JR) ticketing system. The target would help JR, students and the academic office staff who prepare the paperwork for this process. The current process is to acquire a student travel discount which is time consuming and frustrating. The students proposed a more direct and app-based solution and check system, all maintained in the JR ticket system. The app and check system has good security and user id confirmation checks to assure correct use by both student user and JR. This solution adds a new feature to the existing ticketing system and gates at JR by updating the check in check out system and creating a web application in conjunction with schools for ID checks and clearance for discount acquisitions. The students also proposed a strong revenue model and sustainable life cycle for the solution.
The second group brought awareness to the large amount of stink bugs in the area and on campus. This group’s proposed solution was a small robot that would incinerate the specific bug identified as a stink bug with a laser light source. With an interesting payment method where every time a stink bug is removed the user must pay per bug. With this revenue model it allows the homeowner or users to rent the robot from the company to in order to maintain a peaceful and stink free living space without the worry of stink bugs.
The third group wanted to have more interaction with the cafeteria staff and the food preparation and consumption process. This group wanted to use the Gordon Ramsay tv show called Kitchen Nightmares show concept and have a culinary coach to come in to shake up the school menu. The students wanted to see how they could be involved in communicating interest, curiosity and familiar tastes to cafeteria staff and share ideas through food. What kind of new creations would be made. The students offered a workshop like experience to update and collaborate with the current kitchen staff of different offerings and themes. The revenue model is a onetime fee dependent on catering size of the school/company facility and cafeteria.
The fourth group wanted to tackle the issue of noise in the living areas or dormitories to alert and give friendly reminders to other tenants, of loud behavior or disruptive noises being generated accidentally. They came up with a small device to keep track of peak noise levels in individual rooms and let a central system know of issues and patterns while alerting the noise maker. The system and dataset are sold to the facility management company as a subscription service and as a rental for the sensor and monitoring system.
The fifth group wanted to resolve the issues on difficulty of reading blackboard notes, how to digitize them and, with the help of AI, decipher hard to read handwritten notes. Target users were the students and people who may have a disadvantage of seeing the blackboard due to seat position or eye condition. This business would sell a subscription to the academic facility and would be included in the digital media cost to students to aid everyone and have ease of access to tools to help with studying.
This type of business proposal is similar to the American tv show Shark Tank where contestants have a very limited time to concisely hit attractive and informative points to stakeholders and investors so they gain interest and confidence in investing in a product or service. It is important to hit key points and have an open area for investors to come back to schedule another meeting to discuss more details.
Hayato Ogawa
こんにちは。エンジニアリングデザインI科目担当の林 道大です。1年生のエンジニアリングデザインIでは、人に役立つものづくりを目標にして1年間授業に取り組んできました。今回は2025年1月24日(金)に行われた「最終成果発表」について紹介します。それぞれのチームがターゲットユーザーへのインタビュー調査などを通して、そこに潜む問題や要望に対して解決する装置等を製作して、プレゼンテーションに臨みました。
それぞれのチームの製品について、少し紹介したいと思います。
【温泉施設「比咩(ひめ)の湯」Aチーム:Ocket】
佐野 良哲さん、中澤 円香さん、万江 琴莉さん、ラパナンラット パンタワットさん
最初のチームは温泉従業員をサポートする「温泉施設英語案内システム」です。本校敷地内には「比咩の湯」という温泉施設があります。学生たちや地元の方々、あるいは観光客の方も利用する施設です。「比咩の湯」Aチームは温泉スタッフへのインタビューを通して、初めて「比咩の湯」を訪れる外国人のお客様の中に利用料金やチケットの購入方法、温泉の使い方やルールが分からない方が多く、英語で説明するのが困難だという点に着目しました。そこで、学生たちは海外からのお客様向けに入浴料の払い方や、温泉の入り方などを英語音声・字幕付きの動画で説明するシステムを制作しました。アプリが動作しているタブレットの周囲はかわいらしい飾り付けがされていたり、人が近づくのを検知して音声案内するプログラムも組み込まれていたりします。動画に出演しているのもタイからの留学生 ラパナンラット パンタワットさんで、国際色豊かなプロジェクトになっています。
-
Identifying problems with Hime no Yu「比咩の湯」の問題点を抽出
-
Introducing ideas from sketches to onsen staff温泉スタッフへスケッチによるアイデアを紹介
-
Introducing ideas from sketches to onsen staff温泉スタッフへスケッチによるアイデアを紹介
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Prototype in progressプロトタイプを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターでプロトタイプを製作
-
Creating a video動画を制作
-
Final presentation最終発表
-
Students created an English/Japanese application for Hime no Yu温泉施設英語案内
-
Introducing an application to teacherアプリを紹介
【温泉施設「比咩の湯」Bチーム:Okojo L’Arc】
田中 駿太郎さん、福本 一優さん
次のチームは「温泉情報ガイドマスコット」です。先ほどのチームと同様にこちらのチームも温泉スタッフのお手伝いができる製品を製作しました。温泉スタッフは、お客様に「比咩の湯」温泉について説明する機会がよくあります。そんな中、「比咩の湯」Bチームはインタビューを通して、温泉スタッフが外国人のお客様へ「比咩の湯」の魅力の伝え方やコミュニケーションに苦労している場面があることが分かりました。
「比咩の湯」Bチームが製作した「温泉情報ガイドマスコット」は、白山に生息している「オコジョ」をモデルにしたマスコットで、手に抱えている桶のなかにパンフレットやグッズを入れることができます。さらに、こちらもスピーカを内蔵しており、あらかじめ学生による英語と日本語で録音されている温泉紹介メッセージを流すことができます。当初の目標では温泉施設内を移動することができるロボットを製作する予定だったそうですが、チーム人数の都合で設置するタイプに変更になったようです。ロボットの製作は上級生になったときに、挑戦してみても良いかもしれませんね。
-
Identifying problems with Hime no Yu「比咩の湯」の問題点を抽出
-
Presentation of ideas through sketches to teachersスケッチによるアイデアのプレゼンテーション
-
Receiving feedback from teachers教員たちからフィードバックをもらいます
-
3D modeling3Dモデリングを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターを使ってプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを制作
-
Stoat (Okojo) has taken shape!オコジョが形になってきました!
-
Test board for electronic equipment that plays the guidance voice案内音声を再生する電子機器のテスト基板
-
Final presentation最終発表
-
Stoat (Okojo), holding a onsen tub, talks about Hime no Yu桶を持っておるオコジョが温泉についてお話します。
【体育館チーム:Shuttlecock Collector】
五百蔵 蒼天さん、谷 一さん、藤原 聖也さん
次のチームは体育館の片付けをサポートする「バドミントンのシャトル回収ロボット」です。体育館をよく使用する先生方にインタビューしたところ、体育館をもっと綺麗に保ちたいとの声があがりました。本校では体育系部活動としてバドミントン部が活動しています。バドミントン部は放課後に体育館で練習をしています。その練習後に体育館に散らばったシャトルコックを回収して、ケースに入れて片付けるのが大変ということで、シャトルコックをてきとうに投げ入れれば、ケースに自動的に収めてくれるロボットの製作に挑戦しました。自動でケースに収めるのはさすがに難しかったようで実現できていませんでしたが、ものを自動で運ぶことの難しさを学ぶことができたと思います。とくにシャトルコックの羽根の部分は自動搬送には不向きな形状だと思いますね。できなかったことを、しっかり見直して、分析することも大切です。必ず次に役立つでしょう。
-
Identifying problems with Gym体育館の問題点を抽出
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターでプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Using the 3D printer3Dプリンタを操作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Final presentation最終発表
-
Final presentation 最終発表
-
Rotating conveyor belt which automatically collects shuttlecocks最終発表
【メーカースタジオチーム:Black Dame Dame】
石原田 海秀さん、伊藤 綾音さん、橋本 一輝さん
最後のチームは「片付け時間お知らせロボット」です。本校にはモノづくりのための施設としてメーカースタジオと呼ばれるミニ工場があります。放課後はいつもモノづくりが好きな学生たちでにぎわっています。ただ、活動に集中していると、メーカースタジオを管理している教員が学生たちに片付けの時間を促しても、片付けに取り掛からなかったり、夕食の時間を忘れて食事を摂り忘れたりすることがしばしばあるようです。そこで、メーカースタジオチームは、片付け時間が近づくと、現在時刻を表示しながら音声案内をしてメーカースタジオを移動するロボットを製作しました。大きな時刻表示と、ちょっとうるさいくらいの音声案内が素敵なロボットでした。このチームにはNHK高専ロボコンに参加した学生が何名かいるので、タイヤによる移動、時刻表示などの複数の機能がきちんと動作するロボットを製作することができていました。日頃の活動で学んだことが生かされていて良いと思いました。
-
Interview with Daiki Wakamatsu sensei, the engineer who manages the Maker Studioメーカースタジオを管理している若松 大暉技師にインタビュー
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Carefully wiring the robot配線にこだわったそうです!
-
Making the prototypeプロトタイプを制作
-
Creating a video動画を制作
-
Final Presentation最終発表
-
Operating a robot最終発表
-
2nd year students tried to operate the robotロボットを動かす様子
全チームとも発表は英語で行われ、当然、外国人教員との質疑応答も英語です。日本の中学校に通っていた学生たちは、ときどき英単語が出てこないこともあるようですが、入学からの1年間の生活で身に着いた英語力を使い、自ら製作した製品のプレゼンテーションを立派にこなしていました。
来年度以降のエンジニアリングデザインでも、学生たちからどんなアイデアが出てくるのか楽しみにしています。
林 道大
Hello, this is Michihiro Hayashi, and I am in charge of the Engineering Design I course. Throughout the year, 1st year students have been working in this course with the goal of creating useful products for people. On Friday, January 24th, 2025, the students made their final project presentation. Each team conducted interviews with their target users to identify underlying issues and needs. Based on their findings, they developed devices to address these problems and presented their solutions.
I would like to introduce each team’s projects.
【Hot Spring (Onsen) Facility Hime no Yu Team A: Ocket】
Ryotetsu Sano, Madoka Nakazawa, Kotori Mae and Pantawat Lapananrat
The first team presented the Hot Spring Facility English Guide System.
On Hakusanroku campus, there is an onsen facility called "Hime no Yu," which is used by students, local residents and tourists. Through interviews with the onsen staff, students discovered that many foreign visitors who come to Hime no Yu for the first time struggle to understand the admission fees, ticket purchasing process, and onsen etiquette. They also found that it was challenging for the onsen staff to explain these details in English.
To address this issue, the students developed a system called “Ocket” that provides video explanations with English audio and subtitles on how to pay for admission and use the onsen properly. The tablet running the application is decorated in an inviting manner and includes a motion sensor that detects people approaching, triggering the guidance.
Additionally, the video features Mr. Pantawat Lapananrat, an international student from Thailand, making this project truly global.
-
Identifying problems with Hime no Yu「比咩の湯」の問題点を抽出
-
Introducing ideas from sketches to onsen staff温泉スタッフへスケッチによるアイデアを紹介
-
Introducing ideas from sketches to onsen staff温泉スタッフへスケッチによるアイデアを紹介
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Prototype in progressプロトタイプを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターでプロトタイプを製作
-
Creating a video動画を制作
-
Final presentation最終発表
-
Students created an English/Japanese application for Hime no Yu温泉施設英語案内
-
Introducing an application to teacherアプリを紹介
【Hot Spring (Onsen) Facility Hime no Yu Team B: Okojo L’Arc】
Shuntaro Tanaka and Chihiro Fukumoto
The next team presented the "Onsen Information Guide Mascot." Similar to the Onsen Team A, this group also developed a product to assist onsen staff. The Hime no Yu onsen staff frequently explain the facility’s features to customers. Through interviews, students discovered that onsen staff often struggle to communicate with foreign visitors and effectively convey the charm and appeal of the onsen.
The “Onsen Information Guide Mascot” is modeled after the Stoat (okojo), a native of Hakusan, and holds pamphlets and other goods in a tub in Stoat’s hand. The mascot also has a built-in speaker and can play messages recorded in English and Japanese by students to introduce the onsen. The original goal was to create a robot that could move around the onsen facility, but due to the number of students in the team, the plan was changed to stationary robot. Maybe they can try building a robot when they become upperclassmen.
-
Identifying problems with Hime no Yu「比咩の湯」の問題点を抽出
-
Presentation of ideas through sketches to teachersスケッチによるアイデアのプレゼンテーション
-
Receiving feedback from teachers教員たちからフィードバックをもらいます
-
3D modeling3Dモデリングを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターを使ってプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを制作
-
Stoat (Okojo) has taken shape!オコジョが形になってきました!
-
Test board for electronic equipment that plays the guidance voice案内音声を再生する電子機器のテスト基板
-
Final presentation最終発表
-
Stoat (Okojo), holding a onsen tub, talks about Hime no Yu桶を持っておるオコジョが温泉についてお話します。
【Gym Team: Shuttlecock Collector】
Soma Ioroi, Hajime Tani and Seiya Fujiwara

Badminton Club Practice
The next team introduced the "Badminton Shuttlecock Collection Robot" to assist with gym cleanup. Through interviews with teachers who frequently use the gym, the team found that maintaining cleanliness was a common concern. At the Hakusanroku campus, the badminton club practices in the gym after school. After practice, collecting scattered shuttlecocks and placing them back into their cases is a tedious task. To address this, the Gym Team attempted to build a robot that would automatically place shuttlecocks into their tubes when thrown in the robot. Although they were unable to achieve full automation, they gained valuable insights into the challenges of transporting objects automatically. In particular, they realized that the feather of a shuttlecock makes it difficult to handle with an automated system. Reviewing and analyzing what didn’t work is just as important as achieving success—it will certainly be useful for their future projects.
-
Identifying problems with Gym体育館の問題点を抽出
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Prototype production with the laser cutterレーザーカッターでプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Using the 3D printer3Dプリンタを操作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Final presentation最終発表
-
Final presentation 最終発表
-
Rotating conveyor belt which automatically collects shuttlecocks最終発表
【Maker Studio Team: Black Dame Dame】
Kaisyu Ishiharada, Ayane Ito and Ikki Hashimoto
The last team is the “Cleanup Time Notification Robot”. ICT has a mini factory called Maker Studio as a facility for making things. After school, it is always bustling with students who love to making things such as robots. However, when students are deeply focused on their work, they often do not start cleaning up even when the faculty managing the Maker Studio reminds them to do so. Additionally, they sometimes become so absorbed in their work that they forget about dinner and miss their meals. To address this, Marker Studio Team built a robot that moves around the Maker Studio when clean-up time approaches, displaying the current time and letting students know it’s time to clean up. The robot had large time display and a speaker to broadcast messages. Since several students on this team had participated in the NHK ROBOCON College of Technology contest , they were able to build a robot that was able to perform multiple functions such as moving by tires and displaying the time. I thought it was good that they were able to make use of what they had learned in their daily activities.
-
Interview with Daiki Wakamatsu sensei, the engineer who manages the Maker Studioメーカースタジオを管理している若松 大暉技師にインタビュー
-
3D modeling in progress3Dモデリングを制作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Making the prototypeプロトタイプを製作
-
Carefully wiring the robot配線にこだわったそうです!
-
Making the prototypeプロトタイプを制作
-
Creating a video動画を制作
-
Final Presentation最終発表
-
Operating a robot最終発表
-
2nd year students tried to operate the robotロボットを動かす様子
All teams delivered their presentations in English, and naturally, the Q&A sessions with foreign faculty members are also conducted in English. Students who had attended Japanese middle schools sometimes struggled to find the right English words, but they confidently presented their self-made products using the English skills they had developed over their first year of study.
I look forward to seeing what new ideas students will come up with in future Engineering Design courses.
Michihiro Hayashi
こんにちは、白山麓事務室の間加田 侑里です。今回は、1・2年生の保健体育で行われた雪合戦についてお話します。石川県では2025年1月7日(火)から大荒れの天気となり、7日から11日頃にかけては断続的に雪が降り、白山麓キャンパス周辺は1メートルほどの雪が積もりました。
【2年生 2025年1月23日(木)】
1月中旬から北陸では暖冬傾向が続き、例年なら大雪が降るこの時期ですが、この日は雨が降ったりやんだりを繰り返していました。2年生の保健体育の授業が開始する頃には、曇り空となりはじめ、さっそく雪合戦が開催されました。
学生たちは2チームに分かれ、開始の合図とともに相手チームの陣地に向かって走り出しました。前に進むたびに足が深く雪に埋まり、前進が困難な中、匍匐前進で進む学生や、ソリを使ってサーフィンのように手で雪をかきわけながら前進する学生など、様々な工夫をして全力で挑む姿は、とても楽しそうで活気にあふれていました!
次に、3名の教員(保健体育科目担当のフィリップ・ケザウ先生およびラーニングメンターのアピラク・サンゲンチャイ先生とドミソン・アブワン先生)対20名の2年生による雪合戦が行われました。開始の合図とともに、教員チームは2年生の陣地に向かって突撃しました。しかし、2年生がいろんな方面から一斉に雪玉を投げてきたため、避ける間もなくすぐに当たってしまいました。3名の教員たちは、再スタートをするために自分たちの陣地へ息を切らしながら走って戻り、2年生の陣地へと再突撃しました。これが何度も続き、教員たちもヘトヘトになったところで、作戦は変更。ソリに大量の雪玉を作り、それをもって再び2年生の陣地に向かい、次々とまとめて雪玉を投げることで何人か倒すことができていました。
終盤には、激しい雨が降り始め、雪合戦は中止となりましたが、最後まで2年生は楽しんで雪合戦をしているのが印象的でした。
-
Crawling forward on the snow雪の上を匍匐前進
-
Faculty making snowballs雪玉を作る教員たち
-
Students confronting a team of faculty members教員チームに立ち向かう学生たち
【1年生 2025年1月28日(火)】
これまで暖冬や雨が続き、雪が溶け始めていましたが、なんとこの日から雪が降り始めました。
まずはウォーミングアップとして、自由に雪合戦が行われました。ルールがないため、いろんな方面から雪が飛び交い、当たるたびに笑い声が響き、楽しそうな雰囲気でした。その後、学生たちは2チームに分かれ、相手チームのゴールに置かれたコーンを自分のチームの陣地まで持ち帰ることで勝利するというゲームが行われました。開始の合図とともに両チームは雪玉を投げ合い、当たった人は自分の陣地に戻って再スタートするというルールのもと、学生たちは必死に雪玉を避けながら攻め続けました。そんな中、フィリップ先生は相手チームに忍び込んでコーンを手に入れ持ち帰ろうとしましたが、相手チームから総攻撃を受け、雪玉が当たってしまい、残念ながらアウトとなってしまいました。試合は30分以上にもわたり、どちらのチームも全力で戦い続けました。決着はつきませんでしたが、勝敗に関係なく、それぞれが素晴らしいチームワークを発揮していて、雪合戦を楽しんでいる印象を受けました。
間加田 侑里
Hello, this is Yuri Makada from the Hakusanroku Office. This time, I would like to talk about the 1st and 2nd year Health and Physical Education classes held outside in the snow. In Ishikawa Prefecture starting from Tuesday, January 7th, 2025, the weather was a very harsh and it snowed intermittently from the 7th to around the 11th, accumulating as much as 1 meter of snow around the Hakusanroku campus.
On Thursday, January 23rd, 2nd Year Students
The weather had been mild winter since mid-January in Hokuriku region, and although this is the time of year when it usually snows heavily, it had been raining on and off during the day. When the 2nd year Health and Physical Education class started, the sky was cloudy, and the snowball fight began immediately.
The students were divided into two teams and they started attacking the other team's position after the signal to begin. It was difficult to move forward because their feet sunk deeply into the snow with every step they took, some students used sleds to move forward paddling like surfers!
Next, a snowball fight took place with one team of three faculty members (Health and Physical Education teacher Philip Cadzow sensei and Learning Mentors Apirak Sang-ngenchai sensei and Domyson Abuan sensei) versus 20 2nd year students. After the signal to begin, the faculty team charged toward the 2nd year students' positions. However, the 2nd year students threw snowballs at them all at once from various directions, hitting them before they had time to avoid them, and the three faculty members ran back to their positions, gasping for breath to recover and try again. After this happened multiple times and the faculty were exhausted, their strategy was changed. They loaded a sled with a large amount of snow and headed once again toward the 2nd year students territory. By throwing snowballs one after another, they managed to pepper the students with snowballs.
Towards the end of the class, a heavy rain began to fall, forcing the snowball fight to be canceled. However, it was impressive to see the 2nd year students enjoying the fight until the very last moment.
-
Crawling forward on the snow雪の上を匍匐前進
-
Faculty making snowballs雪玉を作る教員たち
-
Students confronting a team of faculty members教員チームに立ち向かう学生たち
On Tuesday, January 28th, 1st Year Students
The snow had begun to melt due to mild temperatures and rain, but the weather turned colder and it started to snow on the 28th.
First, as a warm-up, a free snowball fight took place. Since there were no rules, snowballs flew from various directions with students, laughing and enjoying themselves whenever they hit each other. After that, the students were divided into two teams and played capture the cone where each team had to capture the other teams’ cone and bring it back to their side to win. . After the signal, both teams began throwing snowballs at each other. According to the rules, anyone hit by a snowball had to return to their own territory and restart. The students desperately dodged the snowballs while continuing to attack their opponent's territory. In the midst of all this, Philip sensei sneaked into the opposing team’s territory, managed to grab the cone, and attempted to bring it back. However, the opposing team saw what Philip sensei was doing and pelted him with snowballs, and unfortunately Philip sensei had start again. The match lasted over 30 minutes, with both teams trying their best. Although there was no winner, each team showed great teamwork and gave the impression that they were enjoying the snowball fight.
Yuri Makada
Happy New Year! 白山麓キャンパス、ラーニングメンターのクリシア・アティロです。クリスマスに行われたプレゼント交換の様子をお伝えします。
2024年12月24日(火)、クリスマスを祝うため、教職員と学生でプレゼント交換会を開きました。まず初めに参加を希望した教職員で「ホワイト・エレファント・プレゼント交換」をしました。このプレゼント交換は自分が用意したプレゼントが誰に届くか分からないので、全ての性別や年代にも贈ることができるプレゼント選びが必要となります。参加する教職員は、番号が書かれた紙を引いて、引いた番号とプレゼントに書かれた番号が合うものを受け取ります。全員が番号を引き、プレゼントが行き渡ったところでプレゼントを開きました。どのプレゼントも、特にこの冬の季節のプレゼントに適した素晴らしい物ばかりでした。
※ホワイト・エレファント・プレゼント交換とは、アメリカでよく行われるプレゼント交換で、自分が用意したプレゼントが誰に届くか当日まで分からないという交換方法です。順に番号を引いて、自分が用意したプレゼントが自分にあたった場合のみ番号を引き直すことができます。
また、12月24日のラーニングセッションの時間に学生たちへのクリスマスプレゼント交換を開催しました。パーティーをより楽しむために、ラーニングメンターたちはプレゼントを隠して学生たちに見つけ出してもらうことにしました。プレゼントを見つけた学生は中央に来て、そしてプレゼントを開きました。どの学生もワクワクしながらプレゼントを開けました!プレゼントを手に取りみんなとても嬉しそうでした!
プレゼント交換の後は、ラーニングメンターがパーティーのためにお菓子を用意しました。寒い日に最適なホットココア、クッキー、チョコレート、ポップコーンなどを食べて楽しい時間を過ごしました!学生みんなが楽しんでくれたクリスマスパーティーとプレゼント交換会でした。
クリシア・アティロ
Happy New Year everyone! I am Krishia Atillo, one of the learning mentors here at Hakusanroku Campus. I am delighted to share our Christmas Gift Exchanges from last year.
To celebrate the essence of Christmas, we had a Christmas Gift Exchange for faculty, staff, and students last Tuesday, December 24th. We first had a White Elephant Christmas Gift Exchange for the faculty and staff who wished to participate. Since this type of gift exchange didn’t have a specific receiver, each person had to buy one generic gift that could be given to either male or female, young or old. All participating faculty and staff had to choose a number that corresponded to the gift they got. Once everyone got their numbers, we started to open the presents. The presents that each faculty and staff received were all useful and wonderful gifts, especially this winter season!
During the learning session on the 24th, we held a Christmas Party Gift Exchange for the students. To make the party more fun and exciting, the Learning Mentors decided to hide the Christmas presents so students would have to find them. Once the students were able to find their Christmas gifts, each of them had to go to the center to open their presents. All of them were excited to open their presents! They were all delighted to receive their Christmas gifts!
After the Christmas gift exchange, the Learning Mentors also prepared snacks for students to enjoy. They were able to enjoy drinking hot cocoa in cold weather, and ate cookies, chocolates, popcorn, and many more! Overall, the students had fun and were able to enjoy the Christmas Party Gift Exchange.
Krishia Atillo
こんにちは。国語科目担当の黒田です。2年生の国語表現ⅡBで物語の創作に取り組みましたので、作品をいくつかご紹介します。
今回の授業では、物語をいきなり書き始めるのではなく、授業1回目に主人公の経歴や性格をキャラクターシートに書き、2回目に主人公の抱える問題がどのように解決されるのかをストーリーマップに書き、3回目にようやく本文執筆にとりかかりました。教材のキャラクターシートは大塚 英志『キャラクターメーカー』(アスキー新書、2008)、ストーリーマップは山本 茂喜編著『「ストーリーマップ」で国語の授業づくり』(東洋館出版社、2014)を参考にして作成しています。
贄田 耀さんの作品『燻製された友情』は、ベーコンをこよなく愛する主人公クリス・P・ベーコンが「全人類ベーコン化計画」を謀るのですが、友人の焼豚男とサル・S・チョリソーが止めに入って正気に戻り、事なきを得るという物語です。主人公の倒錯した願いが友人に阻止され友情が深まるという結末もいいし、戦闘場面(?)のテンポもいいし、他の学生からも評価が高かった作品です。
中澤 琉月さんの作品『スター・ヴォイジャーズ』は、主人公が自分の星を失った宇宙人という設定です。キャラクターシートの段階で物語が壮大になりすぎそうだったので、まずは地球に降り立つ場面を書くことにしました。そして、ストーリーマップを書く段階で、主人公を警察犬に変身させることを思いついたそうです。SF風の凝った設定で、続きが読みたくなります。
安田 萱さんの作品『ひとりと一匹』の主人公は湖畔に住むお爺さんです。妻を亡くしてから生きているのか死んでいるのか分ないような感覚で毎日を過ごしていますが、一匹の猫との出会いによって暮らしに小さな変化がうまれます。一筋の光が差し込むような、静かな、心温まる作品です。安田さんは物語の雰囲気に合った言葉を選ぶのが難しかったそうで、細部の表現にもこだわってくれました。
ほかにも、ユニークな作品がたくさんありました。作中に自作のラップ歌詞を添えたり、インスタの記念日ストーリーの例を画像で埋め込んだり、主人公に自分自身の悩みを投影させたり…少ない時間でしたが、みな集中して創作したようです。「セリフをいかに自然な感じにするかが難しかった。やはりプロはすごい」という感想をもった学生もいました。
物語の創作方法は一様ではありませんが、今回の課題では、全体の構成を設計したり、細部の表現を調整したり、ものづくりに通ずる過程を体験できたかと思います。ものづくりを楽しむように、物語を楽しんでくれたらと思います。
黒田
Hello this is Kuroda, one of the Japanese language teachers at ICT. I would like to introduce some of the 2nd year students’ stories created in Japanese Expression IIB.
In this class, instead of starting to write a story straight away, they wrote the main character's background and personality on a character sheet in the first lesson, wrote how the main character's problems would be solved on a story map in the second lesson, and finally started to write the main text in the third lesson. The character sheets for the teaching materials were created with reference to Eishi Otsuka's Character Maker (ASCII Shinsho, 2008) and the story maps were created with reference to Shigeki Yamamoto's Story Map for Creating Japanese Language Lessons (Toyokan Shuppansha, 2014).
Yoh Nieda's work “Smoked Friendship” tells the story of the protagonist Chris P. Bacon, who loves bacon so much that he plots to ‘baconise all mankind’, but his friends, the roast pig man and Sal S. Chorizo stop him and return him to normal.
I liked the ending, in which the protagonist's perverse wish is prevented by his friends, their friendship grows, and the culminating scene flows well. The work was also highly praised by other students.
In Ruuna Nakazawa's work “Star Voyagers”, the main character is an alien who has lost his home planet. At the character sheet stage, the story seemed too grandiose, so she decided to cut out the scene where he lands on Earth first. Then, during writing the story map stage, she came up with the idea of transforming the protagonist into a police dog. This sci-fi-like story style setting makes me want to read the rest of the story.
The protagonist of Kaya Yasuda's work “One Man and One Cat” is about an old man who lives by a lake. Since the death of his wife, he spends his days feeling as if he is neither alive nor dead, but an encounter with a cat brings about a small change. It is a quiet, heart-warming work, like a ray of light shining through an open window. Kaya says it was difficult to choose words that matched the atmosphere of the story. It is proof that he paid attention to every detail.
There were many other unique pieces of work. One student included his own rap lyrics. Another student included an image of an example of an Instagram anniversary story. Some students projected their personal problems onto the main character.
Although the class time was short, everyone seemed to concentrate on their creation.
One student commented: ‘It was difficult to make the dialogue natural, professional writers are amazing’.
There is no correct method for creating a story. However, in this assignment, I hope they were able to experience a process similar to engineering, such as designing the overall structure in advance and adjusting the detailed expressions. I hope that students enjoyed making the stories as much as they enjoy making things.
Kuroda