ED Education

エンジニアリングデザイン教育

ICT 3D Modeling Contest 2024

 みなさんこんにちは。物理科目担当の伊藤 周先生とエンジニアリングデザイン科目担当の林 道大先生より、今年度も行った「ICT 3D Modeling Contest 2024」について紹介したいと思います。
 「ICT 3D Modeling Contest」は白山麓キャンパスの1・2年生を対象にした、3DCADをテーマにしたコンテストです。国際高専では1年生からAutodesk Fusionという3DCADソフトを扱います。3DCADでモデリングして、3Dプリンタでパーツを出力して授業やプロジェクトに使います。そこで学生のモデリング技術の向上を目的としてコンテストが行われました。
 今回のテーマは「避難所に持っていきたいもの」としました。2024年1月1日の能登半島地震では多くの被災者が長い避難所生活を余儀なくされました。そんな状況を想像しながら何が必要かを考え、作品を作ってほしいという思いでこのテーマにしました。白山麓キャンパスの学生は夏休みの宿題として、作品を完成させて提出してくれました。複数の審査員による審査を経て、優秀賞(Excellence Award)として4名の学生が選ばれました。
4名の受賞者の作品とコメントは次の通りです。

----------------------------------------------------------------------------------------------

2年生 武田 洋子さん
タイトル:「シマエナガかんぱん−金平糖を添えて−」

制作時間:パッケージ約4時間 モデリング約8時間
こだわりポイント:パッケージ
小さいころに親しんだカンパンのパッケージに似せて、シマエナガバージョンのパッケージを制作しました。(裏の製品情報も改行まで忠実に作成しました。)
また本来のカンパンにいるキャラクターの色配置と似せてシマエナガを描いたところもポイントです。

モデリング
・カンパンの蓋の部分を曲げて作る際、サーフェス(*1)とシートメタル(*2)を駆使して作りました。
(方法が分からなかったので、去年のFusion講習会の時に教えていただいたフォーラムに質問したところ詳しく教えていただきました。)
・カンパンの模様は自作してそれを貼りつけて、より本物に近い質感を出せるようにがんばりました。
・パッケージをデカールで貼ろうとしたところ曲面だったため画像の一部が切れてしまいました。そこで解決策としてソリッド(*3)の周りをサーフェスで囲み、その上に二つに分けたパッケージを貼ることによってきれいに仕上げることができました。

審査員のコメント:
缶の形状や、ふたを開けたときの曲がり方など、かなり実物に似せてモデリングされています。また、テクスチャーも丁寧に制作してあり、全体的にすごくよくできていると感じました。中身の「カンパン」もシマエナガ風に作り込んであり、細部までの工夫を感じました。ただ、「カンパン」の配置に不自然さが残っていたので、今度は「物理演算」などの機能を用いて、実際の重なり方を計算することに挑戦してはどうでしょうか。

*1 サーフェス:厚みのないものをソフトウェア上で存在させ形状を表現する機能
*2 シートメタル:板状のものを曲げたり、切ったり、厚みを変えたりする機能
*3 ソリッド:立体物の中が詰まっているように表現する機能

----------------------------------------------------------------------------------------------

2年生 沖山 琳世さん
タイトル:「Bag」

制作時間:2日
こだわりポイント:
今回のモデリングコンテストのテーマが「避難所に持っていきたいもの」というものだったので、日常から楽しく準備ができるリュックを目指しました。そのため、シンプルな構造で持ち運びやすさを意識しつつ、すこしユニークな顔のデザインを前面に加えることにしました。製作においては、約2日間をかけ、リュックの立体的な形状と布のような質感、際に使いやすいチャック部分に特にこだわりました。立体感を出すためにパーツごとの厚みや丸みを丁寧に調整し、リアリティを追求しました。また、Fusion初心者のため、制作中に多くの課題に直面しました。その都度、おなじみのフォーラム機能を活用し、他のユーザーさまのアドバイスを参考にすることで、分からない箇所を学びながら迅速に解決し製作することができました。こだわりぬいた作品が受賞したされたことがとてもうれしいです。

審査員のコメント:
機械系のCADが苦手な、やわらかな印象の曲面をうまくモデリングしてあると思います。少し大きめにモデリングされているファスナーですが、そのおかげで、よりかわいらしい印象になっているのかもしれません。操作で不明なことがあったときに、フォーラムへ質問して解決することもできているようで、自主的に学ぶ意欲も感じました。ファスナーが少し開いて中が見える状態が表現されていると、さらに良かったと思います。

----------------------------------------------------------------------------------------------

2年生 中澤 琉月さん
タイトル:「Slim Compact Fan」

制作時間:約5時間
こだわりポイント:
私の作品のこだわりは、内部のプロペラの形です。プロペラ特有の曲がり方を表現するために三次元方向からの向きや角度、長さなどの調整を行いました。また、私が参考にした実際の製品に近づけるため、なるべくパターン性のある設計になるよう心掛けました。

審査員のコメント:
ハンディファンが折りたたまれる部分などに「ジョイント」が設定されていたり、ひねりがある「曲面」がモデリングされていたり、CADの機能を使いこなしていると思いました。また、実物を丁寧に、詳細に観察して、それをCADで表現する力も優れているようです。プロペラ等のモデリングは流体力学での解析に有用であり、今後はさらに高いレベルのCAD/CAEの機能などを使えるようになって欲しいと思います。

---------------------------------------------------------------------------------------------

2年生 安田 萱さん
タイトル:「home extinguisher」

制作時間:6時間
こだわりポイント:
この作品のこだわりポイントは消火器の取手やピンなどの実際に操作する部分です。この部分では形として動くところをまとめてしまうのではなく、できるだけ実際のパーツごとに分けて後々合わせました。こうすることでパーツごとの隙間や影が出来ていい感じに見えるようになりました。他にも取手の部分にも時間をかけました。形やサイズ感だけではなく中が埋まっていない複雑な形を作るのが難しかったので作り方を変えたりしながら少しずつ作りました。

審査員のコメント:
実際の消火器で用いられている部品ごとにモデルが分割され、モデリングされているのが良かったです。それぞれの部品がどのように組合わされて、どのように動くことによって、消火器の機能を発揮しているのかがわかるモデルとなっていると思います。また、取っ手の形状も、よく観察して大きさや曲がり方のバランスを整えていることが伝わるモデリングだと感じました。実際に画面内で動作をシミュレートできるように「ジョイント」が設定されていると、さらに良いと思いますので、ぜひ次回は挑戦してみてください。

---------------------------------------------------------------------------------------------

審査員の総評
昨年に引き続き3Dモデリングコンテストが開催され、学生のみなさんから多数の力作の応募がありました。モデリングが難しい曲面が多くある形状だったり、テクスチャーにこだわったり、レンダリング設定もしてあったり、見ていて楽しくなるモデルが多くありました。その中でも、特に気になった作品をいくつか選出しましたので、みなさんの今後の3Dモデル制作の参考にしていただけたら良いと思います。

All student models

学生の全作品の集合写真


 今年も学生の力作に驚かされたので、また来年も開催できたらと考えています。

伊藤 周
林 道大

 

 

From left, 2nd year students, Ruuna Nakazawa, Hiroko Takeda, Rinse Okiyama, and Kaya Yasuda左から、2年生 中澤 琉月さん、武田 洋子さん、沖山 琳世さん、安田 萱さん

 

Meguru Ito sensei and Michihiro Hayashi sensei, who are in charge of Physics and Engineering Design classes, would like to introduce the ICT 3D Modeling Contest 2024.

 The ICT 3D Modeling Contest is a 3D CAD-themed contest for 1st and 2nd year students at the Hakusanroku Campus. ICT students begin using Autodesk Fusion 3D CAD software in their 1st year, and use 3D CAD modeling and 3D printers to output parts for use in classes and projects to improve student 3D CAD modeling skills. ICT holds a yearly competition called the ICT 3D Modeling Contest.
 The theme of this year's contest was “What You Want to Bring to an Evacuation Shelter.” Many victims of the Noto Peninsula Earthquake on January 1st, 2024 were forced to live in evacuation centers for a long time. We chose this theme because we wanted students to think about what they need while imagining such a situation and creating their models. Students at Hakusanroku Campus completed and submitted their models as their summer vacation homework. After being reviewed by several judges, four students were selected as Excellence Award winners.
The following are the comments of the four students.

----------------------------------------------------------------------------------------------

2nd year student, Hiroko Takeda
Title: Hardtack and Sugar Shimaenaga (a bird called Long-Tailed Tit) Candies

Production time: about 4 hours for the package, about 8 hours for modeling
Points of particularity: package
I created a shimaenaga version of the packaging to resemble the hardtack packaging that I remember from when I was a child. (The product information on the back of the package was faithfully reproduced down to the line breaks.)
Another key point is that I drew the Striped Shimaenaga to resemble the color scheme of the character on the original hardtack.

Modeling:
・When I creating the lid part of the can, I utilized both surface(*1) modeling and sheet metal(*2) techniques. (I didn't know how to do this, so I asked a question on the forum where I learned about it during the Fusion workshop last year, and they gave me detailed instructions.)
・I created the design for the hardtack package pattern myself and applied it to achieve a more realistic texture, striving to make it as authentic as possible.
・I tried to apply the decals to the package, but the image was cut off because of the curved surface. As a solution, I enclosed the solid (*3) with a surface, and then applied the package in two parts on top of the solid.

Judges’ Comments:
The modeling closely resembles the actual can shape, including how the lid bends when opened. The textures have also been meticulously created, making the overall work very impressive. The contents, the hardtack, have been designed in the style of Shimaenaga, showcasing creative attention to detail. However, the arrangement of the hardtack appears somewhat unnatural. Next time, you could try using features like physics simulations to calculate a more realistic stacking arrangement.

(*1) Surfaces: Function to make objects without thickness exist and express shapes in software.
(*2) Sheet metal: Function to bend, cut and change the thickness of plate-like objects.
(*3) Solid: Function to express a three-dimensional object as if it were packed inside.

----------------------------------------------------------------------------------------------


2nd year student, Rinse Okiyama
Title: Bag

Production time: 2 days
Points of particularity:
The theme of this modeling contest was “What You Want to Bring to an Evacuation Shelter,” so I aimed to create a backpack that would be fun to prepare in everyday life. Therefore, I decided to add a unique face design to the front of the backpack while keeping in mind its need for a simple structure and portability. I spent about two days in the production process, paying particular attention to the backpack's three-dimensional shape, cloth-like texture, and easy-to-use zipper. I carefully adjusted the thickness and roundness of each part to give it a three-dimensional feel and to pursue realism. Since, I am a Fusion beginner, I faced many challenges during the production. Each time, I utilized the well-known forum function and quickly solved the problems that I did not understand. By referring to the advice of other users, I was able to learn as I went along. I am very happy that my work won an award for my persistence.

Judges’ Comments:
I think the soft impression of curved surfaces, which is a weakness of mechanical CAD, was well modeled. The fasteners are modeled a little larger than usual, but this may have contributed to the prettier impression. Whenever there was something unclear in the operation, she was able to ask a question to the forum and solve the problem, and I felt that it showed her willingness to learn independently. It would have been even better if the zipper was slightly opened to show the inside.

----------------------------------------------------------------------------------------------

2nd year student, Ruuna Nakazawa
Title: Slim Compact Fan

Production time: about 5 hours
Points of particularity: The focus of my work is the shape of the internal propeller. I adjusted the direction, angle, and length of the propeller from a three-dimensional perspective in order to express the propeller's unique bend. I also tried to make the design as patterned as possible so that it would be close to the actual product I used as a reference.

Judges’ Comments:
I thought that the designer made good use of CAD functions, such as setting up “joints” for the parts where the handy fan folds up, and modeling “curved surfaces” with twists and turns. Also, she seems to have an excellent ability to carefully and in detail observe the actual objects and express them in CAD. The modeling of propellers, etc., is useful for fluid dynamics analysis, and I hope that she will be able to use even higher level CAD/CAE functions in the future.

----------------------------------------------------------------------------------------------

2nd year student, Kaya Yasuda
Title: Home Fire Extinguisher

Production time: 6 hours
Points of particularity:
The main focus of this work is the parts that actually operate the fire extinguisher, such as the handle and pins. In this part, instead of combining the moving elements into a single shape, I separated them into individual parts and later assembled them. By doing this, I was able to create gaps and shadows between the parts and make them look good. I also spent a lot of time on the handles. It was difficult to create not only the shape and size, but also a complicated shape that was not filled in, so I made it little by little, changing the way it was made.

Judges’ Comments: I liked how the model was divided and modeled for each component used in an actual fire extinguisher. I think the model shows how each part is combined and how it moves to perform the function of a fire extinguisher. I also felt that the modeling conveys that the shape of the handle was carefully observed and balanced in terms of size and bend. I think it would be even better if the “joints” were set up to actually simulate movement in the screen, so please give it a try next time.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Judges' General Comments:
Continuing from last year, the 3D modeling contest was held again, and we received a large number of strong entries from students. Many of the models had curved surfaces, which are difficult to model, or were carefully textured or had rendering settings that made them enjoyable to look at. Among them, we have selected a few works that particularly caught our attention. we hope they will serve as a reference for everyone's future 3D model production.

All student models

All student models


 We were surprised again at this year’s students excellent work, and we are looking forward to next year’s contest.

Meguru Ito
Michihiro Hayashi

 「ラーニングメンター」という仕事はご存じですか?おそらく多くの人が知らないラーニングメンターの1日について今日はお伝えしたいと思います。

 ラーニングメンターのアピラク・サンゲンチャイです。私の仕事は午後、担当授業への参加とともに始まります。教室の後ろに座り授業を聞き、内容を理解して学生から質問があればサポートできるように備えます。そして学生から質問があった際は説明をします。また、授業で発言が苦手な学生がいれば手伝いをします。

 午後7時半から午後9時半が私のメインの仕事であるラーニングセッションの時間です。この2時間は学生が持って来るそれぞれの勉強を手伝います。

宿題とクイズ:ラーニングセッションに多くの学生は宿題を持って来るので質問を聞き指導しながら取り組みます。数学の問題や作文の練習のようなものもありますが、中には科学レポートやプロジェクト研究のように複雑なものもあります。
プロジェクトとアクティビティー:宿題だけではなく、課外活動や個人のプロジェクトのサポートが必要な学生もいます。ロボット工学に興味のある学生のために、ロボコンなどの競技会に向けてロボットの設計、構築、プログラミングを手伝います。これには、アイデアのブレーンストーミング、コードのデバッグ、ロボットのパフォーマンスのテストなども含まれています。また、簡単なAI アプリの作成や、ゲームをプログラミングなど、各々の目標を持っている学生にはコーディング技術を教えたり、ツールを提案したり、問題の解決法を指導します。学生たちの創造性と意志の強さは私にとっても刺激的です。
生活の相談:時には、学生との何気ない会話を楽しむ時もあります。相談相手としてアドバイスや話をします。学生が、試験のことでストレスを感じたり、ホームシックになったり、将来の計画に不安を感じたりする時があれば、そんな時は彼らの話に耳を傾け、励まします。また学校生活と私生活の両立や、友人関係、将来の目標に悩む学生がいれば具体的なアドバイスをしたり、彼らが自信を持てるように私自身の経験を基に伝えることもあります。

 ラーニングメンターたちは学生にとって、兄弟、姉妹のような存在といえるでしょう。一緒に遊び、勉強し、楽しい時間を過ごすことは単に学校の勉強だけでなく、お互いの関係を築くということです。学生にとっては先生に相談するよりも私たちラーニングメンターの方が気軽に質問しやすいと感じてくれることがあります。例えば、プログラミング、特にロボットやAIについてなどです。私は過程を一歩ずつ指導し、彼らの進歩を見ることができたときはとても嬉しく感じます。

 また、ハロウィンパーティーやクリスマスイベントのような、外国の文化を体験できるイベントもラーニングメンターが企画します。このようなイベントを通して学生同士やまた学校との絆がより強くなります。

 ラーニングメンターの日常は忙しく、しかし充実した日々でもあります。この仕事の一番の魅力は、学生たちが成長し、問題を解決し、自信を深めていく姿を間近で見れることです。私たちの仕事は単に勉強のサポートだけではなく、生活全般のサポートです。今日はそんな私たちの1日をお伝えしました!

アピラク・サンゲンチャイ


 Have you ever heard of a "learning mentor"? Many people may not know a lot about this job and I want to share what my day is like.

 My name is Apirak Sang-ngenchai, and I am a learning mentor. My work begins in the afternoon when I join the classes I am assigned to. I usually sit at the back of the classroom to listen to the lecture in order to understand the topics and context, which helps me better support the students later on. If students have questions, I provide explanations. Sometimes, I assist students who feel shy about speaking up in class.

 The evening learning session runs from 7:30 p.m. to 9:30 p.m. This is the heart of my job. Students come to me for help with their studies during these two hours.

Homework and Quizzes: During the evening session, many students bring their homework to ask for guidance. Some assignments are straightforward, like math problems or writing exercises, but others can be more complex, like science reports or project research.
●Projects and Activities: Not all students come for help with homework. Some need support for extracurricular activities or personal projects. For students interested in robotics, I help them design, build, and program robots for competitions like Robocon. This includes brainstorming ideas, debugging code, and testing the robot’s performance. Some students have their own goals, like creating a small AI application or programming a game. I guide them by teaching coding techniques, suggesting tools, and troubleshooting their problems. It’s inspiring to see their creativity and determination.
●Life Issues: Some students just want to talk. They share their worries or ask for life advice. Some students need someone to talk to. They might feel stressed about exams, homesick, or unsure about their future plans. I listen without judgment and offer encouragement. Other students ask for advice on balancing school and personal life, building friendships, or setting goals. I try to give them practical tips and share my own experiences to help them feel more confident.

 Learning mentors are like the students' older brother or sister. We play, study, and enjoy time together. It’s not just about schoolwork. It’s about building relationships. Students often feel more comfortable sharing their thoughts with me than with their teachers. For example, some students ask me for help with programming, especially for robots or AI. Then I guide them step by step through the process, and it makes me happy to see their progress.

 Besides helping students with their studies, learning mentors organize events like Halloween parties, Christmas celebrations, or cultural festivals. These events help students feel more connected to each other and the school.

 

 Being a learning mentor is busy, but it is also very rewarding. The best part of the job is watching students grow, solve problems, and become more confident. We are not just helping them with school; we are helping them with life. Now if you meet a learning mentor, you know what we do!

Apirak Sang-ngenchai

 デザイン&ファブリケーションクラブ顧問の林 道大です。
2024年10月5日(土)、6日(日)、沼津市で開催された「アイデア対決・全国高等専門学校ロボットコンテスト(高専ロボコン)2024東海北陸地区大会」に参加する学生を連れて出張に行ってきました。沼津市は静岡県の東側に位置しており、国際高専の金沢キャンパスからは、もっとも遠い地区大会の会場です。選手と指導教員は、そこまで貸し切りバスで移動しました。片道の移動時間が約8時間の長旅となります。学生たちは休憩で立ち寄ったPA/SAで、お菓子やファストフードなどを買ってバスの中で食べていました。特に白山麓キャンパス周辺には店舗が少ないので、高速道路のお土産屋さんが珍しかったのかもしれません。

 今年の高専ロボコンのテーマは「ロボたちの帰還」で、ロボットがロボットを発射して、オブジェクトを回収して戻ってくるルールとなっています。ロボットを発射すると、どうしても着地時に衝撃が加わりロボットが壊れたり、調子が悪くなったりするので、衝撃を吸収する仕組みが必要になります。また、オブジェクトを回収して戻ってくるときも、飛び越えなければいけない障害があるので、どのように飛び越えるのか工夫が必要です。
本校からは金沢キャンパスのAチーム「ХАЙРТАЙ ШҮҮ 3k」と、白山麓キャンパスのBチーム「飛び砲台」の2チームが参加しました。Aチームのキャプテンは4年生でモンゴル出身のセルゲレン・サンサルさんです。そのため、チーム名がモンゴル語となっています。興味のある方は意味や発音を調べてみてはいかがでしょうか。

 Aチームのロボットは衝撃吸収にエアバッグ、帰ってくるときはクレーン車のようなアームを伸ばす仕組みを考えて製作しました。3名しかメンバーがいないので、いろいろな作業に時間がかかり、ロボットの調整をしっかりと最後まで行うことができませんでした。大会当日も、会場で調整作業を進めましたが惜しくもエアバッグをつかってロボットがふんわり着地する様子を見せることはできず、予選リーグ2敗という結果となりました。しかし、少ない人数での活動にも関わらず、ロボットにさまざまな工夫を取り入れたことを評価され、「デンソー特別賞」を受賞しました。

Certificate and Trophy (Team A)賞状とトロフィー(Aチーム)

 Bチームのロボットは着地で上下がさかさまとなっても、ロボットが動作を継続できるように構造を工夫しました。また、オブジェクトの回収のために、ピッチングマシンのような回転ローラーを使うロボットを製作しました。こちらも、大会直前まで放課後にメンバーが集まってロボットの調整を続けたのですが、重量増の解消のための軽量化に苦労し、ロボットのトラック積み込み日には間に合わなかった改良部品を、バス移動する選手が会場に持ち込むことになりました。その結果、大会の計量計測検査を無事にパスすることができました。試合ではロボットを飛ばして、着地させる様子をアピールすることができ、予選リーグでは1勝1敗の成績となりました。また、低学年の学生たちの取り組みも評価され、「マブチモーター特別賞」を受賞しました。

 両チームともに決勝トーナメントへの進出や、全国大会への推薦校となることは成し遂げることはできませんでしたが、日頃の活動の成果を十分に発揮できたのではないでしょうか。もしかしたら「失敗した」、「悔しい」と思っている学生もいるかもしれませんが、それらも次の活動への糧となることを期待しています。

林 道大

Hi, I am Michihiro Hayashi, the advisor of the Design & Fabrication Club.
On Saturday, October 5, and Sunday, October 6, 2024, I took a business trip with the participating students to the Tokai-Hokuriku Regional ROBOCON 2024 held in Numazu City. Numazu City is located in the eastern part of Shizuoka Prefecture and is the furthest regional competition site from ICT. The students and their faculty advisors traveled there by chartered bus. The one-way trip was about 8 hours long. The students bought a lots of snacks and fast food at the rest area and ate them on the bus. Perhaps the souvenir shops on the highway were a rarity to them, especially since there are few stores around the Hakusanroku Campus.

The theme of this year's ROBOCON is “Return of the Robots,” and the rules call for a robot to launch an another robot, retrieve objects, and return. When the robot is launched, it inevitably receives a shock when it lands, which can cause the robot to break or malfunction, so a mechanism to absorb the shock is necessary. Also, when the robot returns after retrieving an object, some obstacles must be jumped over, so each team needs to be creative in their robot design.

Two teams from our school participated: Team A from Kanazawa Campus, “ХАЙРТАЙ ШҮҮ 3k”, and Team B from Hakusanroku Campus “Tobihoudai”. The captain of Team A was Sansar Sergelen, a 4th year student from Mongolia. Therefore, the team’s name is in Mongolian. If you are interested in the name of Team A, please look up the meaning and pronunciation.

Team A's robot was designed with airbags for shock absorption and an arm that extends like a crane when returning. With only three members, various tasks took time, and they couldn't fully adjust the robot by the final date. On the day of the competition, they continued making adjustments at the venue but unfortunately couldn't demonstrate the soft landing with the airbags. As a result, they lost both matches in the preliminary league. However, despite the small team, their innovative efforts were recognized, and they received the "DENSO Special Award."

Certificate and Trophy (Team A)賞状とトロフィー(Aチーム)

Team B's robot was constructed so that it could continue to operate even if it was upside down on landing. They also built a robot that uses a rotating roller like a pitching machine to retrieve objects. The members gathered after school until just before the competition to continue adjusting the robot. However, they struggled to reduce the weight of the robot and were forced to bring the improved parts to the venue by bus. As a result, the robot was able to successfully pass the weighing and measuring inspection for the competition. In the competition, the students showed off how they flew and landed their robots and achieved one win and one loss in the preliminary league. The efforts of the younger students were also recognized, and they received the “Mabuchi Motor Special Award.”

Although neither team was able to advance to the final tournament or be nominated for the national tournament, I believe that they were able to fully demonstrate the results of their activities. Some students may have felt that they “failed” or “felt frustrated,” but I hope that these feelings will become rich nourishment for their future.

Michihiro Hayashi

 こんにちは、学生主事の小髙 有普です。今回は学生が地域の企画運営に参加した内容について紹介したいと思います。
 2024年9月23日(月)の祝日に、本校前の畑において、アサギマダラ(※)のマーキングイベントが開催されました。

※アサギマダラとは、あさぎ色(薄い水色)をしたまだら模様の翅(はね)から名前がついた蝶々で、海を渡って数千の長距離移動をする蝶々として知られています。その移動状況調査の為、鱗粉の少ないあさぎ色の部分に日付と捕獲場所が分かるよう油性ペンでマーキングされることが行われています。フジバカマなどキク科の花を好んで集まり、その蜜に含まれている毒が繁殖や身を守るうえで用いられていると言われています。また、アニメ「鬼滅の刃」に登場するキャラクターのモデルになっているとも言われています。
昨年度のアサギマダラのマーキングイベントについてはこちら

 2年の学生たちは、辰口まちづくり協議会、白山ろく里山活性化協議会、アサギマダラファンクラブが運営するイベントに協力する形で参加しました。白山麓キャンパスの前の休耕田では、アサギマダラが集まるように、フジバカマの栽培が行われています。エンジニアリングデザイン科目において、そこに飛来するアサギマダラという環境資源を活かすため、アグリビジネス班の学生たちが、今年度の4月から企画構想を始め、学生らしい視点による創造で地域活性に挑みました。
 学生たちは、地域住民とそうでない方がイベントを通じて継続的に交流することを目標とし、参加するすべての人が思い出に残るように、企画運営の中に細かな工夫を凝らしました。

フォトスポットの設置

 アサギマダラを見に来てくれたすべての人のために設置したフォトスポットでは、多くの人が撮影していました。学生たちが設けたフォトスポットで思い出の写真を撮っている姿を見ると嬉しく思いましたし、記念を残したい気持ちに応えることができたのではないかと思います。

小学生対象のグッズ作り

 マーキングイベントへ参加した小学生たちは、午後から2年生の指導のもと、オリジナルグッズを作成しました。グッズはアサギマダラをイメージしたヘアグリップやマグネットで、小学生たちは配色や配置を工夫しながら装飾を加えて仕上げていました。

グッズ販売、ものづくり体験企画

 道の駅に立ち寄り、今回のイベント情報を得てアサギマダラを観察に来られた方には、アサギマダラの生態が記された図鑑付きのキーホルダーをカプセルトイで販売しました。また、記念としてキーホルダーをレーザーカッターで制作するものづくり体験教室を実施するなど、国際高専生ならではの企画を試みました。

 学生たちは地域住民と交流人口の関わり方について考え企画を実施しました。その後の学生たちの振り返りでは、次の開催がより充実した企画となるための意見が多くありました。次の年に引き継ぐ学生たちは今回の意見を汲み取り、さらに充実したイベント開催が期待できます。
 今年は暑さの影響か、アサギマダラの飛来数はとても少ないものでしたが、来年は多くのアサギマダラが飛来することを願っています。

小髙 有普

 Hello, this is Arihiro Kodaka, Dean of Student Affairs. This time, I would like to write about the details of the students' participation in community planning and management

 On Monday, September 23rd, 2024 (Autumnal Equinox Day), a marking event for the Asagimadara (*) (Chestnut Tiger Butterfly) was held in the field across from Hakusanroku Campus.

(*) The Asagimadara is a butterfly named for its wings, which are light blue with mottled patterns. It is a butterfly that migrates several thousand kilometers across the ocean. In order to track their migration patterns, the less powdery light blue parts of their wings are marked with the date and capture location using a permanent marker. The Asagimadara are attracted to flowers in the Asteraceae family, such as the Fujibakama flower (boneset) and the toxins in the nectar help them with reproduction and protection. Additionally, one of the characters in the anime Demon Slayer is inspired by this butterfly.

For information on last year’s Asagimadara marking event.

 2nd year students supported an event organized by the Tatsunokuchi Community Development Council, Hakusanroku Satoyama Revitalization Council, and the Asagimadara Fan Club. In a fallow field across from Hakusanroku Campus, fujibakama flowers are cultivated to attract the Asagimadara. In the Engineering Design class, the Agribusiness team of students started planning in April of this year, aiming to utilize Asagimadara as an environmental resource to boost the local community. Through creative ideas and a fresh, student-oriented perspective, they tackled the challenge of revitalizing the area.

 The students aimed to create continuous interactions between local residents and non-residents through the event, ensuring that everyone involved would have lasting memories. They put great effort into the planning and organization, incorporating many thoughtful details to achieve this goal.

Photo Spot

 A photo spot created by students was set up for everyone who came to see the Asagimadara, and many people took pictures there. I was happy to see visitors taking memorable photos at the photo spot, and I believe that we were able to respond to their desire to preserve their memories.

Making Goods with Elementary School Students

 Elementary school students who participated in the marking event spent the afternoon making original goods under the guidance of ICT 2nd year students. The goods were hair clips and magnets with Asagimadara images, and the elementary school students added decorations and finishing touches by devising color schemes and decorations.

 

Merchandise Sales and Hands-on Crafting Experience Activities.

 For those who stopped by the Sena Roadside Station, learned about this event, and observed Asagimadara, students sold a capsule toy key chain with an illustrated book describing the ecology of the Asagimadara. Additionally, a hands-on workshop was held where participants could use a laser utter to create their own keychains as a keepsake. These activities were part of a unique initiative by ICT students.

 The students thought about how local residents and the visitors could be involved in the project and implemented it. Afterwards, the students reflected on the event and voiced many opinions about how to make the next event even more fulfilling. The students who will take over in the next year are expected to take this feedback into account and make the event better.

 This year, perhaps due to the hot weather, the number of Asagimadara was very small, but I hope that next year many more Asagimadara will visit.

「しかし人間は自然の一部であり、自然に対する戦いは必然的に自分自身に対する戦いでもある。」
― レイチェル・カーソン 
(1960年代に環境問題を告発したアメリカの生物学者)

 こんにちは、STEM科目担当のガトリ・ドーサフです。

 私が教員として主に焦点を置くことの一つに、学生たちの特定のトピックへの興味を育てるということがあります。そのためには、学生の生活や将来に直接関わるテーマを扱うことが重要になります。

 学生たちが選択授業で生物か、それとも別の授業かを選ぶことができると知ったとき、私は課題の半分が達成したと感じました。私の授業に参加する学生はすでに、私の教える生物の授業に興味を持っているからです。残りの課題は、この貴重な機会を活かして、21世紀に私たちが直面する大きな課題について、若くて優れた学生たちに興味を持ってもらうことです。

 環境問題が深刻な状況であることは既に知られています。環境科学は、学際的であり広範囲な科目です。広範囲なことが、環境科学を複雑に思える要因にもなりますが、同時に科学の希望にもなり得るのです。歴史は、実際に人類が協力すれば大きな課題も克服できることを証明しています。それではこの生物の授業で取り組んだ学習について紹介していきたいと思います。

希望は解決策の一部

 環境問題について懸念すべき理由は数多くありますが、それは解決へ向けての希望がすべて失われたというわけではありません。授業の中で学生たちは、人間の知恵や工夫によって環境問題を軽減することが可能であるということを学びました。そして、地球という唯一の「Home・故郷」を守りながら、人間のニーズを満たせるような例や革新的なアイデアについて話し合いました。授業で取り上げた解決策の一部は次のとおりです。
・マイクログリッドを使用した分散型エネルギーシステム
・交通に関連する温室効果ガス排出量を削減するための自動運転車のシェアリング
・産業的畜産とは対照的な放牧動物のシステム
・海藻を使った海洋の循環を復元する

問題を理解することは解決への第一歩

 授業の中で説明した概念を理解しやすくするために、さまざまなアクティビティと実験を行いました。

 その中の1つは、「The Tragedy of the Commons」の概念を学ぶための漁業ゲームです。このアクティビティでは、学生たちは架空の村の住人となり、魚を捕まえるために競い合います。魚の種類ごとに値札が設定されており、ゲームの勝者は、村で一番裕福な人になることができるというゲームです。

 ゲームの進め方は以下の通りです。学生たちは30秒のターンを4回行い、それぞれ1ターンを漁期とします。各ターンで、ストロー2本にテープをつけた道具を使って魚を釣り上げます。ゲームを続けるためには、各ターンで最低でも500円稼がなければなりません。また、各ターン終了時に、残った魚のペアがそれぞれ2匹の子孫を生むことになります。

 予想通り、最もお金を稼ごうと考えた学生たちは、最初のターンで魚をすべて釣り上げてしまいました。この結果、ゲームを続けて勝つためには、持続可能な戦略を考え、次の漁期にも十分な魚が残るようにすることが重要だと気付きました。この気付きを基に、ゲームをリセットし、1ターンからゲームをやり直し、今度は学生たちが協力して自然資源を継続することに取り組みました。環境に配慮した方法でゲームに挑むことで、学生たちは経済的にもより豊かなお金を得ることができました。

 もう一つの重要な実験は、土壌塩類化実験です。学生たちは、さまざまな塩分濃度で緑豆の成長を観察しました。実験の結果から、塩分が植物や食料源に悪影響を及ぼすことが明らかとなりました。

 また、生物多様性の減少の問題とそれが生態系に与える影響について理解するために、分類学(動植物の科学名のつくもの)と生態学(生物とその環境との相互作用)の研究について学びました。分類学の授業では、顕微鏡を用いて、色々な動物や植物を観察しました。生態学の授業では、教室で食物連鎖のアクティビティが行われました。このアクティビティでは、特定の栄養レベルの動物を選び黒板に貼り、協力して食物連鎖を作り上げなければなりませんでした。

科学的方法は解決への確かな方法です

 学生たちは科学的手法を用いて、自分たちが選んださまざまな場所の空気の質をテストするための実験設計についてブレインストーミングを行いました。そして定性的および定量的データを話し合いました。これは、学生たちがさまざまな種類の大気汚染物質とその発生源について学ぶだけでなく、科学的手法や科学用語に慣れることにも役立ちました。

  学生たち、そして私も、充実した学びでした。後学期では、最も差し迫った環境問題である気候変動に焦点を当て学んでいきます。

ガトリ・ドーサフ

“𝘽𝙪𝙩 𝙢𝙖𝙣 𝙞𝙨 𝙖 𝙥𝙖𝙧𝙩 𝙤𝙛 𝙣𝙖𝙩𝙪𝙧𝙚, 𝙖𝙣𝙙 𝙝𝙞𝙨 𝙬𝙖𝙧 𝙖𝙜𝙖𝙞𝙣𝙨𝙩 𝙣𝙖𝙩𝙪𝙧𝙚 𝙞𝙨 𝙞𝙣𝙚𝙫𝙞𝙩𝙖𝙗𝙡𝙮 𝙖 𝙬𝙖𝙧 𝙖𝙜𝙖𝙞𝙣𝙨𝙩 𝙝𝙞𝙢𝙨𝙚𝙡𝙛.”
― Rachel Carson

 Hello, this is Dorsaf Gatri, one of the STEM teachers at ICT.

 As a teacher, one of my main focuses is to foster students’ interest in a particular topic. This would involve, amongst other things, tackling topics that have a direct influence on the students’ lives and/or future.

 When I learned that students will have the opportunity to choose for themselves if they wanted to join Biology class or another class, I realized that half of the task is done: All the students in my class would already be interested in what I have to teach. What is left to do is to use this golden opportunity to introduce young, bright minds to one of the biggest challenges that is facing us in the 21st century. 

 It is no secret that the news about the decline of the state of our environment is worrisome, to say the least. Environmental science is an interdisciplinary subject. This might be a reason to think of it as a complicated matter. It can also be a reason for hope; history shows us that big challenges can be overcome when humans collaborate. This biology class tried to enforce the following ideas:

Hope is part of the solution:

 There is a myriad of reasons to why we should be very concerned about the environment, however this does not mean that all hope to turn the tables is lost. Students were taught that human ingenuity can mitigate environmental issues. We discussed examples and possible innovative ideas to get humans needs met while preserving the only home that we know: the earth. Some of the solutions mentioned in class are: 
-Decentralized energy systems using microgrids
-Shared driverless cars to reduce GHG emission related to transportation
-Grazing animals’ systems as opposed to industrial livestock 
-Using seaweed to restore the overturning circulation in the oceans

Understanding the problem is the first step to the solution:

 Different activities and experiments were conducted to illustrate the concepts explained in class.

 One of these activities was a fishing game to explain the concept of the Tragedy of the Commons. In this activity students were part of an imaginary village and were competing against each other to catch fish. Each type of fish had a price tag. The winner of the game would be the richest person in the village.

This is how the game is played: Students have four 30 seconds turns with each turn corresponding to one fishing season. During each of these turns, students try to catch fish using a tape attached to two straws and they must make at least 500¥ to keep playing. At the end of each term, each pair of fish will produce two offspring.

 As expected, the students, hoping to be the richest and win, depleted all the fish in the ocean in the first round. This is when they realized that the only way to win this game is to come up with a sustainable strategy and make sure that there will be enough fish in the ocean for them to catch next season. I reset the game and the students were given another chance during which they worked together to maintain natural resources. Using an environmentally friendly approach to play, the students ended up with more financial prosperity.

 Another important experiment that was conducted is the soil salinization experiment. The students monitored the growth of mung beans using different salinity levels. The results of the experiments showed clearly the adverse impact of salinity on plants and, by extension, on our food sources.

 To sensitize the students to the problem of biodiversity loss and its impacts on ecosystems, they were introduced to taxonomy (the science of naming animals and plants) and ecology (the study of the interaction between the organisms and their environment). The taxonomy classes were followed by a microscopic observation of different animals and plants. The ecology classes were followed by a classroom food web activity. In this activity, the students, each representing an animal from a particular trophic level, had to draw that animal, hang it on the board and work together to create a food web.

The scientific method is the reliable way towards the solution:

 The students used the scientific method to brainstorm an experimental design to test the air quality of different locations of their choice. They presented and discussed their qualitative and quantitative data. This helped the students to not only learn about the different types of air pollutants and their sources, but also to familiarize themselves with the scientific method and the scientific jargon. 

 The students enjoyed this class and so did I. Next semester we will laser-focus on the most pressing of environmental issues: Climate change.

Dorsaf Gatri

HOME学生生活ICTジャーナルエンジニアリングデザイン教育

HOMECampuslifeICT JournalED Education

PAGETOP