米作り体験


 こんにちは!ICT 白山麓キャンパス、ラーニングメンターのシャーデー・モーアです。
 日本で暮らし始めて6年になります。昨年ICT での勤務が決まり白山市へやってきましたが、その前は5年間石川県の津幡町に住んでいました。日本へ来てから私が毎年参加している大切な行事があります。2018年の春から、私はボランティアとして、津幡町と金沢市の境にある「NPO法人 河北潟湖沼研究所」の田んぼで田植えと稲刈りを手伝ってきました。

 春先にまず土台となる苗床を作ることから、私はその苗床を愛情を込めて「Rice baby(お米の赤ちゃん)」と呼ぶことにしました。夏の草取り、そして最後に鎌を使って手で稲を刈り取るまで、毎年「お米の赤ちゃん」の世話を楽しんできました。

 お米の栽培の全体的なプロセスは単純に思えるかもしれませんが、実際には思ったより手間と労力がかかります。前年の収穫から残ったお米は翌年春先に種もみとして田んぼの苗床作りに使われます。苗床に種もみをまいた後、芽が出るまで最適な生育環境を整えるためにビニールハウスで育苗します。

苗床で芽が十分に成長したら、5月下旬頃に3枚の田んぼに手作業で苗を移植する田植えを行います。田んぼには小、中、大のサイズがあります。苗が正しい場所に植えられるように、伝統的な木製の「田転がし」を使用して泥の中に格子模様を作ります。

 すべての苗が田んぼに植えられた後は、夏の間手作業による除草が数回行われます。そして9月下旬に刈り取った稲は束ねて棚に吊るし、数週間天日でハサ干しします。

 このNPO団体が米作りの中で重要としていることの一つは、これらの栽培されたお米が環境に優しいということです。農薬を一切使わずに栽培されているので、より健康的に食べられるお米になっています。また、地域貢献活動にも力を入れており、年間を通じて田んぼや河北潟周辺でさまざまなイベントを開催しています。田んぼでのイベントでは、小学生と一緒に田んぼの生態系や環境について学び、田んぼに生息するさまざまな動物や昆虫、生物を探します。目標は、河北潟とその周囲の生態系と動物相についてみんなに理解を深めてもらい、保全活動を通じてそれを保護することです。また、水田だけでなく、河北潟周辺において保全、生態、農業、環境保護などに関わるさまざまな研究プロジェクトも行われています。

 私はこれらの体験から水田の生態についても多くのことを学びました。私は大学時代、地元アメリカ、バージニア州で小さな池や水路に生息する動物の生態について研究していたので、興味を持って学ぶことができました。さらに、このボランティア活動を通じて、金沢大学や星稜大学など地元の他大学の教授や先生方、その学生たちとも知り合うことができました。彼らもボランティアに参加されていたので、大学の垣根を超えて素晴らしい交流を持つことができました。ICT の一員として、私はこうした交流の中でICTの良さを伝えていきたいですし、ICTの学生たちにもこのような交流の参加に興味を持ってもらえたら嬉しく思います。

 「NPO法人 河北潟湖沼研究所」の水田での植え付け、稲の成長、収穫はまさに地域社会の取り組みであり、私が日本に来てからの最も楽しい経験の一つです。ICTの学生たちとも米作りの手伝いや、私が大切にしてきた水田の生態について学ぶことができたらいいなと思っています。なにより、この田んぼで育ったお米は私が今まで食べたお米の中で一番美味しいです!また、日本ではあまり売られていない玄米を販売している石川県内の数少ないお店の一つです!私が込めた「お米の赤ちゃん」への愛情を、ぜひ食べていただければ幸いです。この素晴らしい経験を生かして今後も、お米の栽培や水田の生態系について学び続けたいと思っています。共に米作りをした河北湖研究所の方々と、長年にわたって参加してくださった参加者、教授たち、他大学の学生たち、地域住民の皆さんとは、共に「お米の赤ちゃん」を育てるファミリーの様な関係を築くことができました。素晴らしい方々との貴重な出会いと、同じ分野で活動できたことに感謝しています。ここは私にとって大好きな場所の一つとなり、ホームと呼べる場所になりました。

シャーデー・モーア

From Seed to Stalk: My Rice Baby Experience


 Hello everyone! This is Sade Moore, a Learning Mentor at the ICT Hakusanroku Campus! I have lived in Japan now for 6 years. For the first five years, I lived in Tsubata Town in Ishikawa before moving to the Hakusanroku Campus last year when I began working at ICT. Every year since I moved to Japan, I have taken part in an activity that has become close to my heart. Since the Spring of 2018, I have volunteered and helped the Kahoku Lagoon Lake Research Institute NPO (NPO法人 河北潟湖沼研究所) plant and harvest rice in their rice paddies on the edge of Tsubata Town and Kanazawa City. 

 From creating and laying down the nursery for the, what I have come to lovingly call my “rice babies”, in the early Spring, to weeding in the Summer, to finally cutting the rice stalks down by hand with a kama (鎌), I always have enjoyed taking care of my “rice babies” every year.

 The overall process of the cultivation of the rice sounds quite simple, even if the actually labor can be a bit intensive. The left over rice that was not sold from the previous year’s harvest are used as seeds in early spring to create a nursery in the paddies and is planted inside the nursery plot and then covered with vinyl to create the optimal growing environment for the seeds to take root.

 Once the sprouts have grown enough in the nursery plot, around late May we will then transplant the baby sprouts by hand into the 3 rice paddies. There is a small, medium, and large size rice paddy. In order to make sure that each of the sprouts are planted in the correct area, a traditional wooden takorogashi (田転がし) is used to create the grid pattern in the mud.

 After all the seedlings are planted in the paddies, hand weeding takes place several times during the summer. In late September, the rice is then cut, bound, and hung on racks to dry in the sun for several weeks.

 One of the important aspects about the rice for this organization is that the rice grown in these paddies are environmentally friendly. They do not use pesticides nor antibiotics to help grow the rice and I think it makes it even more healthy for people to eat. The Institute is also dedicated to community outreach and holds several events through out the year, both at the rice paddies, and around the Kahoku Lagoon. Specifically, during the events at the rice paddies, the ecology and environment of the rice paddies is discussed with elementary children and they search for many different animals, insects, and organisms that live and thrive in the paddy environment. The goal is to educate others about the ecosystems and fauna that are in and surround the Kahoku Lagoon and to preserve it with conservation outreach. There are also many different kinds of research projects taking place not only in the rice paddies but also around the Kahoku Lagoon that deal with conservation, ecology, agriculture, environmental protection, and preservation.

 I also have learned a great deal about paddy ecology from these events and find myself comfortable as I did research when I was in university surround the ecology of animals living in small ponds and waterways in my home state of Virginia. Actually, because of this volunteering I have met and become acquainted to many professors and teachers at local universities such as Kanazawa University and Seiryo University and their students because they also come and volunteer for the rice paddies and we have had wonderful cross-institution interactions between each other. Now that I work here, I hope that I can represent ICT well in these conversations, and I also wish that our students could take part in such dialogues as well. 

 The planting, growth, and harvesting of the The Kahoku Lagoon Lake Research Institute NPO’s rice paddies is truly a community endeavor and it is one of the most enjoyable experiences that I have had since coming to Japan. I wish that I could also take our students to help with the rice paddies and learn about the ecology of them that I have come to cherish so much. Either way, the rice grown in these paddies is some of the most delicious rice I’ve ever tasted! Also, I think, it is one of the few places in Ishikawa that sells brown rice, which seems very difficult to find in Japan! I hope that everyone will be able to taste the love that we put into growing our “rice babies” when they eat it. It has been a wonderful experience and I look forward to continuing learning more about cultivating rice and the ecosystems that thrive within the rice paddies for many more years to come. I have also gained a wonderful “rice baby family” with the Kahoku Lake Institute and the participants, professors, students, and community members who join in helping at the rice paddies over the years. The connections and network that I have been able to create with this one opportunity is vast and I am thankful for all the time spent working in these fields. It truly has become one of my greatest “happy places” and a place that I feel at home and at ease at.

Sade Moore

HOME学生生活ICTジャーナル米作り体験

HOMECampuslifeICT Journal米作り体験

PAGETOP