あなたのストーリー

 こんにちは、英語科目担当のポーリン・ベアードです。

 あなたが持ち主でありながら、他の人の方がよく使うものは何でしょう? 
 そう、あなたの名前です!

 授業の初日、学生たちに緊張感が漂っています。保護者の方も同じ思いで過ごされているのではないでしょうか。国際高専 では授業は英語で行われます。「ブリッジイングリッシュ・化学」の授業で「私の名前は…」というアイスブレイクを始めたところ、静まり返っていた教室は活気に溢れ、学生たちは大きな声と笑いに包まれました。

私の名前
「私の名前はトシムネです。私はトシ_、兄はトシ_、父はトシ_、祖父はトシ_。私の家族の男性は皆名前に『トシ』がつきます。」ある学生が名前についてのストーリーをシェアしてくれました。彼はストーリーを丁寧な英語で書き、そして嬉しそうに発表してくれたことにより、張りつめていた授業の雰囲気は一変しました。

アクティブ・ラーニング
 初めに、ペアを組んでアクティビティを始めました。学生たちは2人で1つのホワイトボードを共有しお互いの名前を書きだしました。ペアを組んで共に課題に取り組むことにより、お互い出会って間もない学生同士が打ち解けるきっかけになります。
 学生たちに、あなたの名前を漢字で紹介してくださいと言うと、学生たちは戸惑いの表情を見せました。私にとって彼らの名前の漢字を読めませんでしたが、それでも漢字で名前を書いてもらいました。ペアで取り組むことで、学生たちの友情を築き、学生と教員が英語を学んだり教えたりする際に必要な体験を共有することに役立ちます。
 次の課題は、自分の名前の意味や、その名前の由来について話すことでした。一人の学生はすぐに「知ってる、知ってる」と言って、ホワイトボードに丁寧な英語を書いて説明してくれました。名前の意味に関するジョークまでも話してくれました。また他の学生たちは、名前の由来を知らなかったので、私は
 「お母さんに聞いてごらん」
と提案したところ、教室は笑いに包まれました。しかしすぐに、それが冗談ではなく本当だと分かったようでした。
 「スマホを使って調べてごらん」、とアドバイスしました。
私は続いて「両親に電話かけてみたらどう?」と言いました。
すぐに何人かの学生は保護者に電話をかけ、授業の課題について伝えました。
 電話で話しながら笑い出す学生たちもいました。ある学生は大きく笑いながら
 「初めて知った」(この言葉は教員にとってまるで音楽のように聴き慣れた言葉です!)
と言いました。
 彼は祖父が大好きだったテレビドラマの登場人物から同じ名前を名付けられたそうです。また他の学生たちは真剣に電話に耳を傾けながらも、顔には笑みが浮かんでいました。このように「ブリッジイングリッシュ・化学」初日の授業は楽しく幸せを感じられる時間となりました。

名前は架け橋
 名前に関するアクティビティーを行ったのは今回が初めてではありません。初めて行ったのは、何年も前2000年代の初めに金沢工業大学で働いた頃です。その時に、私は学生たちと親しくなりたかったのですが、彼らの名前を発音することも覚えることも簡単にはできませんでした。そこで、名前についてのストーリーを話してもらうことで、覚えることに役立つと思ったのです。
 私が教員として教え、住んだあらゆる場所で、多くの日本人とそして世界中の学生たちから自分たちの名前のストーリーを話してもらいました。そして、名前は単に個人を識別するためだけのものではないと学んだのです。人と人との絆を築き、そして自分自身と繋がり、祖先の中で自分を位置づけ、家庭と学校をつなぐ強力なツールでもあります。あなたも、出会った人や学生と親しくなりたいと思った時に、名前を覚えるだけにとどまらず、名前にまつわるストーリーを共有したり、また相手の名前にまつわるストーリーを尋ねたりしてみるのも良いでしょう。もしこの話が正しいと思い、そしてその国の文化にも適していると感じられるのなら…誰にでも、その人だけのストーリーがあります!

ポーリン・ベアード

Getting to Know You

Getting to Know You
Pauline Baird an English teacher at ICT.

What is the thing you own but others use the most? Yes, you guessed it correctly. It is your name!

 Students in their first classes are often nervous. Some parents at home are nervous, too, for a good reason because classes at ICT are in English. However, when the “Bridge English Chemistry” class began with an ice-breaker activity called “My Name …,” the class went from silent to a buzz of activity, with loud voices speaking Japanese and English and laughter.

My Name
 “My name is Toshimune. I am ‘Toshi_____,’ my brother is ‘Toshi ____’, my father is ‘Toshi _____,’ and my grandfather is ‘Toshi _____.’ All men in my family have the “Toshi” [in the name],” one student was delighted to share. He was so happy telling and writing the story in his most beautiful English. The classroom atmosphere was transformed because the students were engaged.

Active Learning
 First, for a pair work activity, students were asked to share a whiteboard to write their names. Doing so allowed them to complete a task together. They become less shy with others they just met less than a few weeks.
 At first, students were puzzled when asked to share their first names by writing them in Kanji. To be honest, I couldn’t read their names in Kanji, yet I asked students to write their names in Kanji. Pair activities help students build bonds of friendship and create a shared experience that students and teachers need while learning and teaching English.
 The next task was to tell us what their names meant and how they got their names. One student readily blurted out,
 “I know. I know,” and began writing his name story in beautiful English on the whiteboard. He even shared a joke about the meaning of his name.
Others were unsure how they got their names, so I suggested:
  “Ask your mama.”
In response, the class erupted in laughter. The students soon learned that I was serious.
 “Take your phones and do research,” advised.
I followed up by saying,
 “How about calling your parents?”
Soon, a few students were on the phone with their parents, telling them they were in English class and about the assignment.
 In some instances, those students went from giggles to full-blown laughter. For example, one student laughed loudly and exclaimed,
 “I learned something.” (Those words are like music to a teacher’s ears!)
 The student learned that his grandfather loved a character in a TV drama, which is how he was given that same name. Others listened carefully and made notes, but everyone smiled. Students were happy on the first day of Bridge English Chemistry class.

Bridging Divides
 This isn’t the first time I have done activities like this. I developed this practice many years, in the early 2000s, while working at Kanazawa Institute of Technology. Back then, I desperately needed to connect with my students, but I could not easily say or remember their names. Thus, I decided to use the name story, which has helped me since then.
 Many Japanese people and students around the world have shared their name stories in every place I have taught and lived. I have learned that a person’s name is not just for identification. It is a powerful tool for building bonds among people, connecting with ourselves, situating oneself in one’s ancestry, and bridging home and school. The next time you wish to connect with someone or a student, it may be helpful to not stop at just learning a name. You might consider sharing your name story or asking about a person’s name story, if it feels correct and culturally appropriate. Everybody has a story!

~ Dr. Pauline Baird

HOME学生生活ICTジャーナルあなたのストーリー

HOMECampuslifeICT Journalあなたのストーリー

PAGETOP