遊びながら学ぶ、好奇心とコーディングの世界
チャットボット、スマートレコメンデーション、画像生成などのAIは、私たちの日常生活の一部となっています。では、学生たちはその仕組みを本当に理解しているでしょうか?
こんにちは、アピラク・サンゲンチャイです。2年生の「AI基礎」の授業を教えています。この授業では、学生がAIの基礎を理解できるよう、体験型の活動を通して学びを深めています。講義を聞くだけでなく、さまざまな楽しく対話的な活動を通して、AIの世界を探求します。
まず始めに基本的な「AIとは?」「学習機能とは?」「コンピューターがどのように物を見て認識するのか?」そんな疑問からスタートしました。スライドによる一方的な説明ではなく、学生の好奇心を刺激し、これらのテーマをより身近に感じられるようなアクティビティを取り入れて授業を進めます。
実際に使用したツールやアクティビティを紹介します。
- イライザとの対話:イライザとはセラピストの会話スタイルを模倣した、シンプルなAIボットです。この活動を通して、学生たちはルールベースのAIの仕組みや、初期のAIシステムがどのようにユーザーとやり取りしていたかを理解することができました。現在のChatGPTやCopilotのように、より賢く多様な情報を提供するAIとは異なる点を学ぶ良い機会となりました。
(参照リンク)https://web.njit.edu/~ronkowit/eliza.html
-
グーグル・クイックドロー:学生が絵を描き、それをAIが何かを当てるゲームです。このアクティビティを通して、「教師なし学習」の手法やパターン認識の概念を導入し、機械が大量の人間のデータからどのように学ぶかを明らかにしました。
-
ティーチャブルマシン:学生が画像認識や人体のキーポイント認識モデルを簡単に訓練できるウェブサイトを活用することで、トレーニングデータ、ラベル、モデルの精度といった基本概念に加え、「教師あり学習」手法の理解を深めることができました。創造的な実験を通じて、楽しみながら学習を進めることができました。
-
グーグル・コラボコーディング:グーグル・コラボを用いて、基本的なPython コーディングを体験しました。学生たちはシンプルな機械学習スクリプトを実行し、パラメータを変更しながら結果の変化を観察することで、複雑な環境構築を必要とせずに機械学習アルゴリズムを実践的に学ぶことができました。(参照リンク)Link: https://colab.google/
これらの活動を通じて、学生たちは単にAIについて学ぶだけでなく、実践的な経験を積むことができました。AIがどのように機能するのかを体験し、機械には訓練が必要であること、データが重要であること、そして結果が常に完璧とは限らないということを学びました。
また、アクティブ・ラーニングを行うことによって、学生同士が助け合い、発見を共有し、共に振り返るという活気ある教室の雰囲気が生み出されました。これにより、学生たちは単にAIについて学んだだけでなく、主体的に学ぶという姿勢そのものを身につけることができました。この学びの姿勢は、将来どのような分野に進んでも価値あるものとなることでしょう。
アピラク・サンゲンチャイ
Not Just Playing, We're Learning Through Curiosity and Coding
AI is a part of our everyday lives, encompassing chatbots, smart recommendations, and image generators, but do our students truly understand how it works?
This is Apirak Sang-ngenchai, and I am teaching 2nd year students in the "Fundamentals of AI" class. In our class, we focus on an active learning approach that helps students understand the fundamental concepts behind AI through engaging with the topic. Instead of just listening to lectures, students explore the world of AI through a variety of fun, interactive activities.
We started with the basic questions: What is AI? What is machine learning? And how can a computer see and recognize an object? Rather than explaining everything through slides, we used activities that sparked curiosity and brought these topics to life.
Here are some of the tools and activities we used:
- Chat with Eliza: A simple AI chatbot that mimics a therapist. This helped students understand rule-based AI and how early AI systems communicated with users, unlike ChatGPT or Co-pilot, which provide a smarter and more diverse range of information nowadays. It also led to fun and thoughtful conversations about how AI can seem “smart” even when it doesn’t really understand us.
Link: https://web.njit.edu/~ronkowit/eliza.html
- Google Quick, Draw: A game where students draw objects and the AI tries to guess what they’re drawing. This activity introduced the concept of unsupervised learning techniques and pattern recognition, showing how machines learn from massive amounts of human data.
Link: https://quickdraw.withgoogle.com/
-
Teachable Machine: An easy-to-use website where students can train their image or human body key points recognition models. Students quickly grasped the idea of training data, labels, and model accuracy, as well as the concept of supervised learning techniques, while having fun with creative experiments.
- Google Colab Coding: We also introduced students to basic Python coding on Google Colab. They ran simple machine learning scripts, changed parameters, and observed how the results changed. This provided them with a hands-on introduction to machine learning algorithms without requiring a complex setup.
Link: https://colab.google/
Through these activities, students didn’t just learn about AI; they also gained practical experience. They experienced how it works. They learned that machines require training, that data is important, and that results aren’t always perfect. Active learning also helped create a lively classroom atmosphere where students helped each other, shared discoveries, and reflected together. In the end, they weren’t just learning about AI. They were learning how to learn actively, a skill that will be valuable across all disciplines no matter what the future brings.
Apirak Sang-ngenchai