February 22, 2019

Hello everyone! I am Steven, a mathematics professor at ICT Hakusanroku Campus. I came to ICT and Hakusanroku in October of 2018. So, it has only been a few month since I have been here. Throughout my time here, I am always amazed at the resources ICT Hakusanroku campus offers the students, staff and the professors. I really wish I had these resources when I was a student and an educator at my previous institutions. So, in this journal, I want to introduce some amazing resources ICT Hakusanroku offers.

First, I want to introduce the 3D printers and the LEGO models the students and professors use to help them in their classes. Before coming to ICT Hakusanroku, I had never used a 3D printer nor had I ever seen LEGO models that could be easily used to teach students about basic programming. Throughout the short couple months I have been here, I have learned how to use the 3D printers and I have printed some models that I hope to use next year to aid in my classroom. As for the LEGO models, I have had a blast seeing the students make their robots and program them to do simple tasks and even to sumo! I have even heard they will teach students how to program next year with programmable drones! I am still wondering how I can incorporate a LEGO model into one of my math classes! If you have any suggestions, let me know!

Second, I want to introduce the Maker Studio on the first floor of our campus. This studio has some amazing machinery that the students and professors can use to create anything they can imagine. Some of the machinery (to name a few) include a band-saw, a laser-cutter and some drill presses. I even learned how to solder a basic circuit board thanks to a colleague. Usually, the students use this area for their engineering classes, but I have seen some students just using the machines for their own ideas! I look forward to using this area more in the future!

Finally, I want to introduce the library! I often visit the library on the first floor of the student commons area. Although the library is still lacking some books, it is rapidly increasing the amount of books available to both students and teachers. I visit the library at least once a week to learn a little bit about other topics and also to get some ideas. Further, I like to check many math books in order to get a lot of interesting problems to show the students or challenge the students. I think libraries are crucial to the foundation and the acceleration of knowledge. It is no wonder why the The Royal Library of Alexandria in ancient Egypt, the Library of Pergamum in ancient Turkey and the Academy of Gondishapur in ancient Iran were all centers of knowledge back in antiquity.

That will be it for now. I hope to introduce more amazing resources Hakusanroku Campus.

Steven Carrera

2019年2月22日

はじめまして!白山麓キャンパスで数学を教えているスティーブンです。2018年の10月から国際高専へ来ました。ですので、まだ来てから数か月しか経っていません。着任してから驚かされたのが、国際高専の白山麓キャンパスが学生、職員と先生に提供する充実した設備です。私が学生だった頃や、以前教えていた学校にもこの設備があったら良かったのに、と思わずにはいられません。ということで、このジャーナルでは、国際高専の白山麓キャンパスが提供する素晴らしい施設のいくつかを紹介したいと思います。

まずは授業で学生と先生が大変お世話になっている3DプリンターとLEGOモデルです。白山麓キャンパスに来るまで、私は3Dプリンターを使ったことがありませんでしたし、プログラミングの基礎を分かりやすく学生に教えられるLEGOモデルも見たことがありませんでした。この数か月の間に3Dプリンターの使い方を覚えて、来年の授業で使うためのモデルもいくつかプリントアウトしました。LEGOモデルについては、学生がロボットを製作して、プログラミングで動かして、最後は相撲を取るところまで見て大興奮しました!来年はプログラミングを使ってドローンを動かす授業もあるそうです!LEGOモデルを数学の授業に取り入れる方法を目下模索中なので、提案があればぜひ教えてください!

続いて、1階にあるメーカースタジオを紹介したいと思います。ここには学生と先生が、望むものをなんでも製作できる素晴らしい機械が揃っています。いくつか挙げると、バンドソー、レーザー加工機、ボール盤などです。ここの施設を使って同僚に教わりながらはんだ付けのやり方も覚えることができました。この空間はエンジニアリングデザインの授業で使用しますが、個人のアイデア実現のために使っている学生もいます!今後もこのメーカースタジオを使いこなせるように頑張るつもりです!

最後に紹介したい施設は図書館です!私もよくリビングコモンズの1階にある図書館を訪れます。まだ空いている本棚も目立ちますが、急速に冊数を増やしており、学生や先生に愛用されています。私も週に一度は図書館で新しい情報やアイデアを入手しています。さらに、たくさんある数学の本をチェックして授業で学生に挑戦してもらうための面白い問題を仕入れています。知識の収集と蓄積において図書館は無くてはならない存在だと思います。古の時代、古代エジプトのアレクサンドリア図書館、古代トルコのペルガモン図書館、古代イランのグンデシャープールのアカデミーが知識の中心地だったことも納得できます。

今日はここまでにしましょう。今後も白山麓キャンパスの素晴らしい施設を紹介できることを楽しみにしています。

スティーブン・カレラ

 

On February 21, the first-year students at Hakusanroku campus gave their final presentation in the biology class. For the past several weeks, students have worked in pairs on topics of their choice in the realm of biology. Each pair did research and prepared their presentation in English, a second language to most of them. Many teachers gathered in the Science Lab to listen to their presentations and ask questions. Here is a short video of what their final product was like!

Jonathan

221日、白山麓キャンパスの1年生が生物の最終発表会を行いました。この発表は、学生が2人ずつのペアを作り、数週にわたって生物にまつわる自由なテーマのもと、リサーチとプレゼン準備をしてきました。当日はScience Labに各学科の先生も多数集まりました。ほとんどの学生にとっては第二言語となる英語のプレゼンの様子を短いビデオにまとめましたので、ぜひご覧ください。

ジョナサン

February 19, 2019

Hello, it's Kihara, the first-year homeroom teacher. Time flies and the school year is nearing its end. During the upcoming couple of weeks, students must finish their homework, reports, presentations, and final exams. It is sure to be a busy time and I wish them the best of luck.

In today's journal, I would like to talk about a course we have at ICT called "Career Design." In this course, students first set goals they want to achieve during the year. Later, they reevaluate their progress, and make the necessary adjustments to fulfill their goals. We visited the Kaga-Yuzen Kobo Hisatsune and experienced Kaga-Yuzen in this course as well. In today's Career Design class, we looked back on this year and asked the questions "What goals did I actually achieve?", "What goals did I not?", "Why?", and "How did I grow and what skills or knowledge did I acquire?" The aim of this class is for students to understand their current state and implement it into new goals for their second year. I heard some students mumbling to themselves "Did I grow at all this year?" and "I can't remember doing any extracurricular activities."

It seems recalling activities and recognizing ones growth is not easy sometimes. However, there was another phrase I heard constantly. That phrase was "What's wrong with this English?" Apparently, they were reading the goals they wrote at the beginning of the school year in April and the reflecting sheet they wrote in October. The students wrote both in English and seemingly noticed flaws in them. These were followed by phrases such as "Why isn't there a period here?", "I don't understand this sentence.", and "I can't believe how bad this English is." Watching my homeroom students mutter complaints to their own sentences, I thought to myself "We did a lot of different things this year, but maybe English is where we progressed the most after all."

Students' remaining time living together here at Hakusanroku campus is little over a year. Until that time, study well, play well and make the best memories you possibly can.

Hitoshi Kihara

2019年2月19日

こんにちは。1年生担任の木原です。早いもので、今年度の授業も残りわずかとなりました。学生はこれからの1~2週間の間で、宿題やレポートの提出、成果発表、そして期末試験と忙しい日が続きます。体調に十分注意して、これらの課題を乗り越えていってください。

さて、今回はキャリアデザインという授業を紹介します。この授業では学生はこれまで、1年生の間に達成したい目標を立て、その進捗状況を振り返り、目標を達成するために必要な修正をしてきました。また加賀友禅の工房久恒を見学して、実際に加賀友禅を体験するという課題にも取り組みました。今回のキャリアデザインの授業では1年間のまとめとして、「今年達成できたことは何か?できなかったことは何か?その具体的な理由は?自分が成長したと思うスキルや知識は何か?」などの質問に回答し、現在の自分を理解した上で、次の2年生の目標に反映させるという課題を行いました。授業中には“何か身に付いたものあったかな?課外活動なにもしてないかも?”などの声がちらほらと聞こえてきました。

これまでに取り組んできたいろいろな活動を思い出したり、自分で自分の成長を自覚したりすることは少し難しいようです。そんな中、学生が口々につぶやいた言葉があります。それが、“この英文は何かおかしい”です。4月当初に目標を立てたときや、10月に進捗状況を振り返った際に書いた英文に、どうも違和感を抱いたようです。“なんでここにピリオドが入ってないの?この文章の意味が分からん。昔書いた英文を読むのは恥ずかしい。”などなど、過去の自分が書いた英文にダメ出しが続出。担任としては「この1年間いろいろなことがあったけど、やっぱり一番力がついたのは英語力かな」としみじみと感じた瞬間でした。

ここ白山麗キャンパスで共同生活を過ごすのもあと1年程です。それまでの間に、しっかりと学んで、しっかりと遊んで、そして最高の思い出を作ってください。

木原 均

 

February 14, 2019

This is my 1st winter in Hakusan-roku and, oh boy, it is very different.

The snow here is very wet and very abundant. Living on the west coast of America I became accustomed to believe all the snow is nicely tucked away on a mountain, reachable if you want to make the drive. A few years ago I brought in the New Year with my wifes family in Hiroshima. Although it does snow there, none of the snow seem to stick to the ground. Though she is from Japan, she was also surprised how different the weather is on this side of Japan.

The Hakusan-roku area is great for us with its amount of snow and close proximity to the mountains! Both of us are snowboarders and living here gives us the opportunity to go snowboarding almost every weekend. With at least 3 different mountains in the area, it gives us enough variety to keep things interesting. Fortunately, as well, the students are also into skiing and/or snowboarding. Hopefully I will have a chance to spend time with them on the slopes since one of the ski resort is close to campus. I hear one of the students is a Pro.

Maesa

2019年2月14日

今年が人生初の白山麓で過ごす冬となりましたが、全然違うものですね。

ここの雪は大粒で重たい。アメリカの西海岸で暮らしていると、雪は山に降るもので、車を走らせてこちらから見に行くもの、という認識になりがちです。数年前の正月に妻の家族と一緒に広島へ行ったことがありますが、広島では雪が降っても地面に残ることはありません。妻自身も日本出身ですが、日本のこちら側の天候の違いに驚いていました。

白山麓周辺は山も近く、雪がたくさん降るので、ふたりともスノーボードをする私たち夫婦にとっては最適な環境です。ここに住んでいるおかげでほぼ毎週滑っています。しかも近い範囲に3つのスキーリゾートがあるので、飽きることがありません。学生たちもスキーやスノーボードを楽しんでいるようです。スキーリゾートの内のひとつは学校にも近いので、いつか学生たちと一緒に滑りたいです。プロ級に上手い学生もひとりいるという噂ですよ。

―メイサ

February 12, 2019

 

Hello everyone! Winter vacation has ended and the end of the school year is already in sight. Time flies by so fast!

Since the beginning of winter, it has snowed quite a lot in Hakusanroku. It’s pretty staggering driving from Kanazawa or Komatsu and see it rain to then coming closer and closer to Hakusanroku and seeing the rain become snow and seeing snow slowly piling up on the ground when there was nothing a few minutes before. This snow reminds me a lot of my home country Canada. With this snow comes all the winter activities that come with it. During the first big snowfall during a weekend in December, students and teachers spontaneously met on the school grounds to make snowmen, snow forts, have snowball fights, sleigh down hills etc. It was a nice break from the stress of studies and homework. No later than last week, students were invited to do these snow-related activities for physical education class as well. They seemed happy to be able to let off some steam in that way.

Of course, snow and mountains also invites skiing and snowboarding. There is a ski resort about ten to fifteen minutes by car from the campus called Ichirino onsen. The view from the top of the mountain is beautiful and I was very surprised when I realized that we can see Hakusanroku campus from the top! Some students have also started working part-time there which is good to develop their sense of responsibility and professionalism. In the end, winter in Hakusanroku offers as much activities as in the summer!

Jason de Tilly

2019年2月12日

こんにちは、皆さん!冬休みが終わって、もう学年の終わりが見えてきました。あっという間ですね!

冬の訪れと共に、白山麓にたくさんの雪が降りました。金沢や小松から白山へ向かう車内、窓の外の雨がだんだん雪に変わって、さっきまで何もなかった地面に積みあがっていくのは何度見ても不思議です。雪を見ていると故郷のカナダを思い出します。この季節は様々なウィンタースポーツが可能になります。雪が最初に積もった12月の週末は、学生と先生が時間を見つけては外へ出て雪だるまやかまくらを作ったり、雪合戦をしたり、そりで遊んだり…勉強や宿題からの気晴らしに良いですね。先週はこれらの活動を体育の授業でする機会がありました。授業の中でストレス発散が出来て学生たちは楽しそうでした。

もちろん、雪と山と言えばスキーやスノーボードを忘れてはいけません。キャンパスから車で10~15分のところに一里野温泉スキー場というスキーリゾートがあります。頂上からの眺めが美しいし、白山麓キャンパスが見えることに驚きました。数人の学生はそのスキー場でアルバイトを始めました。責任感や社会人としての自覚を養うことになるので、良いことだと思います。結論として、白山麓は夏と同じくらい、冬も様々な活動があるんですね!

ジェイソン・デ・ツィリー

HOME学生生活ICTジャーナルICTジャーナル年度の記事

HOMECampuslifeICT JournalFY ICTジャーナル

PAGETOP