東二口文弥人形浄瑠璃「でくの舞」で国際高専松下 臣仁教授が演舞を披露
こんにちは、財務部の泉屋 利吉です。
2025年3月1日(土)19:00、まだ雪が多く残るこの東二口歴史民俗資料館には、続々と村の方々が集まる姿がありました。
この東二口文弥人形浄瑠璃は350余年も続く、国指定重要無形民俗文化財であり、京都からこの地にやってきた伝統文化です。350年もの間受け継がれてきたと聞くだけで、その大切さを感じますが、「でくの舞」を披露する演者や、その舞を鑑賞する人々も、「この“でくの舞”を見ないと一年が始まらない」と声を揃えて言っていたのが印象的でした。
冬の寒い農閑期の時期の一つの楽しみにとして、現代まで受け継がれてきたものですが、文楽とはまた異なり、文弥節と呼ばれる独特の語り口で物語が進んでいきます。
初めて聞く人は内容が良く分からないと思いますが、演目が始まる前に、紙芝居があり、演目の内容を丁寧に教えてくれます。私もこの紙芝居がなかったら正直ついていけなかったと思いました。
この東二口に伝わる文弥人形浄瑠璃ですが、近年継承する人たちも高齢化が進み、伝承が難しくなっています。今は十数名ででくの舞を披露していますが、おそらく裏方作業も含め、一人何役もこなしているのではないかと思います。
そのような中、国際高専の松下 臣仁教授が5年前からこの人形浄瑠璃の演者として参加し、毎年公演会に参加しています。その他金沢工業大学の職員や学生などもでくの舞の保存会へ参加し、ベテランの先輩方から、でくの舞の舞い方を習いつつ、東二口の伝統と文化を受け継ごうとしています。
「でくの舞」に使われる人形は、「かしら」「心棒」「肩板」「手」の4つのパーツから出来ており、一人で1体の人形を操ります。文楽では3人で1体の人形を操りますが、「でくの舞」で使われる人形はシンプルではありますが、扱うことが出来るまでには相当な修練が要求されます。また、人形と一体となって、3歩前進し2歩後退する舞い手の足運びが独特であり、床を足で叩きながら、リズミカルに舞を披露します。これが、舞踊的な感じを生み出し、「でくの舞」と呼ばれる所以となりました。まさに、人形を操るのではなく、逆に人形と一体となって舞い手が操られる感覚が要求されるとの事で、その奥深さを感じずにはいられません。
350余年もの間、人々から愛され続けてきた人形浄瑠璃が、この白山市に残っている事も感動的ですが、その伝統を受け継いでいく方々の努力や思いは計り知れないものがあると感じました。演目が披露された東二口歴史民俗資料館の舞台は、多くの人は入れませんが、昔ながらの雰囲気が残る場所であり、人形浄瑠璃を間近に見ることが出来ます。
松下教授のでくの舞を見ながら、ふと300年前の世界にタイムスリップしたような気分にさせられました。でくの舞の「泣き節」と呼ばれる文弥節とリズミカルに床を蹴る舞い手の足運びの音が今も頭に余韻として残っています。
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Audience watching the performance up close演舞を間近に鑑賞する聴衆
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Photo of Omihito sensei and ICT student国際高専の学生と一緒に写る松下教授
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Omihito sensei becomes one with the doll人形と一体となる松下教授(左)
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Higashi Futakuchi Local History Museum,白山市東二口歴史民俗資料館
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Puppets dancing on the stage舞台を所狭しと人形が舞う
泉屋 利吉
Omihito Matsushita Sensei Performs “Deguno Mai” at Higashi Futakuchi Bunya Ningyo Joruri (Puppet Show)
Hello, this is Rikichi Izumiya from Finance Division.
At 7:00 P.M., on Saturday, March 1st, 2025, people from the villages surrounding Higashi Futakuchi gathered at the Higashi Futakuchi Local History Museum, despite there still being a lot of snow on the ground.
This annual Higashi Futakuchi Bunya Ningyo Joruri performance has continued for more than 350 years and is a nationally designated Important Intangible Folk Cultural Property, a traditional culture that came to this area from Kyoto. Just hearing that it has been passed down for 350 years makes me appreciate its significance. What left a strong impression on me was that both the performers of the Deguno Mai and those who watched it all said in unison, "Every year cannot begin without seeing this Deguno Mai."
This tradition has been passed down to the present day as one of the high points of the cold, agricultural off-season in winter. Unlike Bunraku, however, the story unfolds in a unique narrative style called Bunya bushi.
For those seeing it for the first time, the story may be difficult to understand. However, before the performance begins, a kamishibai (picture-story show) is presented, carefully explaining the content of the performance. Honestly, I think I would have had a hard time keeping up without it.
This Bunya Ningyo Joruri, passed down in Higashi Futakuchi, is facing challenges in preservation as the people inheriting it are aging. Currently, a little over ten performers present the Deguno Mai, but I assume that, including backstage roles, each person is taking on multiple responsibilities.
Amid these challenges, Omihito Matsushita sensei from ICT has been participating as a performer in this Ningyo Joruri for the past five years, taking part in the annual performances. Additionally, faculty members and students from KIT have joined the Deguno Mai preservation society, learning the dance from experienced elder members while striving to inherit the traditions and culture of Higashi Futakuchi.
The puppets used in Dekunomai consist of four parts: the Kashira (head), Shinbo (central rod), Kataban (shoulder board) and Te (hands). Each puppet is operated by a single performer. Although the puppets used in Deguno Mai are relatively simple in structure, mastering their manipulation demands considerable training.
Additionally, the performers move in a distinctive manner, taking three steps forward and two steps back, while rhythmically striking the floor with their feet as they dance. This unique footwork creates a dance-like impression, which is why it came to be known as Deguno Mai. Rather than simply controlling the puppet, performers must become one with it—almost as if they are being guided by the puppet itself. This profound technique highlights the depth and artistry of the performance, leaving a lasting impression.
It is truly moving that this Ningyo Joruri, which has been cherished by people for over 350 years, still remains in Hakusan City. At the same time, I feel that the efforts and dedication of those who continue to uphold this tradition are beyond measure. The performance took place on the stage of the Higashi Futakuchi Local History Museum. While the space cannot accommodate a large audience, it retains the atmosphere of the past, allowing visitors to experience Ningyo Joruri up close.
Watching Omihito sensei perform Deguno Mai, I suddenly felt as if I had traveled back in time to the world of 300 years ago. The lingering echoes of the Bunya bushi style, known as the "Naki-bushi" (weeping melody), along with the rhythmic sound of the performers’ footwork striking the floor, still resonate in my mind.
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Audience watching the performance up close演舞を間近に鑑賞する聴衆
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Photo of Omihito sensei and ICT student国際高専の学生と一緒に写る松下教授
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Omihito sensei becomes one with the doll人形と一体となる松下教授(左)
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Higashi Futakuchi Local History Museum,白山市東二口歴史民俗資料館
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Puppets dancing on the stage舞台を所狭しと人形が舞う
Rikichi Izumiya