Student

学生

国境を越えた出会い

 こんにちは。白山麓キャンパスで生活している1年生の阿部 晴です。2025年7月、アメリカのコロンビア市から5人の生徒が白山麓キャンパスに来ました。今回はバディとして一緒に生活してみて感じたことなどについて書こうと思います。

 6月7日(土)、アメリカの生徒が無事に白山麓キャンパスに到着しました。全員身長が高く、大人びていて驚きました。初めは緊張してしまって、なかなか英語で話しかけることが出来ませんでしたが、アメリカの生徒も日本に興味があるのか、積極的に話しかけてくれたので、緊張をほぐすことが出来ました。なかでも男子生徒3人とは日本や海外のスポーツやアニメの話で盛り上がりました。

 放課後には一緒にバスケットボールをしました。背の高いアメリカの生徒がダンクをしているのを見て、僕たちは驚きを隠せませんでした。バスケの後にアメリカンフットボールをしている子がいたので少し教えてもらったのですが、とても難しく、なかなかボールを遠くに投げられませんでした。また、スポーツをした後には一緒に温泉にも行きました。

 金沢観光では兼六園に行きました。自分も金沢で観光したことが少なかったため、よくわからないことも多かったですが、食べ物の買い方を教えるなどバディとしてのサポートはよくできたのではないかと思います。

 今回は英語に自信がなく、緊張してしまったため、次回の機会までにもっと英語力をつけて、話せるようにしていきたいです。それではまた会いましょう!

阿部 晴


 Hello. My name is Haru Abe, a 1st year student living on the Hakusanroku campus. In July 2025, five high school students from Columbia city in America visited Hakusanroku campus. This time, I will write about what I feel about living with them in ICT as study abroad buddies.

 On June 7th, American students arrived at Hakusanroku campus. All the students are tall, and I was surprised by how mature they look. I was a little nervous because it was my first time meeting American students, and I couldn’t talk with them in English. But American students talked with me, perhaps because they were interested in Japan. Therefore, I was able to ease my tension. With the American students, I was able to have a lively conversation about Japanese, overseas animation, and sports.

 Every after school, we played basketball together. When I saw the tall American student dunk, I was surprised. After that, because he also plays American football, he taught me how to play it. But that was very difficult, and I can’t throw as far as he does. Also, after that we went to the onsen.

 For sightseeing in Kanazawa, we went to Kenroku Garden. I haven’t gone sightseeing in Kanazawa, so I’m not very sure about it. But I taught American students how to buy some food in shops, and because of that, I think that I fulfilled my buddy duties.

 At the time, I didn’t have confidence, and I was nervous because I wanted to improve my English skills. Also, I want to be able to talk more with native speakers at the next opportunity. See you again!

アメリカの生徒!!

 こんにちは。1年生の田村 駿多です。私はアメリカの生徒たちとの交流や会話を通じて、たくさんの知らないことや面白いことを知りました。ですが、私自身英語があまり得意ではないので苦労したこともありました。

 まず、アメリカの生徒たちはとてもやさしくて面白かったです。特に面白かったのは、アメリカの生徒たちの、好きな食べ物についてです。寿司だったりピザだったりいろんな食べ物がありましたが、なかでも意外だったのは納豆が好きと言っていた人がいたことです。
 次に私がアメリカの生徒たちと交流していく中で驚いたことは、身長がとても高いことです。私自身背が高いわけではないのでとてもうらやましいと思いました。
 最後に、アメリカの生徒たちと交流するうえで大変だったことについてです。私はあまり英語が得意ではないので相手の言っていることを理解するのがとても難しかったです。そして理解したとしても相手に自分の話していることが伝わるのか?という不安もありました。ですが、わからないところは英単語を言ったりジェスチャーで伝えたりと思っていたよりも、会話が成立したので、うれしかったです。毎日話していると少しずつ話がわかるようになったので諦めずに交流を続けてよかったと思いました。

田村 駿多

 

 Hello, I am Shunta Tamura, a 1st year student. I learned many unknown and interesting things, when I communicated with American student. However, I am not good at English, so I had a hard time.
 First, the American students were very kind and funny! The most interesting part was about the favorite foods of American students. They were sushi, pizza, and many other foods, but the most surprising of all was that an American student said, “I like natto!”.
 The next thing that surprised me in my interactions with American students was that most of them were so tall. I am not very tall, so I envied them.
 Finally, unfortunately, I had some the difficulties in interacting with the American students. I am not very good at English, so it was very difficult for me to understand what they were saying. If I did understand them, I was also worried that they would not understand what I was saying. Luckily, I was happy because I had some good English conversations because I used English words and gestures to communicate what I couldn't tell. I am happy that I did not give up and continued talking because I could gradually understand what they were saying after talking with them every day.

Shunta Tamura 

スキー課外活動⛷


 こんにちは。1年生の田中 駿太郎です。私は現在、白山麓キャンパスで寮生活をしていますが、こちらは1月下旬から大雪で外は真っ白。積もった雪は自分の身長を超えて、しかも雪質がさらっさら。人生で初めて見る光景にとても驚きました。

 そんな中、2025年2月7日(金)に白山麓キャンパスからバスで15分程度の所にある白山一里野温泉スキー場へ行きました。希望した1年生と2年生が参加し、スキーが初めての学生は午前中にスキーレクチャーを受け、それ以外の学生は朝から自由にスキー・スノーボードを楽しみました。朝は快晴でしたが、お昼ごろに少し吹雪に見舞われ、その後は粉雪が舞う穏やかな天候となりました。

  私は子供の頃からスキーをやっていたのでスキーレクチャーは受けず、人生3度目のスノーボードをしていたのですが、雪のコンディションが非常に良く、パウダースノーの滑り心地の良さと、“転んでも痛くない”ということに感動していました。


 そして昼休憩、スキーレクチャーを受けていた学生たちと合流し、午後みんなで滑りました。スキーレクチャーを受けた学生たちは、みんな最初こそ慣れない様子でしたが、参加したうちの3名はすぐに感覚をつかみ、安定して滑れるようになりました。一方、他の2名は苦戦しており、何度も転んでいましたがあきらめず、引率の教員に教えてもらいつつ地道に滑り、最後の方にはある程度しっかりとした滑りができるようになっていました。

 その頃、私はスノーボードを滑れるもののターンが少し歪で悩んでいたのですが、一緒に来ていた松下 臣仁先生に指導してもらいターンするときの目線と傾斜に対する体の角度、それとひざと腰の使い方を直したところ、以前よりも断然スムーズに滑れるようになりました。松下先生のアドバイスはとても的確で、苦手だった動きもすぐに改善できました。しかし、楽しい時間はあっという間で、まだまだスノーボードを滑り足りないという気持ちが残りました。次回はさらに上達できるよう、また機会を見つけて行きたいと思います。

田中 駿太郎

Ski Lecture ⛷


Hello, I am Shuntaro Tanaka, a 1st year student. I currently live in the dormitory at the Hakusanroku Campus. Since late January, it has been snowing heavily here, and everything outside is covered in white. The snow has piled up higher than my height, and it is so light that I was surprised when I saw it for the first time.

On Friday, February 7th, 2025, we went to Hakusan Ichirino Ski Resort, which is about 15 minutes away from the Hakusanroku Campus by bus. 1st and 2nd year students who wanted to join took part in this ski trip. In the morning, those who were new to skiing attended a ski lesson, while the others enjoyed skiing and snowboarding freely. The weather was clear in the morning, but around noon there was a brief snowstorm before it calmed down again, leaving behind soft powder snow.

 I have been skiing since I was a child, so instead of taking the ski lesson, I went snowboarding for the third time. I was really impressed by how soft the powder snow was and how "it doesn’t even hurt when you fall."

 After lunch, we met up with the students who had attended the ski lesson, and in the afternoon, everyone enjoyed skiing and snowboarding together. At first, those who took the ski lesson struggled, but three of them quickly got the hang of it and were able to ski smoothly. The other two had a harder time and fell many times, but with the support of the faculty, they kept trying. By the end, they had improved a lot and could ski with more confidence.

 At that time, I could already snowboard, but my turns were a bit awkward, and I was struggling to control them. One of the faculty members, Omihito Matsushita sensei gave me some advice, which was helpful. Thanks to Matsushita sensei instructions, I was able to fix the movements I had been struggling with right away. However, the time passed so quickly that I still felt like I hadn’t snowboarded enough. I hope I get another chance to come back so that I can improve even more.

Shuntaro Tanaka

 皆さんこんにちは。3年生の山本 明葵です。ところでこの記事を読んでいる皆さんは、ニュージーランドという国をどのくらいご存じでしょうか。本記事を読んでいるということは、これからICTに入学しようと考えている方もいらっしゃるかと思います。そこで今回は、私の旅行&留学の体験をもとに、ニュージーランドの魅力を紹介していきます。

 まず初めに、ニュージーランドといえば、美しい風景や壮大な自然が広がる国です。観光スポットは、基本的にアウトドアでのアクティビティーが充実しています。自然に触れるのが好きな方なら、楽しめることがたくさんあるでしょう。

 先日、ニュージーランドの夏休みに家族で旅行に行きました。最初に向かったのは、クライストチャーチから車で3時間のところに位置するテカポ湖。こちらの写真1は、道中で撮影した山道です。なんだかミネラルウォーターのラベル写真みたいですね。続いて、写真2 が本題のテカポ湖です。水がとにかく青い!天気が曇りだったのも忘れてしまうくらい、きれいな水色でした。

 翌日、アオラキ/マウント・クック国立公園で最も象徴的なハイキングコースであるフッカー・バレー・トラックをトレッキングしてきました。写真3はハイキングコースの終着地にあるフッカー湖で、その時に撮影したものです。なんと、夏でも氷河を見ることができます。とても美しく、水面が全反射して上下のどちらが湖面でどちらが空なのかわからなくなってしまいそうですね。

 他にも、高速ジェットボートで川を下るスリル満点のボートツアーへの参加や、写真4の火山活動により形成されたユニークな地形を楽しめるワイ・オ・タプ・サーマル・ワンダーランドにて、火山活動によってできた、まるでスライムのような湖「デビルズバス」など、様々な大自然スポットを満喫してきました。

 さて、ニュージーランドの魅力を少しでも感じていただけたのではないでしょうか。ここからは私の留学生活についてお話ししようと思います。学校は基本的に朝10時から 午後3時くらいまでで、なかなかホワイトと言っていいでしょう。現在は授業もほぼ終了し、ほとんどの科目の単位取得が終わり、エンジニアリングデザインの授業のみを受講しています。気になる単位取得の難易度ですが、ICTとほとんど変わらないと言えるでしょう。むしろ、数学に関してはICTよりも楽に突破できるかもしれません。要するに、オタゴポリテクニク(ICT3年生の留学先の学校)では、ICTで学んだ数学の範囲の復習が9割5分で、新しい内容は特にないということです。つまり、放課後や休日などのフリーな時間がたくさんあるということになります。私の場合は、学生が無料で使えるスポーツセンターで友達とバドミントンをしたり、近くの観光スポット巡りをしたりして充実した日々を送っています。

 留学といえば大変なイメージですが、ICTのニュージーランド留学は気楽に過ごすことができるので、ぜひ挑戦してみてはいかがでしょうか?

山本 明葵

  Hello everyone, I am Aki Yamamoto, a 3rd year student at ICT. By the way, how much do you know about New Zealand? If you are reading this article, you are probably thinking of entering ICT in the future. In this article, I would like to introduce some interesting points about New Zealand based on my experience of traveling and staying there.

  First of all, when we think of New Zealand, we think of beautiful nature and wilderness. It is full of outdoor activity sites. If you like to get in touch with nature, you will find plenty to enjoy. I recently went on a family vacation in New Zealand for the summer. Our first destination was Lake Tekapo, a 3-hour drive from Christchurch. Photo 1 shows a mountain road I took along the way. It looks like a beautiful photo from a mineral water label, doesn't it? Next, Photo 2 shows Lake Tekapo, which was the main destination for that day. The water is a nice light blue! It was so beautiful that I forgot that the weather was cloudy.

  The next day, we went trekking on the Hooker Valley Track, the most iconic hiking trail in Aoraki/Mount Cook National Park. Photo 3 shows Hooker Lake, located at the end of the hiking trail. I was surprised that you can see the glacier even in summer. It is incredibly beautiful, and the water's surface reflects so perfectly that you might not be able to tell which way is up or down.

  We also enjoyed a thrilling boat tour, speeding down the river on a high-speed jet boat. Additionally, we visited Wai-O-Tapu Thermal Wonderland, where we marveled at the unique landscapes formed by volcanic activity. Photo 4 shows “Devil's Bath”, a lake created by volcanic activity that looks like a pool of slime. We experienced many other natural wonders as well.

  Now that you have probably gotten a better idea of what makes New Zealand so appealing. I would like to talk about my life in New Zealand from here. School hours are basically from 10:00 am to 3:00 pm, which is not that busy. I am almost done with classes, having completed most of my course credits, and I am only taking engineering design classes now. As for the difficulty level of obtaining credit, I would say that it is almost the same as ICT. Furthermore, I think it is easier to pass the math course than the ICT course. At Otago Polytechnic, where 3rd year ICT students study abroad, 95% of the math content is a review of what we learned in ICT, and there is no new content in particular. This means that there is a lot of free time after school and on weekends. In my case, I play badminton with friends at the sports center, which students can use for free, and visit nearby sightseeing spots.

  Studying abroad is often thought of as challenging, but ICT's New Zealand study abroad program is an easygoing experience, so why not give it a go?

Aki Yamamoto



 こんにちは、2年生の江口 太一です。
 2024年10月19日(土)と20日(日)、奈良県で『第35回全国高等専門学校プログラミングコンテスト』(高専プロコン)が開催され、課題部門に2年生と1年生で出場しました。高専プロコンの詳細や国際高専チームの発表内容はこちらの記事をご覧ください:5名の学生が『第35回全国高等専門学校プログラミングコンテスト』に出場

 予選では、準備期間が2ヶ月以内というタイトスケジュールでしたが、チームのみんなと一緒にゼロからアイデアを出し合い、どんなプロダクトにするかを考え、予選資料を何回も伊藤 周先生にチェックしてもらい、修正を重ねて、締め切りから大幅に余裕を持って提出することができました。結果的に予選ではA評価をいただいて予選を通過することができました。

 予選通過後、チーム内で役割を分担してプロダクトを完成させていくことになり、僕はモバイルアプリーケーションを作成することになりました。言語はJavaScriptのReact nativeと言うフレームワークを使用しました。僕としてはReact Nativeを使用するのはもちろん、JavaScript自体も使用するのが初めてで、最初は一つ一つ調べながら制作していたため、制作のスピードは速いとは言えませんでしたが、一つ一つ調べて実装していく中で新しく知ったことや、自分の思い描いているものが完成に近づいていくことがものすごく楽しかったです。

 また、僕がリーダーを務めたのですが、その中でチームメンバー全員が自らやるべきことを考えたり、わからないことも自ら相談してくれたりしたのでメンバーのことを信頼することができて、僕自身があまりチームの管理に時間を充てなくても、アプリケーション開発に集中でき、プロジェクトがスムーズに進んだ印象があります。そして、アプリケーションが完成したときには大きな達成感を感じることができました。

 そして、全てのプロダクトが完成していた状態で臨んだ本選では、たくさんの企業の方や学校関係者に自分たちのプロダクトを説明・アピールして多くの方に気に入ってもらえた反面、プロトタイプは完成していましたが、実験を実施する段階まで至ることができず、改善点を多くもらった時に自分たちでは気づけないところや、実際利用することを想定したときに問題となるところが多くわかりました。

 本選2日間が終わったとき、特別な賞はもらえませんでしたが、ゼロから考えて完成させるところまでチームで行ったことはものすごくいい経験になったと思いました。また、「これで終わってしまうのか」と思う反面、「やり切った」と言う感情も湧いてきて、肩の力が抜けてホッとした感覚が出てきました。そして、昨年と今年とプログラミングコンテストをやってきて、また挑戦したいと思いました。4年生になったときに今回の大会でもらったフィードバックを改善して今度は賞をもらえるように頑張っていこうと思いました。

江口 太一




Hello, I’m Taichi Eguchi, a 2nd year student.
 On Saturday, October 19th and Sunday, October 20th, 2024, the 35th National College of Technology Programming Contest (Kosen ProCon) was held in Nara Prefecture. A five-member 1st year and 2nd year student team competed in the Themed Section. For more information on the Kosen ProCon and the presentations by the ICT students’ team: Five Students Participated in the 35th National College of Technology Programming Contest

 In the qualifying round, we had less than two months to come up with an idea from scratch with our team members. We worked out what kind of product we would make, had Meguru Ito sensei check our qualifying materials many times, made many revisions, and submitted our proposal well in advance of the deadline.

 We received an A grade and passed the qualifying round. After this, the team members were assigned different roles to complete the product. I had the job of creating the mobile application. I had to use a JavaScript framework called React Native. It was the first time I used React Native and JavaScript, so first I had to research these programing languages so I could create the mobile application, step by step. It was a lot of fun to learn new things as I researched and implemented them one by one, and to see things that I envisioned coming to completion.

 I was also the leader of the team. All the team members worked on their own jobs and consulted with me on matters they did not understand. I was able to trust them and concentrate on application development without having to spend much time managing the team. I have the impression that the project went smoothly. I felt a great sense of accomplishment when the application was completed.

 Due to time constraints, we were not able to experiment with the finished product. However, we received many suggestions for improvement that we did not notice on our own or that would be problematic if we used the product.

 At the end of the two days of the competition, we did not receive any special awards, but I thought it was a great experience for the team to think and work from zero to completion of the project. Also, we completed the project, which made me feel relieved. After having participated in the programming contests last year and this year, I decided that I wanted to do it again. When I become 4th year student, I want to use the feedback the team received at this year’s competition and win an award.

Taichi Eguchi

HOME学生生活ICTジャーナル学生

HOMECampuslifeICT JournalStudent

PAGETOP