School Event
イベント
こんにちは、白山麓高専事務室の間加田 侑里です。2024年11月29日(金)の放課後、リビングコモンズで学生たちと教員たちによるクリスマスツリーの飾り付けが行われました。
クリスマスツリーを組み立てるところからスタートし、学生たちと教員たちは色とりどりのオーナメントやキラキラ輝くライトを次々と飾り付けました。そんな中、1年生 橋本 一輝さんとドミソン・アブワン先生はクリスマスソングに合わせて踊っていたり、1年生の五百蔵 蒼天さんをクリスマスツリーに見立てて、五百蔵さんにオーナメントを飾ったりといったユニークな場面もありました。学生たちと教員たちは階段や自動ドアにもデコレーションし、校内全体がクリスマスムードに包まれました。
学生たちは完成したツリーの前で写真を撮ったり、お菓子を食べながら会話を楽しんだりして賑やかな時間を過ごしました。素敵な一日となりました🎄
@ictkanazawa Decoration the Christmas tree🎄 2024年11月29日(金)の放課後、白山麓キャンパス(1、2年生)では、クリスマスツリーの飾り付けが行われました🎄🎅🏻可愛くて豪華なクリスマスツリーに仕上がりました💕🌟🤭 #国際高専 #白山麓キャンパス #クリスマス #クリスマスツリー飾り付け #ict #christmas #happyholiday #holidayseason #christmasdecorations #treedecoration #kosen #internationalcollegeoftechnology #koseninjapan #英語 #english #ボーディングスクール #boardingschool
♬ original sound - demis hitchhiker
間加田 侑里
Hello, this is Yuri Makada from the Hakusanroku office. After school on Friday, November 29th, 2024, students and teachers decorated a Christmas tree in the Living Commons.
Students started by assembling the Christmas tree, and then both the students and teachers decorated it with colorful ornaments and sparkling lights. During Christmas tree decoration time, there were some unique moments, such as 1st year student Ikki Hashimoto and Domyson Abuan sensei dancing to a Christmas song, and 1st year student Soma Ioroi pretending to be a Christmas tree while students and teachers decorated him with ornaments. There was laughter and fun. Students and teachers also decorated the stairs and automatic doors, putting the whole school in a Christmas mood.
Students took photos in front of the completed tree and chatted happily as they ate sweets. It was a wonderful day 🎄
@ictkanazawa Decoration the Christmas tree🎄 2024年11月29日(金)の放課後、白山麓キャンパス(1、2年生)では、クリスマスツリーの飾り付けが行われました🎄🎅🏻可愛くて豪華なクリスマスツリーに仕上がりました💕🌟🤭 #国際高専 #白山麓キャンパス #クリスマス #クリスマスツリー飾り付け #ict #christmas #happyholiday #holidayseason #christmasdecorations #treedecoration #kosen #internationalcollegeoftechnology #koseninjapan #英語 #english #ボーディングスクール #boardingschool
♬ original sound - demis hitchhiker
Yuri Makada
こんにちは、高専ロボコン白山麓チーム(Bチーム)指導教員の久島 康嘉です。今回は2024年10月6日(日)に開催された「アイデア対決・全国高等専門学校ロボットコンテスト(高専ロボコン)2024東海北陸地区大会」について紹介します。今年度のテーマや各チームのロボット、大会の結果については先日、林 道大先生が紹介 してくださっているので、私はBチームの学生について紹介していきたいと思います。
今年も例年通り、Bチームは白山麓キャンパスの1・2年生からなるメンバー構成で、メインで活動をしていた10人の学生とたまにお手伝いをしてくれる何人かの学生がいました。今回はこの10人の学生から今年の役割と活動に関して一言ずつもらったので、それぞれご紹介いたします。
2年生 沖山 琳世さん
役割:チームマネジメント
今年は、チームメンバー全員がそれぞれの役割を果たし、活動できたことが良かったです。一方で、ルールが複雑で、目標のため3台のロボットを同時に作成したため、役割分担と計画の進捗管理に課題が見つかりました。これからは、試行錯誤を繰り返し、改善点を克服して次の活動に活かしていきたいです。チームとしてさらに成長できるよう、全力を尽くしたいと思います。
2年生 鴨下 麟太郎さん(写真左)
役割:ロボット1の設計、調整
私は大会本番ではピットメンバーの一員として活動しました。今回の高専ロボコンを通じて自分自身、いろいろなものと向き合い、多くのことを学びました。自分の能力や意識の傾向を理解し、それがどのような活動や作業に適しているのかを考えるとともに、チームでプロジェクトを進める中で、メンバーそれぞれが持つ意義を理解し、どのように全員が意味のある活動に貢献できるかを考えることの難しさと、団体での活動の大切さを実感しました。これからもサポートしてくださる方々に感謝し、自分の成長を目指していきます。
2年生 武田 洋子さん
役割:外装、装飾
ロボットからバッテリーが飛び出さなくてよかったです。また外装がとてもかわいくできたので満足しています。1年生の伊藤 綾音さんにイラストを頼んで正解でした。自分の指示を伝える際、仲間との理解のズレが生じていることに気づけず、そのまま進めてしまいました。同じ過ちを二度繰り返さないよう、この経験を活かして、学内ロボコンでは仲間の理解と自分の考えが一致しているかを確認してから進めていきたいです。
2年生 中村 栄太さん(写真右)
役割:ロボット2-2の製作
この1年、高専ロボコンを通して、チーム戦の難しさや情報共有の重要性を痛感しました。それでも、ロボコンに夢中になり、新しいことに挑戦しながら他のメンバーと協力できたことは大きなやりがいでした。また、いくつかの反省点も見つかったので、今後の課題として改善に努めていきたいと考えています。
2年生 山本 叶夢さん
役割:ロボット2-1の製作、制御等(プログラミング、配線)
今年度の高専ロボコンでは、ロボットを一台自分一人で作成したため、機械設計に関する多くの知識を得ることができました。また、昨年の反省を踏まえ、プログラムの可読性や配線の整然さに気を配りながら作業できたことは良かったです。しかし、自分の作業に集中しすぎて周りのロボットに目を向けられず、問題点を修正できなかったことが反省点です。
1年生 石原田 海秀さん
役割:制御、チームリーダー
ロボコンを活動していてすべてのことが新鮮で楽しかったです。しかし今回、僕はハンダなどの作業を失敗してしまったこともありましたが、その経験をもとに来年はより良いロボットを作りたいと思います。
1年生 伊藤 綾音さん
役割:加工
活動の中で、ボール盤や旋盤などの初めて使う機械について学べたことは、良い経験だったと感じています。さらに、先輩方が主導で行っていた機械設計についても、間近で見て学ぶことができました。これらの経験を今後の活動にも生かしていきたいです。
1年生 田中 駿太郎さん(写真右)
役割:加工
先輩に頼まれた仕事をきれいにこなせると達成感があり楽しかったです。今年は応援でしたが、来年は選手かピットメンバーとして出場したいです。残業が多かったのと、前学期はあまり活動に参加しなかったのが反省点です。ですが先輩や1年生のみんなとも仲良く活動できたので、全国に行けなかったのは悔しいですが、結果オーライかなと思っています。来年はもっといいスタートを切れるよう努めたいです。
1年生 橋本 一輝さん(写真右)
役割:加工
加工班では名前の通りいろいろなものを加工しています。今回のロボコンでは、ピットメンバーとして参加しました。ロボコンは想像の数倍大変だったが、それ以上に楽しいことがたくさんあり加工の楽しさに気づけたので、参加してよかったなと思います。
1年生 福本 一優さん(写真中央上)
役割:設計、加工
1年生の僕にとって、アイデア出しから設計、加工、組立まですべての工程が自分の仕事のように感じました。また、この大会は自分にとって初めての経験で、当日もほぼぶっつけ本番で大変でしたが、何とかやりきることができたので、結果的にはAll OKでした!
国際高専では1・2年生は白山麓キャンパス、3年生はニュージーランド留学、4・5年生は金沢キャンパスと学年ごとに物理的に離れてしまい、ロボコン活動も白山麓キャンパスと金沢キャンパスで別々におこなっているため、なかなか学生同士の交流、技術やチーム活動のノウハウの継承がどうしても難しく、毎年活動環境がリセットされているような感覚です。これは学生たちにとっても指導教員にとっても大変で、日々試行錯誤の連続です。そのため、昨年度からは学内ロボコンを年度末に開催、今年度からは放課後に金沢キャンパスと白山麓キャンパスをオンラインで繋ぐなど、学生の技術力の向上や各キャンパスの学生や指導教員がつながりやすい環境づくりを日々進めています。
年度末、学内ロボコンで学生たちがどんなロボットを作ってくるのか、今のうちから楽しみです。
久島 康嘉
Hello, I’m Yoshihiro Kushima, the advisor of the Hakusanroku team (Team B) in the ROBOCON College of Technology. Today, I would like to introduce the event we participated in, the Tokai-Hokuriku Regional ROBOCON 2024 that took place on Sunday, October 6th, 2024. Michihiro Hayashi sensei has already introduced this year's theme, each team's robot, and the results of the competition , so I would like to talk about the students of Team B.
This year, as in previous years, Team B consisted of 1st and 2nd year students from the Hakusanroku Campus, including 10 students who were the main team members and a few students who occasionally helped out. Each of these main 10 students had a few words to say about their roles and activities this year, and I would like to introduce these student’s comments.
2nd year student, Rinse Okiyama
Role: team management
This year, I was glad that all team members were able to fulfill their roles and activities. On the other hand, the rules were complicated, and we created three robots at the same time to achieve a goal, so we found issues in dividing roles and managing the progress of the plan. From now on, we would like to repeat the trial-and-error process, overcome the areas for improvement, and make the best use of them in our next activities. We will do our best to grow further as a team.
2nd year student, Rintaro Kamoshita
Role: design and adjustment of robot 1
I could challenge myself through the ROBOCON project. Our abilities, direction of thought for ROBOCON, how we work in ROBOCON and who should work on the tasks were always there as a topic that should be argued. It was very difficult to realize the meaningful project for each person in the situation where each person has different purposes of joining in ROBOCON. Thanks to all of the people who were helping us so much for this year’s ROBOCON. I will grow as much as I can by keeping this valued experience in my mind.
2nd year student, Hiroko Takeda
Role: exterior and decoration
I'm happy that the battery didn't fall off from the robot. I am also satisfied because the exterior is very nice. It was the right decision to ask 1st year student, Ayane Ito to do the illustrations.
When communicating with the members, I did not realize that there was a gap in understanding between me and the other members, and I went ahead with the project as it was. I would like to use this experience to make sure that my understanding is the same as the members' understanding before working on the ICT ROBOCON.
2nd year student, Eita Nakamura
Role: development of Robot 2-2
Over the past year, through ROBOCON, I realized the difficulty of team competition and the importance of information sharing. Nevertheless, it was very rewarding to be absorbed in the robot contest and to be able to cooperate with other members while trying new things. I also found several things to reflect on, which I intend to work on improving in the future.
2nd year student, Kanamu Yamamoto
Role: development of Robot 2-1
This year, I built a robot on my own for the ROBOCON, which allowed me to gain extensive knowledge about mechanical design. Reflecting on last year’s experience, I paid more attention to code readability and organized wiring, which was a positive change. However, I regret focusing too much on my own work and not being able to help address issues with other robots.
1st year student, Kaishu Ishiharada
Role: control design and team leader
I enjoyed ROBOCON because everything was new for me. However, I made some mistakes in soldering and other operations this time, but I would like to make a better robot next year based on this experience.
1st year student, Ayane Ito
Role: machining
I feel that learning to use machines like the drill press and lathe for the first time was a valuable experience. Additionally, I was able to closely observe and learn from the machine design process led by my seniors. I hope to apply these experiences in my future activities.
1st year student, Shuntaro Tanaka
Role: machining
It was enjoyable and fulfilling to complete the tasks assigned by my seniors neatly. This year, I went to Tokai-Hokuriku Regional ROBOCON for cheering, but next year, I want to participate either as a competitor or as part of the pit crew.
I regret that I had a lot of overtime and didn't participate much in activities during the first semester. However, I was able to get along well with the seniors and the 1st year students, so although it was frustrating that we couldn’t go to the nationals, I think it turned out okay in the end. Next year, I want to make an effort to get off to a better start.
1st year student, Ikki Hashimoto
Role: machining
The machining group is making parts for robots. In this year's ROBOCON, I joined as a pit crew member. When I joined into ROBOCON, I thought, it was very busy, but it was fun. Also, I could understand the fun points of processing something. I thought joining the robot contest was a very good experience for my life.
1st year student, Chihiro Fukumoto
Role: mechanical design and machining
For me, as a 1st year student, every step—from brainstorming ideas to design, machining, and assembly—felt like a full-fledged job. The competition was my first experience, and although we had to tackle most things on the spot during the event, we managed to pull through, so it’s all good!
Since ICT is physically separated by grade, with 1st and 2nd year students at the Hakusanroku campus, 3rd year students studying abroad in New Zealand, and 4th and 5th year students at the Kanazawa campus, and robot contest activities are held separately at the Hakusanroku and Kanazawa campuses, it is difficult for students to communicate with each other and to pass on the know-how of techniques and team activities. I feel that the environment for our activities is reset every year. This is a challenge for both the students and advisors, and it is a constant process of trial and error. For this reason, we have been working daily to improve students' technical skills and create an environment that facilitates connections between students and advisors at each campus, such as by holding the ICT ROBOCON at the end of the school year since last year and connecting Kanazawa Campus and Hakusanroku Campus online after school since this year.
At the end of the school year, I am looking forward to seeing what kind of robots the students will build for the ICT ROBOCON.
Yoshihiro Kushima
皆様、こんにちは。今年度の高専祭の実行委員長を務めさせていただきました、4年生の泉屋 匠吾と申します。この度、無事に10月19日(土)に高専祭を開催できましたこと、非常に安堵していると同時に、心より嬉しく思っております。そして何よりも、学生や教職員の皆様には大変感謝しております。この高専祭を形作ったのは、学生たちの発想力と実行力、そして教職員の皆様のお力添えのおかげです。この場を借りて改めて感謝を申し上げます。
さて、ここでは今年はどのような企画が行われたのかをこちらのジャーナルを通して紹介したいと思います。是非、学生たちの努力の結晶と和気藹々な様子をご覧ください。
日中は学科展示や生け花展覧会、1年生による美術作品の展示等がメーカースタジオⅣにて行われました。毎年、2年生はサツマイモの生産から販売までを実践する授業を行います。私はこれの進捗状況を確認するために、成果が展示されているコーナーに足を運びました。他にも注目すべき企画として、1年生の美術作品の展示会がありました。これには目を見張る作品が数多くあり、彼女らの熱量に圧倒される展示会でした。ここでは、私が普段いる金沢キャンパスでは知り得ない、後輩たちの様子を伺うことができ、とても感慨深かったです。
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
student exhibitions成果物展示
-
student exhibitions成果物展示
-
Principal Shikada tries out Sphero at the exhibition booth展示ブースにてSpheroを体験する鹿田校長先生
-
Parents viewing Robocon robotロボットを見学する父兄の方々
ラーニングコモンズでは、午前に2つ、午後に1つの大会が行われました。最初は「カードゲーム大会」です。白山麓キャンパスの後輩たちが主催し、彼らが普段楽しんでいるカードゲームをラーニングコモンズのデスクに持ち寄り、みんなで楽みました。彼らが持っていたカードの種類と数がとても多く、その熱意の凄まじさを感じました。
次は、「キルパラーニ アニッシュを格ゲーで倒せ!」です。名前を聞いて驚くかもしれませんが、5年生に格闘ゲームの達人、アニッシュ先輩がいます。彼をとあるゲームで打倒し、商品をゲットしよう!という企画です。この類のゲームはデスクトップのパソコンやコンシューマーゲーム機でしか楽しめないため、準備が少し大変でした。あまり親しみのないゲームでしたが、初めて体験してその楽しさを知りつつ、先輩と交流することができる素敵な企画になりました。実は当日、見に来てくれた私の父も挑戦しており、ハンデを重ねて勝っていました。
午後には「大乱闘ゲーム大会」が行われました。ゲームのタイトルは公表できないことになっておりますので、ご想像にお任せいたします。こちらの企画はトーナメント形式で、合計18人のプレイヤーが参加し、賞品を巡って白熱した戦いが繰り広げられました。後輩たちが本当に上手く、私は準々決勝で負けてしまいました。一戦一戦が手に汗握り心躍る試合で、非常に楽しかったです。
-
Students facilitating a game tournamentゲーム大会を進行する学生たち
-
Photos of the game tournamentゲーム大会の様子
-
Enjoying a card game tournamentカードゲーム大会を楽しむ様子
-
Photos of the game tournamentゲーム大会の様子
-
My father trying the game for the first timeアニッシュ先輩に挑戦する父
-
Anish senpai and my fatherアニッシュ先輩と父
そしてこれらの企画が終わった後、目玉のビンゴ大会が別の会場で開催されました。やはりこれがなんとも面白く、早くリーチしたけどビンゴに届かない、そんなもどかしさが会場を賑わせました。豪華な賞品を早くビンゴした順で奪い合う毎年恒例の企画です。だんだんリーチになる人が増えてくると、ビンゴ球が出るたびに皆がそわそわしてくるのが、私の楽しみになっていました。性格が悪いですね。
ビンゴ大会が終わり、10月の上旬に開催された高専ロボコンの報告会が最後に行われ、今年の高専祭は終わりを迎えました。国際高専が本格的にロボコンに参加するようになり、彼らの奮闘ぶりには圧倒され、発想力、そして何度も試行し改善していく胆力の強さは、同じ学生として誇りに思います。来年度も頑張ってください!
-
Me running the Bingo gameビンゴ大会での私
-
Photos of the bingo gameビンゴ大会の様子
-
Robocon A Team高専ロボコンAチーム
-
Robocon B Team高専ロボコンBチーム
-
My closing speech at the end of the ICT festival 高専祭閉会の挨拶をする私
さて、私の感想と共に今年の高専祭をまとめてみました。いかがだったでしょうか?まだまだ国際高専は始まったばかりです。多くの学生がこの学校に入学してくれるようになり、魅力的な後輩たちがどんどん増えてきています。私たちも、より良いイベント作りを今後も続けていきたいと考えておりますので、また来年の高専祭もぜひよろしくお願いします。
泉屋 匠吾
Hello everyone. My name is Shogo Izumiya, and I am the chairperson of this year's ICT School Festival Executive Committee. I am very relieved, and at the same time sincerely happy that we were able to successfully hold the ICT School Festival on Saturday, October 19, 2024. Above all, I am very grateful to all the students and faculty members. It was the students' imagination and execution, as well as the help of the faculty and staff, that made this festival possible. I want to take this opportunity to express my gratitude once again.
Now, I would like to introduce, through this journal, what kind of events were carried out this year. Please take a moment to see the students' efforts and the lively environment they've cultivated.
During the day, exhibitions such as academic displays, ikebana exhibitions, and 1st year students’ art exhibitions were held at Maker Studio IV. Every year, 2nd year students take part in a practical course that covers the production-to-sale process of sweet potatoes. To check the progress, I visited the section where the results were exhibited. Another highlight was the 1st year students’ art exhibition, which featured numerous stunning works that showcased their enthusiasm and dedication. It was very touching to observe the activities and efforts of our junior students, something I don't usually get to see at Kanazawa campus.
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
ikebana exhibitions生け花展覧会
-
student exhibitions成果物展示
-
student exhibitions成果物展示
-
Principal Shikada tries out Sphero at the exhibition booth展示ブースにてSpheroを体験する鹿田校長先生
-
Parents viewing Robocon robotロボットを見学する父兄の方々
In a place called the Learning Commons, two competitions were held in the morning and one in the afternoon. The first one was a card game tournament. The junior students of Hakusanroku Campus organized the event and brought the card games they usually enjoy to the desks in the Learning Commons for everyone to enjoy. The number and variety of cards they had were so large that we felt their enthusiasm was tremendous.
Next up was "Defeat Anish Kirpalani in a fighting game." You might be surprised by the name, but there's a 5th year student, Anish-senpai, who is a master of fighting games. This event was about defeating him in a particular game and winning a prize! These types of games can only be enjoyed on desktop computers or console gaming systems, so the preparation was a bit challenging. Although it was a game I wasn’t very familiar with, it turned out to be a wonderful event where we could interact with the senior students and have fun. Actually, my father, who came to watch, also tried it and managed to win with some handicaps.
In the afternoon, we had the "Big Fighting Game Tournament." Although we can't disclose the title of the game, we’ll leave it to your imagination. This event was held in a tournament format with a total of 18 players battling fiercely for prizes. The junior students were incredibly skilled, and I unfortunately lost in the quarter-finals. Each match was thrilling and kept us on the edge of our seats, making the experience immensely enjoyable.
-
Students facilitating a game tournamentゲーム大会を進行する学生たち
-
Photos of the game tournamentゲーム大会の様子
-
Enjoying a card game tournamentカードゲーム大会を楽しむ様子
-
Photos of the game tournamentゲーム大会の様子
-
My father trying the game for the first timeアニッシュ先輩に挑戦する父
-
Anish senpai and my fatherアニッシュ先輩と父
After these events, the highlight of the day was the Bingo game. It was incredibly fun and lively, with the excitement of getting close to a Bingo but not quite hitting it, adding to the atmosphere. This annual event features gorgeous prizes that were competed for in the order of the earliest bingo winners. As more and more people got closer to bingo, I was enjoyed how everyone started fidgeting every time I brought out the bingo ball.
After the Bingo game, the final event was a debriefing session for the Kosen ROBOCON 2024 held in early October. With this, this year's ICT School Festival came to an end. Lately, ICT has begun actively participating in the Kosen ROBOCON, and their hard work and creativity, along with their perseverance in repeatedly testing and improving their ideas, make me proud as ICT student. Best of luck for next year as well!
-
Me running the Bingo gameビンゴ大会での私
-
Photos of the bingo gameビンゴ大会の様子
-
Robocon A Team高専ロボコンAチーム
-
Robocon B Team高専ロボコンBチーム
-
My closing speech at the end of the ICT festival 高専祭閉会の挨拶をする私
Well, here is a summary of this year's ICT School Festival along with my impressions. How was it? ICT has just begun. Many students are now enrolling in our school, and the number of attractive junior students is increasing rapidly. We will continue to create better events in the future, and we look forward to seeing you again at next year's ICT School Festival.
Shogo Izumiya
「ラーニングメンター」という仕事はご存じですか?おそらく多くの人が知らないラーニングメンターの1日について今日はお伝えしたいと思います。
ラーニングメンターのアピラク・サンゲンチャイです。私の仕事は午後、担当授業への参加とともに始まります。教室の後ろに座り授業を聞き、内容を理解して学生から質問があればサポートできるように備えます。そして学生から質問があった際は説明をします。また、授業で発言が苦手な学生がいれば手伝いをします。
午後7時半から午後9時半が私のメインの仕事であるラーニングセッションの時間です。この2時間は学生が持って来るそれぞれの勉強を手伝います。
●宿題とクイズ:ラーニングセッションに多くの学生は宿題を持って来るので質問を聞き指導しながら取り組みます。数学の問題や作文の練習のようなものもありますが、中には科学レポートやプロジェクト研究のように複雑なものもあります。
●プロジェクトとアクティビティー:宿題だけではなく、課外活動や個人のプロジェクトのサポートが必要な学生もいます。ロボット工学に興味のある学生のために、ロボコンなどの競技会に向けてロボットの設計、構築、プログラミングを手伝います。これには、アイデアのブレーンストーミング、コードのデバッグ、ロボットのパフォーマンスのテストなども含まれています。また、簡単なAI アプリの作成や、ゲームをプログラミングなど、各々の目標を持っている学生にはコーディング技術を教えたり、ツールを提案したり、問題の解決法を指導します。学生たちの創造性と意志の強さは私にとっても刺激的です。
●生活の相談:時には、学生との何気ない会話を楽しむ時もあります。相談相手としてアドバイスや話をします。学生が、試験のことでストレスを感じたり、ホームシックになったり、将来の計画に不安を感じたりする時があれば、そんな時は彼らの話に耳を傾け、励まします。また学校生活と私生活の両立や、友人関係、将来の目標に悩む学生がいれば具体的なアドバイスをしたり、彼らが自信を持てるように私自身の経験を基に伝えることもあります。
ラーニングメンターたちは学生にとって、兄弟、姉妹のような存在といえるでしょう。一緒に遊び、勉強し、楽しい時間を過ごすことは単に学校の勉強だけでなく、お互いの関係を築くということです。学生にとっては先生に相談するよりも私たちラーニングメンターの方が気軽に質問しやすいと感じてくれることがあります。例えば、プログラミング、特にロボットやAIについてなどです。私は過程を一歩ずつ指導し、彼らの進歩を見ることができたときはとても嬉しく感じます。
また、ハロウィンパーティーやクリスマスイベントのような、外国の文化を体験できるイベントもラーニングメンターが企画します。このようなイベントを通して学生同士やまた学校との絆がより強くなります。
ラーニングメンターの日常は忙しく、しかし充実した日々でもあります。この仕事の一番の魅力は、学生たちが成長し、問題を解決し、自信を深めていく姿を間近で見れることです。私たちの仕事は単に勉強のサポートだけではなく、生活全般のサポートです。今日はそんな私たちの1日をお伝えしました!
アピラク・サンゲンチャイ
Have you ever heard of a "learning mentor"? Many people may not know a lot about this job and I want to share what my day is like.
My name is Apirak Sang-ngenchai, and I am a learning mentor. My work begins in the afternoon when I join the classes I am assigned to. I usually sit at the back of the classroom to listen to the lecture in order to understand the topics and context, which helps me better support the students later on. If students have questions, I provide explanations. Sometimes, I assist students who feel shy about speaking up in class.
The evening learning session runs from 7:30 p.m. to 9:30 p.m. This is the heart of my job. Students come to me for help with their studies during these two hours.
●Homework and Quizzes: During the evening session, many students bring their homework to ask for guidance. Some assignments are straightforward, like math problems or writing exercises, but others can be more complex, like science reports or project research.
●Projects and Activities: Not all students come for help with homework. Some need support for extracurricular activities or personal projects. For students interested in robotics, I help them design, build, and program robots for competitions like Robocon. This includes brainstorming ideas, debugging code, and testing the robot’s performance. Some students have their own goals, like creating a small AI application or programming a game. I guide them by teaching coding techniques, suggesting tools, and troubleshooting their problems. It’s inspiring to see their creativity and determination.
●Life Issues: Some students just want to talk. They share their worries or ask for life advice. Some students need someone to talk to. They might feel stressed about exams, homesick, or unsure about their future plans. I listen without judgment and offer encouragement. Other students ask for advice on balancing school and personal life, building friendships, or setting goals. I try to give them practical tips and share my own experiences to help them feel more confident.
Learning mentors are like the students' older brother or sister. We play, study, and enjoy time together. It’s not just about schoolwork. It’s about building relationships. Students often feel more comfortable sharing their thoughts with me than with their teachers. For example, some students ask me for help with programming, especially for robots or AI. Then I guide them step by step through the process, and it makes me happy to see their progress.
Besides helping students with their studies, learning mentors organize events like Halloween parties, Christmas celebrations, or cultural festivals. These events help students feel more connected to each other and the school.
Being a learning mentor is busy, but it is also very rewarding. The best part of the job is watching students grow, solve problems, and become more confident. We are not just helping them with school; we are helping them with life. Now if you meet a learning mentor, you know what we do!
Apirak Sang-ngenchai
こんにちは。白山麓事務室の間加田 侑里です。2024年11月9日(土)、白山麓キャンパスでは1、2、4、5年生+教職員合同のチーム対抗駅伝大会が行われました。この日は涼しい秋晴れで青空が広がり、心地よい駅伝日和でした。
駅伝大会は、白山麓キャンパスの1周約670mのコースで行われました。スタート・襷の受け渡し地点は体育館、そこから寮→KITイノベーションハブ→白山麓キャンパス玄関前を通過して、ぐるっと1周するコースでした。各チームには学生と教職員が混じった全4チームで編成されており、1チーム約15人で1周ずつ交代しながら合計30周(約20.1km)走りました。
保健・体育科目担当のフィリップ・ケザウ先生のスタートの合図で、各チームのスタートランナーたちが一斉に走りだしました。スタートランナーの中には、4年生の木下 観さんがバク宙を決めてスタートしたり、ラーニングメンターのアピラク・サンゲンチャイ先生はバナナの着ぐるみを着て走ったりと、スタートからユニークな演出で会場を盛り上げました。ランナーたちは1周走り終えると、次々と襷を仲間に繋ぎ、白熱とした激しい接戦が繰り広げられました。自分の出番が近付き緊張した表情浮かべながらも襷を受け取り笑顔で走り出す学生や、教職員に全力で追いかけられて必死に逃げ切る学生、たくさん走らされるフィリップ先生、更には、イアン・スティーブンソン先生は自分の順番に関係なくコースを走り続け、1人で21周(約13.5km)走り切るなど、印象的な場面がたくさんありました。後半からは黄色チームが他のチームと2周差で引き離し、圧倒的な勝利を決めました。
最後に、優勝した黄色チームの学生全員と各チームから選ばれたMVPにAmazonギフトカードが贈られました。
学生たちと教職員はお互いに応援し合う姿が最後まで続き、切れる息と重い脚を必死に動かしながら、次々と襷が繋がれていく様子は感動的でした。チーム全員が一丸となって取り組んだ素敵なイベントになりました!
@ictkanazawa 2024年11月9日(土)、白山麓キャンパスで1、2、4、5年生と教職員が4チームに分かれてチーム対抗の駅伝大会が開催されました!各チームは15人で、合計30周(1周約670m)を走り切りました。🏃♀️🏃🔥✨ #国際高専 #駅伝 #ict #kosen #白山麓キャンパス #金沢キャンパス #ekiden
♬ familie - Mrs. GREEN APPLE
-
Greetings from President Masaaki Shikada鹿田 正昭校長より開会の挨拶
-
Opening Ceremony by 4th year student, Lucas Kusamoto4年生 草本 留嘉寿さんより開会の挨拶
-
Warming up!準備運動
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Starting runnersスタートランナー
-
The sash was passed between team members.チームメンバーに襷が繋がれていきました。
-
Apirak Sang-ngenchai sensei (right) running in a banana costumeand Ian Stevenson sensei (left) running forever!アピラク・サンゲンチャイ先生(右)はバナナのコスチュームで走り、イアン・スティーブンソン先生(左)は自分の順番に限らず永遠に走っていました。
-
Hitoshi Kihara sensei supporting the runners!全力でランナーを応援する木原 均先生!
-
Philip Cadzow sensei frantically chasing after 2nd year student, Eita Nakamura2年生中村 栄太さんを必死に追いかけるフィリップ・ケザウ先生
-
1st year student, Ikki Hashimoto showed a great smile as always!1年生 橋本 一輝さん!いつも以上にいい笑顔で走っていました!
-
They ran as fast as they could and gave it their all!力を出し切りました!
-
President Masaaki Shikada sensei, Vice President Mukai Mamoru sensei, Takimoto Akihiro sensei and Matsushita Omihito sensei. Nice smiles! 😀鹿田 正昭校長、向井 守副校長、瀧本 明弘先生、松下 臣仁先生!いい笑顔です!
-
4th year student, Kan Kinoshita had a great run! 4年生の木下 観さんは素晴らしい走りを見せました!
-
Hironori Honda, the Director of Hakusanroku Office, his hobby is running!白山麓高専事務室長の本田 尋識さんはランニングが趣味とのことです!
-
Runners said it is tough from KIT Innovation Hub..!!KITイノベーションハブ辺りからキツイそうです。
-
Apirak sensei transformed from a banana into a monkey.バナナから猿の着ぐるみに変身したアピラク先生🍌🐵
-
Brandon Wohlfarth sensei also run in a banana costume!ブランドン・ウォルファース先生もバナナの衣装で走りました!
-
The Yellow Team won! 4st year student, Kan Kinoshita for the Yellow Team final runner! 🎉黄色チーム優勝!最終ランナーの4年生 木下 観さん🎉
-
1st year student, Hajime Tani for the Blue Team final runner, shows off his pushup form just before the finish line!🎉 青チーム最終ランナーの1年生 谷 一さんは、ゴール直前に腕立て伏せを披露し余裕を見せました🎉
-
Kushima Yoshihiro sensei for the Red Team final runner🎉赤チーム最終ランナー久島 康嘉先生🎉
-
4th year student, Lucas Kusamoto for the Green Team final runner🎉緑チーム最終ランナーの4年生 草本 留嘉寿さん🎉
-
Closing Ceremony閉会式
-
The Yellow Team won! President Shikada Masaaki presented the winners with Amazon gift cards.黄色チーム優勝!鹿田校長からAmazonギフトカードが贈られました。
-
Green Team MVP: 2nd year student, Mitsuki Ohta緑チームMVP:2年生 太田 光貴さん
-
Red Team MVP: 4th year student, Sergelen Sansar 赤チームMVP:4年生 セルゲレン サンサルさん
-
Blue Team MVP: 4th year student, Shii Yamazaki and 2nd year student, Rintaro Kamoshita青チーム MVP:5年生 山崎 史依さん 2年生 鴨下 麟太郎さん
-
Yellow Team MVP: 1st year student, Seiya Fujiwara黄色チームMVP:1年生 藤原 聖也さん
間加田 侑里
Hello, this is Yuri Makada from the Hakusanroku Campus office. On Saturday, November 9th, 2024, a team Ekiden (Relay Race) involving 1st, 2nd, 4th, and 5th year students, along with faculty and staff members, was held at the Hakusanroku Campus. It was a cool and sunny autumn day with clear blue skies, creating the perfect atmosphere for the event.
The race took place on a roughly 670m course around the Hakusanroku Campus. Four teams were formed, each consisting of both students, faculty, and staff members. The start and handoff point was next to the gymnasium, with the course passing the dormitory, the KIT Innovation Hub, and the Hakusanroku Campus entrance before completing a full lap. Each team, made up of about 15 members, took turns running one lap at a time, completing a total of 30 laps (about 20.1 km).
After Philip Cadzow sensei, Health and Physical Education teacher, gave the signal to start, the starting runners each team sprinted off. Right from the beginning, the starting runners added a touch of excitement to the event: among them, 4th year student Kan Kinoshita performed a backflip before starting, and Learning Mentor Apirak Sang-ngenchai sensei ran in a banana costume. As each runner completed their lap, they handed off their sash to their teammate, leading to a thrilling and competitive race. Students showed a mix of emotions—some were nervous before their turn, but they smiled as they took the sash and began running. Some students tried their best to outrun pursuing faculty and staff members. Philip sensei ran multiple laps, and Ian Stevenson sensei went above and beyond, running continuously regardless of his turn, completing an impressive 21 laps (roughly 13.5 km) on his own. In the second half of the race, the Yellow Team surged ahead, leaving the other teams two laps behind and securing a decisive victory!
At the end of the event, Amazon gift cards were awarded to all members of the winning Yellow Team and the MVPs of each of the four teams.
The sight of everyone, including students, faculty, and staff cheering each other on, continued until the very end of the race. It was truly moving to see the runners pushing through with labored breaths and heavy legs as the sash was passed from one teammate to another. The event was a wonderful experience, with all the team members united as one.
@ictkanazawa 2024年11月9日(土)、白山麓キャンパスで1、2、4、5年生と教職員が4チームに分かれてチーム対抗の駅伝大会が開催されました!各チームは15人で、合計30周(1周約670m)を走り切りました。🏃♀️🏃🔥✨ #国際高専 #駅伝 #ict #kosen #白山麓キャンパス #金沢キャンパス #ekiden
♬ familie - Mrs. GREEN APPLE
-
Greetings from President Masaaki Shikada鹿田 正昭校長より開会の挨拶
-
Opening Ceremony by 4th year student, Lucas Kusamoto4年生 草本 留嘉寿さんより開会の挨拶
-
Warming up!準備運動
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Team Meetingチームミーティング
-
Starting runnersスタートランナー
-
The sash was passed between team members.チームメンバーに襷が繋がれていきました。
-
Apirak Sang-ngenchai sensei (right) running in a banana costumeand Ian Stevenson sensei (left) running forever!アピラク・サンゲンチャイ先生(右)はバナナのコスチュームで走り、イアン・スティーブンソン先生(左)は自分の順番に限らず永遠に走っていました。
-
Hitoshi Kihara sensei supporting the runners!全力でランナーを応援する木原 均先生!
-
Philip Cadzow sensei frantically chasing after 2nd year student, Eita Nakamura2年生中村 栄太さんを必死に追いかけるフィリップ・ケザウ先生
-
1st year student, Ikki Hashimoto showed a great smile as always!1年生 橋本 一輝さん!いつも以上にいい笑顔で走っていました!
-
They ran as fast as they could and gave it their all!力を出し切りました!
-
President Masaaki Shikada sensei, Vice President Mukai Mamoru sensei, Takimoto Akihiro sensei and Matsushita Omihito sensei. Nice smiles! 😀鹿田 正昭校長、向井 守副校長、瀧本 明弘先生、松下 臣仁先生!いい笑顔です!
-
4th year student, Kan Kinoshita had a great run! 4年生の木下 観さんは素晴らしい走りを見せました!
-
Hironori Honda, the Director of Hakusanroku Office, his hobby is running!白山麓高専事務室長の本田 尋識さんはランニングが趣味とのことです!
-
Runners said it is tough from KIT Innovation Hub..!!KITイノベーションハブ辺りからキツイそうです。
-
Apirak sensei transformed from a banana into a monkey.バナナから猿の着ぐるみに変身したアピラク先生🍌🐵
-
Brandon Wohlfarth sensei also run in a banana costume!ブランドン・ウォルファース先生もバナナの衣装で走りました!
-
The Yellow Team won! 4st year student, Kan Kinoshita for the Yellow Team final runner! 🎉黄色チーム優勝!最終ランナーの4年生 木下 観さん🎉
-
1st year student, Hajime Tani for the Blue Team final runner, shows off his pushup form just before the finish line!🎉 青チーム最終ランナーの1年生 谷 一さんは、ゴール直前に腕立て伏せを披露し余裕を見せました🎉
-
Kushima Yoshihiro sensei for the Red Team final runner🎉赤チーム最終ランナー久島 康嘉先生🎉
-
4th year student, Lucas Kusamoto for the Green Team final runner🎉緑チーム最終ランナーの4年生 草本 留嘉寿さん🎉
-
Closing Ceremony閉会式
-
The Yellow Team won! President Shikada Masaaki presented the winners with Amazon gift cards.黄色チーム優勝!鹿田校長からAmazonギフトカードが贈られました。
-
Green Team MVP: 2nd year student, Mitsuki Ohta緑チームMVP:2年生 太田 光貴さん
-
Red Team MVP: 4th year student, Sergelen Sansar 赤チームMVP:4年生 セルゲレン サンサルさん
-
Blue Team MVP: 4th year student, Shii Yamazaki and 2nd year student, Rintaro Kamoshita青チーム MVP:5年生 山崎 史依さん 2年生 鴨下 麟太郎さん
-
Yellow Team MVP: 1st year student, Seiya Fujiwara黄色チームMVP:1年生 藤原 聖也さん
Yuri Makada