Other Classes
その他の活動
اَلْسَّلَامُ عَلَيْكُم As-salamu Alikom.
وَعَلَيْكُمُ اَلْسَّلَام Wa Alikomu as-salam
That is how to greet people in Arabic language. It is the salutation in Islam, that means you can use it with Muslim people whether they are Arabic language speakers or not. “As-salamu Alikom”, means “peace be upon you!”, Wa Alikomu as-salam, means “And peace be upon you, too”
Wishing people to have peace and live in peace is a meaningful wish. We learned throughout this difficult time that peace is not only the opposite of war. To live without pain, disease, and fear is peaceful. The 2020 academic year is coming to an end, our year three students couldn’t travel to New Zealand to study at Otago Polytechnique as planned because of the pandemic. They may have missed chances and experiences living and studying in another country. However, they have a peaceful life over here in the university`s International House. Part of the courses are held online with Otago Polytechnique, other courses were designed carefully by professors at ICT to help students get as much experience and learning as possible. Language and Culture course is an example of those courses. I and prof. Dr. Alaa Hussien were invited to introduce Arabic language to year 3 students last week.
Students seemed to enjoy learning about Arabic language, and its importance as the first or a second language of more than 1.9 billion people around the world. They practiced basic Arabic daily conversation amongst themselves and with us. They were excited to know about different Arabic cultural perspectives such as calls for prayers, calligraphy, and arabesque. They were also surprised to listen to music pieces played using Arabic musical instruments and know how the music key is different in that part of the world.
This week, Students learned about food hidden cultures of both Egypt by myself and Guyana by Prof.Dr. Pauline Baird. They also watched previously recorded interviews about personal stories of Diana Stevenson (Prof. Ian Stevenson`s mother). She is an American citizen originally from Scotland. She shared her experiences on the subject of thrift during and after the world war II. I personally learned a lot from that video.
Traveling to different countries might not be as easy as it used to be these days, but those places can be a lot closer and more accessible than what we think. I advise all of my students to keep digging down and look for all the opportunities to know and understand other cultures and ways of life. That is one main reason and meaning we are here in this life. As one of my favorite verses in Quran says "O Mankind, We created you from a single pair of a male and a female and made you into nations and tribes, so that you may know one another. Verily the most honored of you in the sight of God is he who is the most righteous of you" (Quran 49:13).
Nagwa Fekri Rashed
*This journal was written in February
اَلْسَّلَامُ عَلَيْكُم アッサラーム・アライクム
وَعَلَيْكُمُ اَلْسَّلَام ワ・アライクム・アッサラーム
これがアラビア語のあいさつです。イスラム圏の挨拶なので、アラビア語を話さないイスラム教徒にも通じます。意味は「アッサラーム・アライクム」は「あなたに平和があらんことを」、「ワ・アライクム・アッサラーム」は「あなたにも平和があらんことを」です。
他人に平和と平穏を祈る行為は素晴らしいことです。この大変な時期を通じて、平和とはただ単に戦争が無い状態ではないことがわかりました。苦しみ、病気、不安なしに生活できることこそ平和です。2020年度が終わりを迎え、新型コロナウィルスのパンデミックで、3年生は結局ニュージーランドのオタゴポリテクニクに留学できませんでした。彼らは外国で暮らしながら勉強する機会を奪われてしまったのです。その代わり、国際交流会館で穏やかに過ごしています。オタゴポリテクニクの授業をオンラインで受けながら、国際高専の先生が丁寧に組んだ専用の科目を受講して、可能な限り経験と知識を獲得しています。そのひとつがLanguage and Cultureの科目です。先日、アラー・ホセイン教授と私がゲストとして呼ばれて、3年生にアラビア語を紹介しました。
アラビア語を学ぶ学生たちは楽しそうでした。アラビア語を習得すると世界中の1.9億人と会話できます。授業では基本的な日常会話の練習を学生同士と私たち先生と行いました。学生たちが特に興味を示したのはアラブ世界の祈り、文字、唐草模様などの文化的観点でした。他にはアラブ楽器を使った音楽を聴いて、こちらとキーが違うことにとても驚いていました。
今週は私とガイアナ共和国出身のポーリン・ベアード教授がそれぞれエジプトとガイアナの隠された食文化について教えました。他にも以前録画したダイアナ・スティーブンソン(イアン・スティーブンソン教授のお母さま)のインタビューのビデオを見ました。彼女はスコットランド出身のアメリカ人で、第二次世界大戦後の倹約生活について実体験を語ってくれました。このビデオから私も学ぶものがたくさんありました。
近頃は他国へ旅行するのが以前より難しくなってしまいましたが、それらの場所は考えているより身近な存在になりえます。学生へのアドバイスとして、これからもほかの文化や生活の仕方を体験・理解する機会を探し続けることを勧めます。この世に生まれた意味のひとつだからです。コーランの大好きな一説ではこのように記されています。『人々よ、我々はあなた方を男と女に創造し、あなた方を様々な部族にした。互いを知りあうことができるように。あなた方のうち、神の御前で最も愛されるのは、最も敬虔な人々である』(49:13)
ナグワ・ラシィド
*このジャーナルは2月に執筆されました。
اَلْسَّلَامُ عَلَيْكُم As-salamu Alikom.
وَعَلَيْكُمُ اَلْسَّلَام Wa Alikomu as-salam
That is how to greet people in Arabic language. It is the salutation in Islam, that means you can use it with Muslim people whether they are Arabic language speakers or not. “As-salamu Alikom”, means “peace be upon you!”, Wa Alikomu as-salam, means “And peace be upon you, too”
Wishing people to have peace and live in peace is a meaningful wish. We learned throughout this difficult time that peace is not only the opposite of war. To live without pain, disease, and fear is peaceful. The 2020 academic year is coming to an end, our year three students couldn’t travel to New Zealand to study at Otago Polytechnique as planned because of the pandemic. They may have missed chances and experiences living and studying in another country. However, they have a peaceful life over here in the university`s International House. Part of the courses are held online with Otago Polytechnique, other courses were designed carefully by professors at ICT to help students get as much experience and learning as possible. Language and Culture course is an example of those courses. I and prof. Dr. Alaa Hussien were invited to introduce Arabic language to year 3 students last week.
Students seemed to enjoy learning about Arabic language, and its importance as the first or a second language of more than 1.9 billion people around the world. They practiced basic Arabic daily conversation amongst themselves and with us. They were excited to know about different Arabic cultural perspectives such as calls for prayers, calligraphy, and arabesque. They were also surprised to listen to music pieces played using Arabic musical instruments and know how the music key is different in that part of the world.
This week, Students learned about food hidden cultures of both Egypt by myself and Guyana by Prof.Dr. Pauline Baird. They also watched previously recorded interviews about personal stories of Diana Stevenson (Prof. Ian Stevenson`s mother). She is an American citizen originally from Scotland. She shared her experiences on the subject of thrift during and after the world war II. I personally learned a lot from that video.
Traveling to different countries might not be as easy as it used to be these days, but those places can be a lot closer and more accessible than what we think. I advise all of my students to keep digging down and look for all the opportunities to know and understand other cultures and ways of life. That is one main reason and meaning we are here in this life. As one of my favorite verses in Quran says "O Mankind, We created you from a single pair of a male and a female and made you into nations and tribes, so that you may know one another. Verily the most honored of you in the sight of God is he who is the most righteous of you" (Quran 49:13).
Nagwa Fekri Rashed
*This journal was written in February
اَلْسَّلَامُ عَلَيْكُم アッサラーム・アライクム
وَعَلَيْكُمُ اَلْسَّلَام ワ・アライクム・アッサラーム
これがアラビア語のあいさつです。イスラム圏の挨拶なので、アラビア語を話さないイスラム教徒にも通じます。意味は「アッサラーム・アライクム」は「あなたに平和があらんことを」、「ワ・アライクム・アッサラーム」は「あなたにも平和があらんことを」です。
他人に平和と平穏を祈る行為は素晴らしいことです。この大変な時期を通じて、平和とはただ単に戦争が無い状態ではないことがわかりました。苦しみ、病気、不安なしに生活できることこそ平和です。2020年度が終わりを迎え、新型コロナウィルスのパンデミックで、3年生は結局ニュージーランドのオタゴポリテクニクに留学できませんでした。彼らは外国で暮らしながら勉強する機会を奪われてしまったのです。その代わり、国際交流会館で穏やかに過ごしています。オタゴポリテクニクの授業をオンラインで受けながら、国際高専の先生が丁寧に組んだ専用の科目を受講して、可能な限り経験と知識を獲得しています。そのひとつがLanguage and Cultureの科目です。先日、アラー・ホセイン教授と私がゲストとして呼ばれて、3年生にアラビア語を紹介しました。
アラビア語を学ぶ学生たちは楽しそうでした。アラビア語を習得すると世界中の1.9億人と会話できます。授業では基本的な日常会話の練習を学生同士と私たち先生と行いました。学生たちが特に興味を示したのはアラブ世界の祈り、文字、唐草模様などの文化的観点でした。他にはアラブ楽器を使った音楽を聴いて、こちらとキーが違うことにとても驚いていました。
今週は私とガイアナ共和国出身のポーリン・ベアード教授がそれぞれエジプトとガイアナの隠された食文化について教えました。他にも以前録画したダイアナ・スティーブンソン(イアン・スティーブンソン教授のお母さま)のインタビューのビデオを見ました。彼女はスコットランド出身のアメリカ人で、第二次世界大戦後の倹約生活について実体験を語ってくれました。このビデオから私も学ぶものがたくさんありました。
近頃は他国へ旅行するのが以前より難しくなってしまいましたが、それらの場所は考えているより身近な存在になりえます。学生へのアドバイスとして、これからもほかの文化や生活の仕方を体験・理解する機会を探し続けることを勧めます。この世に生まれた意味のひとつだからです。コーランの大好きな一説ではこのように記されています。『人々よ、我々はあなた方を男と女に創造し、あなた方を様々な部族にした。互いを知りあうことができるように。あなた方のうち、神の御前で最も愛されるのは、最も敬虔な人々である』(49:13)
ナグワ・ラシィド
*このジャーナルは2月に執筆されました。
Thrift is a concept that promotes reusing, recycling, up-cycling, and avoiding waste. The students in the 3rd year studied how about people practiced thrift. Our topics included: Hidden Cultural Foodways, Thrifty Living: The Parent’s Stories and Thrifty Living; Vermont and Canada.
Nagwa-sensei introduced food in Egypt. Pauline from Guyana talked about the Transatlantic Slave Trade and its impact on Guyanese foods. Students tried to make a dish of items they were given (on paper). They named the dish by themselves and later learned how Guyanese used the ingredients to prepare a one-pot dish called Cook-up Rice from leftovers.
Ian introduced students to the words associated with thrift, such as: tightwad, stingy, spendthrift, Portmanteaus. The students tried to figure out the meanings of freegan = free+vegan; shopaholic= Shop +alcoholic. Students voted based on their spending practices. One was named the thriftiest (always keeps receipts), and another the biggest spendthrift.
Our guest on video was Mrs. Diana Stevenson (Ian-sensei’s mother), who shared her stories of practicing thrift after WWI in Scotland, where she grew up.
https://www.youtube.com/watch?v=83AEaiH4ctI
In pre-recorded video interviews with Pauline-sensei, we listened to Mr. Frank Tan and Mrs. Betty Tan (Anne sensei’s parents), who taught us about thrift in the Philippines, Taiwan, and the USA, respectively.
Our other overseas guest was Miss Zeona from South Africa living in Switzerland. She introduced the history of South Africa, its economy and inequities. Students learned about wealth distribution and the use of a traditional banking system called STOKVEL. Lastly, Keith Ikoma-sensei shared how is thrifty or not. Stephanie Reynolds – sensei talked about being thrifty in Vermont. Students learned about garage sales and thrift shopping. Additionally, she shared how she up-cycles her clothing. Stephanie taught the students how to knit using chopsticks!
Students completed journals that included:
- A Summary from Cornell notes
- What you knew and/or didn’t know before
- What surprised you and/or questions arising from the lesson
Excerpts from Journal Entries:
Student A: “We have watched several videos on stories of teacher’s parents. First, it was Ian-sensei’s mother. She experienced tough times when food supply and other things were running out. She needed to be thrifty on lots of things. Ration was also being used to make sure that everybody got supplies equally. She still uses some of these techniques today. Second, it was Anne sensei’s parents. They also have some experiences where they were having thrift in life. Her mom once was given the big shoes and pants in order to save some money when she was a child. Now they’re careful when they go shopping. I didn’t know about the ration thing that existed to help people, and I think it’s a great idea to organize things. I was not that surprised to know that they all have experienced thrift in life because there are lots of problems long time ago, especially after the war.”
Student B: “I heard about Ian sensei’s mother. What she did during the war contributed to her saving money food or anything. She said that she kept wrappers, and ribbons for gifts. I do so even now. When I buy something, the shop gives me good quality bags ribbons and wrappers. I use them when I have to bring something somewhere or wrap something or so do some decorations. I think this action is really good because it doesn’t waste money to buy them and it helps avoid global warming. I didn’t know the word tightwad and miser they mean greedy I want to use these words from today.”
Student C: I know in South Africa white people are being given preferential treatment and have power in each country in Africa. However, it is more than I could have imagined. I am very surprised because in Japan we don’t have distinction for something, so it was hard to imagine to distinguish but other countries have distinction culture. I have never heard of STOKVEL, too. In Japan, we don’t have that kind, so living in Africa is probably difficult, but I want to live there because I went to America. I got culture shock. I want to see every country and touch directly with their culture.
Student D: With Miss Pauline, we cooked our own dish. I made Mixed Fish Rice dish. I really hate to call this this “Chinese.” I really hate this, but I know this has a good taste. I also mixed words and explained why my dish is a mixing dish. Everyone voted for the thriftiest and the spendthrigt. What are the good points for thrift or what is a bad point for thrift? The good point is to save money and the bad point is to be greedy or too economical. For me, I don’t have money, so I am not thrifty.
Pauline Baird
節約はグローバル?
節約とはリユーズ、リサイクル、アップサイクル、そして無駄遣いを避けることです。3年生の授業で、節約について勉強しました。トピックは文化に隠されたフードウェイ*と倹約生活です。
(*社会科学では、食道は食物の生産と消費に関連する文化的、社会的、経済的慣行です。フードウェイとは、多くの場合、文化、伝統、歴史における食物の交差点を指します。)※ウェキペディアより
ナグワ先生はエジプトの食文化について紹介しました。ガイアナ出身のポーリン先生は大西洋奴隷貿易とそれがガイアナ共和国に与えた影響について話しました。学生は(紙で)渡されたモノを使って料理を作ることに挑戦し、自分たちで料理名を付けました。その後、残り物をひとつの鍋で作るCook-up Riceというガイアナ料理について学びました。
イアン先生は節約と関連する英単語を紹介しました。Tightwad, stingy, spendthrift, Portmanteausなどです。その後、学生はfreegan (free+vegan)とshopaholic (Shop+alcoholic)の2つの単語の意味を推理しました。学生は自分たちのお金の使い方の癖ごとに投票し、ひとりはthrifiest(レシートを集める者)、もうひとりは最強のspendthriftに任命されました。
ゲスト講師としてビデオ出演してくれたのはダイアナ・スティーブンソンさん(イアン先生のお母さま)で、第一次世界大戦後の子供の頃のスコットランドでの節約生活について語ってくれました。
以前にポーリン先生が撮影した動画で、フランク・タンさんとベティ・タンさん(アン先生の両親)からそれぞれフィリピン、台湾、そしてアメリカでの節約生活について聞きました。
もうひとり、海外からビデオ出演してくれたゲストは南アフリカ人で現在スイスにお住まいのZeonaさんでした。彼女は南アフリカの歴史、経済、そして不平等について語ってくれました。学生は富の分配と、STOKVELという伝統的なバンキングシステムについて学びました。最後にキース・イコマ先生が節約の定義について、ステファニー・レイノルズ先生はバーモント州でのガレージセールや節約できるショッピング術についてそれぞれ語ってくれました。ステファニー先生は加えて、割り箸を使って洋服をアップサイクルできる裁縫術を伝授しました。
学生は以下を含んだジャーナルを完成させました。
- コーネル式ノートの要約
- すでに知っていたこと/知らなかったこと
- 驚いたこと/授業に対する疑問
ジャーナルの一部を紹介します。(英語記事最後)
ポーリン・ベアード
Thrift is a concept that promotes reusing, recycling, up-cycling, and avoiding waste. The students in the 3rd year studied how about people practiced thrift. Our topics included: Hidden Cultural Foodways, Thrifty Living: The Parent’s Stories and Thrifty Living; Vermont and Canada.
Nagwa-sensei introduced food in Egypt. Pauline from Guyana talked about the Transatlantic Slave Trade and its impact on Guyanese foods. Students tried to make a dish of items they were given (on paper). They named the dish by themselves and later learned how Guyanese used the ingredients to prepare a one-pot dish called Cook-up Rice from leftovers.
Ian introduced students to the words associated with thrift, such as: tightwad, stingy, spendthrift, Portmanteaus. The students tried to figure out the meanings of freegan = free+vegan; shopaholic= Shop +alcoholic. Students voted based on their spending practices. One was named the thriftiest (always keeps receipts), and another the biggest spendthrift.
Our guest on video was Mrs. Diana Stevenson (Ian-sensei’s mother), who shared her stories of practicing thrift after WWI in Scotland, where she grew up.
https://www.youtube.com/watch?v=83AEaiH4ctI
In pre-recorded video interviews with Pauline-sensei, we listened to Mr. Frank Tan and Mrs. Betty Tan (Anne sensei’s parents), who taught us about thrift in the Philippines, Taiwan, and the USA, respectively.
Our other overseas guest was Miss Zeona from South Africa living in Switzerland. She introduced the history of South Africa, its economy and inequities. Students learned about wealth distribution and the use of a traditional banking system called STOKVEL. Lastly, Keith Ikoma-sensei shared how is thrifty or not. Stephanie Reynolds – sensei talked about being thrifty in Vermont. Students learned about garage sales and thrift shopping. Additionally, she shared how she up-cycles her clothing. Stephanie taught the students how to knit using chopsticks!
Students completed journals that included:
- A Summary from Cornell notes
- What you knew and/or didn’t know before
- What surprised you and/or questions arising from the lesson
Excerpts from Journal Entries:
Student A: “We have watched several videos on stories of teacher’s parents. First, it was Ian-sensei’s mother. She experienced tough times when food supply and other things were running out. She needed to be thrifty on lots of things. Ration was also being used to make sure that everybody got supplies equally. She still uses some of these techniques today. Second, it was Anne sensei’s parents. They also have some experiences where they were having thrift in life. Her mom once was given the big shoes and pants in order to save some money when she was a child. Now they’re careful when they go shopping. I didn’t know about the ration thing that existed to help people, and I think it’s a great idea to organize things. I was not that surprised to know that they all have experienced thrift in life because there are lots of problems long time ago, especially after the war.”
Student B: “I heard about Ian sensei’s mother. What she did during the war contributed to her saving money food or anything. She said that she kept wrappers, and ribbons for gifts. I do so even now. When I buy something, the shop gives me good quality bags ribbons and wrappers. I use them when I have to bring something somewhere or wrap something or so do some decorations. I think this action is really good because it doesn’t waste money to buy them and it helps avoid global warming. I didn’t know the word tightwad and miser they mean greedy I want to use these words from today.”
Student C: I know in South Africa white people are being given preferential treatment and have power in each country in Africa. However, it is more than I could have imagined. I am very surprised because in Japan we don’t have distinction for something, so it was hard to imagine to distinguish but other countries have distinction culture. I have never heard of STOKVEL, too. In Japan, we don’t have that kind, so living in Africa is probably difficult, but I want to live there because I went to America. I got culture shock. I want to see every country and touch directly with their culture.
Student D: With Miss Pauline, we cooked our own dish. I made Mixed Fish Rice dish. I really hate to call this this “Chinese.” I really hate this, but I know this has a good taste. I also mixed words and explained why my dish is a mixing dish. Everyone voted for the thriftiest and the spendthrigt. What are the good points for thrift or what is a bad point for thrift? The good point is to save money and the bad point is to be greedy or too economical. For me, I don’t have money, so I am not thrifty.
Pauline Baird
節約はグローバル?
節約とはリユーズ、リサイクル、アップサイクル、そして無駄遣いを避けることです。3年生の授業で、節約について勉強しました。トピックは文化に隠されたフードウェイ*と倹約生活です。
(*社会科学では、食道は食物の生産と消費に関連する文化的、社会的、経済的慣行です。フードウェイとは、多くの場合、文化、伝統、歴史における食物の交差点を指します。)※ウェキペディアより
ナグワ先生はエジプトの食文化について紹介しました。ガイアナ出身のポーリン先生は大西洋奴隷貿易とそれがガイアナ共和国に与えた影響について話しました。学生は(紙で)渡されたモノを使って料理を作ることに挑戦し、自分たちで料理名を付けました。その後、残り物をひとつの鍋で作るCook-up Riceというガイアナ料理について学びました。
イアン先生は節約と関連する英単語を紹介しました。Tightwad, stingy, spendthrift, Portmanteausなどです。その後、学生はfreegan (free+vegan)とshopaholic (Shop+alcoholic)の2つの単語の意味を推理しました。学生は自分たちのお金の使い方の癖ごとに投票し、ひとりはthrifiest(レシートを集める者)、もうひとりは最強のspendthriftに任命されました。
ゲスト講師としてビデオ出演してくれたのはダイアナ・スティーブンソンさん(イアン先生のお母さま)で、第一次世界大戦後の子供の頃のスコットランドでの節約生活について語ってくれました。
以前にポーリン先生が撮影した動画で、フランク・タンさんとベティ・タンさん(アン先生の両親)からそれぞれフィリピン、台湾、そしてアメリカでの節約生活について聞きました。
もうひとり、海外からビデオ出演してくれたゲストは南アフリカ人で現在スイスにお住まいのZeonaさんでした。彼女は南アフリカの歴史、経済、そして不平等について語ってくれました。学生は富の分配と、STOKVELという伝統的なバンキングシステムについて学びました。最後にキース・イコマ先生が節約の定義について、ステファニー・レイノルズ先生はバーモント州でのガレージセールや節約できるショッピング術についてそれぞれ語ってくれました。ステファニー先生は加えて、割り箸を使って洋服をアップサイクルできる裁縫術を伝授しました。
学生は以下を含んだジャーナルを完成させました。
- コーネル式ノートの要約
- すでに知っていたこと/知らなかったこと
- 驚いたこと/授業に対する疑問
ジャーナルの一部を紹介します。(英語記事最後)
ポーリン・ベアード
The Writers’ Celebration is an opportunity for students to showcase their writing to students, teachers, and staff in the ICT Hakusanroku community. First and second year students in World Literature and English Expressions displayed various writing pieces--name affirmations, short stories, essays, etc.
We held Writers’ Celebration last year and it was beneficial for both students and teachers. Students who displayed pieces received feedback and compliments, as well as suggestions for improving their writing. Other students got to read each other’s writing and practice giving feedback and comments. Teachers had the chance to see what students were writing about, how they expressed themselves, and get to know the students a little better through their writing.
The night before the start of the celebration, many students, even those who were not displaying writing this time, stayed in the library until curfew to help set up and decorate. Even before the celebration started, there was already a festive atmosphere. Students were drawing characters, making sentences with word magnets, and putting up balloons and decorative washi tape. The students had to be chased away to make it to curfew on time.
During the Writers’ Celebration, students and teachers gathered to read the writing pieces, eat snacks, and talk and laugh together. Chips and salsa were provided and Mr. B made a special bacon cheese dip that was a huge hit with all the students. Each student’s board had a comment sheet where students and teachers could give feedback and encouragement.
Although students can often view writing as a tedious or boring part of school, the Writers’ Celebration gives our students a chance to be proud of their work and builds positivity in our community. For teachers, we get the chance to get to know our students more and reading their honest opinions and views in their writing is a delight.
Anne Isobel Tan
Writers' Celebrationは学生たちが自分の書いた作品を白山麓キャンパスの他の学生と教職員に披露できるイベントです。世界文学と英語表現を受講している1、2年生は様々な作品(Name Affirmations、短編小説、エッセイ等)でその才能を発揮しました。
去年開催したWriters' Celebrationは学生にとっても先生にとっても有益なものでした。作品を掲示した学生はフィードバックや称賛の言葉、アドバイスを貰いました。他の学生は他人の作品を読む機会と、フィードバックと称賛を与える側を体験できました。先生たちは学生がどんなことについて書いているのか、どんな風に自身を表現するのかを見て、その作品を通して学生のことをもっとよく知ることができました。
前夜は多くの学生(作品を掲示しない学生も)消灯時間まで図書室に残って飾り付けをしました。ですので、開始前からすでに会場は盛り上がりを見せていました。学生たちはキャラクターを描いたり、単語のマグネットで文章を作ったり、風船やマスキングテープで飾り付けをしたりしていました。消灯時間になっても帰らないので、追い出さないといけなかったくらいです。
Writers' Celebration開催中は学生と先生が作品を読むために集まって、スナックを食べたり、楽しくお話したりしました。チップスとサルサソースが登場し、Mr.B特製のベーコンチーズディップは学生たちに大ウケでした。それぞれの学生のボードにはコメントシートが用意されて、他の学生や先生がフィードバックや称賛の言葉を書けるようになっていました。ライティングの課題は地味でつまらない作業というイメージもありますが、Writers' Celebrationでは学生が自ら書いた作品を自信もって披露しますので、クラスの雰囲気も良くなります。先生にとっても学生が普段思っていることや、率直な意見を読むことが出来て大変嬉しいです。
アン・イソベル・タン
The Writers’ Celebration is an opportunity for students to showcase their writing to students, teachers, and staff in the ICT Hakusanroku community. First and second year students in World Literature and English Expressions displayed various writing pieces--name affirmations, short stories, essays, etc.
We held Writers’ Celebration last year and it was beneficial for both students and teachers. Students who displayed pieces received feedback and compliments, as well as suggestions for improving their writing. Other students got to read each other’s writing and practice giving feedback and comments. Teachers had the chance to see what students were writing about, how they expressed themselves, and get to know the students a little better through their writing.
The night before the start of the celebration, many students, even those who were not displaying writing this time, stayed in the library until curfew to help set up and decorate. Even before the celebration started, there was already a festive atmosphere. Students were drawing characters, making sentences with word magnets, and putting up balloons and decorative washi tape. The students had to be chased away to make it to curfew on time.
During the Writers’ Celebration, students and teachers gathered to read the writing pieces, eat snacks, and talk and laugh together. Chips and salsa were provided and Mr. B made a special bacon cheese dip that was a huge hit with all the students. Each student’s board had a comment sheet where students and teachers could give feedback and encouragement.
Although students can often view writing as a tedious or boring part of school, the Writers’ Celebration gives our students a chance to be proud of their work and builds positivity in our community. For teachers, we get the chance to get to know our students more and reading their honest opinions and views in their writing is a delight.
Anne Isobel Tan
Writers' Celebrationは学生たちが自分の書いた作品を白山麓キャンパスの他の学生と教職員に披露できるイベントです。世界文学と英語表現を受講している1、2年生は様々な作品(Name Affirmations、短編小説、エッセイ等)でその才能を発揮しました。
去年開催したWriters' Celebrationは学生にとっても先生にとっても有益なものでした。作品を掲示した学生はフィードバックや称賛の言葉、アドバイスを貰いました。他の学生は他人の作品を読む機会と、フィードバックと称賛を与える側を体験できました。先生たちは学生がどんなことについて書いているのか、どんな風に自身を表現するのかを見て、その作品を通して学生のことをもっとよく知ることができました。
前夜は多くの学生(作品を掲示しない学生も)消灯時間まで図書室に残って飾り付けをしました。ですので、開始前からすでに会場は盛り上がりを見せていました。学生たちはキャラクターを描いたり、単語のマグネットで文章を作ったり、風船やマスキングテープで飾り付けをしたりしていました。消灯時間になっても帰らないので、追い出さないといけなかったくらいです。
Writers' Celebration開催中は学生と先生が作品を読むために集まって、スナックを食べたり、楽しくお話したりしました。チップスとサルサソースが登場し、Mr.B特製のベーコンチーズディップは学生たちに大ウケでした。それぞれの学生のボードにはコメントシートが用意されて、他の学生や先生がフィードバックや称賛の言葉を書けるようになっていました。ライティングの課題は地味でつまらない作業というイメージもありますが、Writers' Celebrationでは学生が自ら書いた作品を自信もって披露しますので、クラスの雰囲気も良くなります。先生にとっても学生が普段思っていることや、率直な意見を読むことが出来て大変嬉しいです。
アン・イソベル・タン
Brrr. It’s getting cold, but it’s going to be exciting! Winter Camp is starting next week, and I’ll be leading the Drone Programming experience! We started using drones during last Summer Camp by manually controlling them and taking aerial videos that the students later used in their presentations.
This time we will program the drones to fly automatically indoors. I have some obstacle courses for the campers to try out and hopefully we can end with an autonomous drone race! But 1st, the drones need some time recovering in the “hospital”.
Luckily, we have some great teachers here who can help nurse the drones and get them back up again. They are very hard-working drones. We also use them to teach programming in our Computer Skills 2B classes, so they pretty much are used to “hospital” visits.
Until next time.
--Maesa
ぶるる。寒いですね。でも楽しいことが待っています!来週からウィンターキャンプがスタートし、私がドローン・プログラミング教室のリーダーを務めることになります!去年のサマーキャンプからドローン空撮をして、プレゼンテーション用に編集する活動をしています。
今回はドローンをプログラムして、屋内で自動飛行を行います。今年のキャンプ参加者のためにいくつか障害物も用意していて、できれば自動ドローンレースをやりたいと考えています!ただし、その前にドローンたちには「病院」に行ってもらわなくてはなりません。
ラッキーなことに、この学校にはドローンを元気にできる素晴らしい先生がたくさんいます。このドローンたちは働き者で、コンピュータースキルズIIBの授業でプログラミングを教える時にも使います。なので、「病院送り」は日常茶飯事なのです。
それでは次回まで。
―メイサ
Brrr. It’s getting cold, but it’s going to be exciting! Winter Camp is starting next week, and I’ll be leading the Drone Programming experience! We started using drones during last Summer Camp by manually controlling them and taking aerial videos that the students later used in their presentations.
This time we will program the drones to fly automatically indoors. I have some obstacle courses for the campers to try out and hopefully we can end with an autonomous drone race! But 1st, the drones need some time recovering in the “hospital”.
Luckily, we have some great teachers here who can help nurse the drones and get them back up again. They are very hard-working drones. We also use them to teach programming in our Computer Skills 2B classes, so they pretty much are used to “hospital” visits.
Until next time.
--Maesa
ぶるる。寒いですね。でも楽しいことが待っています!来週からウィンターキャンプがスタートし、私がドローン・プログラミング教室のリーダーを務めることになります!去年のサマーキャンプからドローン空撮をして、プレゼンテーション用に編集する活動をしています。
今回はドローンをプログラムして、屋内で自動飛行を行います。今年のキャンプ参加者のためにいくつか障害物も用意していて、できれば自動ドローンレースをやりたいと考えています!ただし、その前にドローンたちには「病院」に行ってもらわなくてはなりません。
ラッキーなことに、この学校にはドローンを元気にできる素晴らしい先生がたくさんいます。このドローンたちは働き者で、コンピュータースキルズIIBの授業でプログラミングを教える時にも使います。なので、「病院送り」は日常茶飯事なのです。
それでは次回まで。
―メイサ
On October 1st, Koutaro Sugi, Daiko Kato and Shuntaro Sato from the year 1 Listening/Speaking class interviewed members of the community class as part of an ongoing Oral History Project for 15 minutes. Students came up with and asked questions about what this area was like before ICT. Specific questions included, “What was here (ICT Campus) before “Kanpo-no-yado” was built,” “What was here before Hakusan campus and the Sena Roadside Station (Michinoeki Sena) were built,” “How was the atmosphere around here before the Hakusanroku campus was built,” and “How has the atmosphere changed by the building of Hakusanroku campus.” Students also asked about what they wanted to come to Hakusan next.
The members of the community class were eager to participate and had a lot to say about what was here before ICT, what they want to come to this neighborhood and how monkeys get into their gardens and eat the daikons. The students found the interviews interesting and fun and Daiko said he would like to do this again.
The interviews were conducted in Japanese, but students will record a 2 to 3 minute summary of the interview in English. This summary will focus on what they found most interesting and be supported with photos. This is a new class project and is inspired by oral histories such as Studs Terkel, “Working,” The Foxfire Project and Junichi Saga, “Memories of Silk and Straw”
Ian Stevenson
10月1日、1年の杉晃太朗さん、加藤大虎さん、佐藤俊太朗さんがリスニング・スピーキングのオーラル・ヒストリー・プロジェクトとしてコミュニティクラス(地域の方々を呼んだ英会話教室)のメンバーに15分間のインタビューを行いました。学生たちは国際高専が建つ前のこの地域について質問を考え、「かんぽの里が建つ前は何がありましたか?」「白山麓キャンパスが建つ前はどんな雰囲気でしたか?」「白山麓キャンパスが建ってからの雰囲気はどう変わりましたか?」などの質問をしました。また、次に出来て欲しい施設についても聞きました。
コミュニティクラスの方々は快くインタビューに応じてくれて、白山麓キャンパスが建つ前のことや、地域に来てほしいもの、猿が庭の大根を食べてしまうことなどを話してくれました。学生たちもインタビューが面白かったようで、大虎さんはまたやりたいとまで言っていました。
インタビューは日本語でしたが、学生たちはその内容を英語で2~3分口頭でまとめたものを録画するのが課題でした。まとめには面白かった点や写真なども載せてあります。この活動はStuds Terkelの"Working"、The Foxfire Project、佐賀純一氏の霞ヶ浦風土記などの口述歴史を参考に計画しました。
イアン・スティーブンソン
On October 1st, Koutaro Sugi, Daiko Kato and Shuntaro Sato from the year 1 Listening/Speaking class interviewed members of the community class as part of an ongoing Oral History Project for 15 minutes. Students came up with and asked questions about what this area was like before ICT. Specific questions included, “What was here (ICT Campus) before “Kanpo-no-yado” was built,” “What was here before Hakusan campus and the Sena Roadside Station (Michinoeki Sena) were built,” “How was the atmosphere around here before the Hakusanroku campus was built,” and “How has the atmosphere changed by the building of Hakusanroku campus.” Students also asked about what they wanted to come to Hakusan next.
The members of the community class were eager to participate and had a lot to say about what was here before ICT, what they want to come to this neighborhood and how monkeys get into their gardens and eat the daikons. The students found the interviews interesting and fun and Daiko said he would like to do this again.
The interviews were conducted in Japanese, but students will record a 2 to 3 minute summary of the interview in English. This summary will focus on what they found most interesting and be supported with photos. This is a new class project and is inspired by oral histories such as Studs Terkel, “Working,” The Foxfire Project and Junichi Saga, “Memories of Silk and Straw”
Ian Stevenson
10月1日、1年の杉晃太朗さん、加藤大虎さん、佐藤俊太朗さんがリスニング・スピーキングのオーラル・ヒストリー・プロジェクトとしてコミュニティクラス(地域の方々を呼んだ英会話教室)のメンバーに15分間のインタビューを行いました。学生たちは国際高専が建つ前のこの地域について質問を考え、「かんぽの里が建つ前は何がありましたか?」「白山麓キャンパスが建つ前はどんな雰囲気でしたか?」「白山麓キャンパスが建ってからの雰囲気はどう変わりましたか?」などの質問をしました。また、次に出来て欲しい施設についても聞きました。
コミュニティクラスの方々は快くインタビューに応じてくれて、白山麓キャンパスが建つ前のことや、地域に来てほしいもの、猿が庭の大根を食べてしまうことなどを話してくれました。学生たちもインタビューが面白かったようで、大虎さんはまたやりたいとまで言っていました。
インタビューは日本語でしたが、学生たちはその内容を英語で2~3分口頭でまとめたものを録画するのが課題でした。まとめには面白かった点や写真なども載せてあります。この活動はStuds Terkelの"Working"、The Foxfire Project、佐賀純一氏の霞ヶ浦風土記などの口述歴史を参考に計画しました。
イアン・スティーブンソン