国際高専:国際高等専門学校

Hakusanroku Journal 白山麓ジャーナル:English STEM

March 31, 2022 「コンピュータスキルズⅡB」作品紹介

こんにちは。黒田です!雪解けがすすみ、ここ白山麓も春の訪れを感じる季節となりました。

 先月、井上 恵介先生、ロバート・ソンガー先生の「コンピュータスキルズⅡB」(2年生必須科目)の課題でミュージックビデオを製作した山崎 史依さんから歌詞について相談されたことがありました。大してお役に立てなかったのですが、完成した作品を観て驚きましたので、その時のインタビュー内容を、作品とともにご紹介いたします。



黒田:どうして動画を作ろうと思ったのですか。

山崎:コンピュータスキルズⅡBのフォーカスエリアプロジェクトで、これまでに習った技術を総合的に活かしてほしいと言われました。もともとミュージックビデオを作るのが趣味だったので、課題としてまた作ろうと思いました。いままではケデンライブ、Adobe Premiere Proを使っていましたが、今回新たにFusion360AR機能を使いました。

黒田:歌も映像も自作なんですか。

山崎:基本的に自作です。最初、音を作って、曲を作りました。その後、歌詞は友達に手伝ってもらいました。鬱っぽいとき、精神的に苦しいときに、メモをとっているんです。自分の考えていることや気持ちを書き出すんです。そのメモを友達に送って歌詞を作ってもらい、それをさらに手直ししました。だから、この作品には、私の半年分くらいのストーリが入っています。歌も自分で歌っています。画像も、ほとんど自分で撮ったものですね。コッペパンたくわん(サラダパン)、実際夏休みに滋賀で食べたんですよ。

黒田:以前、言葉にすると気持ちが整理されると言っていましたね。史依さんにとって、悩みはある意味、創作の源泉なんですね。でも本当に作品にしてしまうってすごいと思います。井上先生も大絶賛されたと聞きました。

山崎:え、本当ですか? 先生特になにも言ってくれなかったから嬉しいです(笑)。担任の先生は、小さい頃の写真が私に見えないって言っていました。

黒田:井上先生は「技術力も大変高いが、作品から強烈な熱量を感じる」とおっしゃっていましたよ。私は史依さんの歌を初めて聴いたのですが、歌もなかなか上手ですね。ちょっとけだるい感じが作品の世界観と合っていると思いました。

山崎:高い音出ないんで(笑)。ノイズをとったり、音量調節の加工は少ししています。

黒田:作品全体にどのようなメッセージをこめたのでしょうか。

山崎:人間、こういう時もあるよね、って(笑)。嫌いな人がいても、その人のことを本当に憎めない。みんな孤独だから、救ってくれる人を求めている・・・という感じですね。

黒田:なんだか、アンビバレントな思いが伝わってきました。後輩にアドバイスがあればお願いします。

山崎:自分で何かを作るポテンシャルがあることはとてもいいこと。時には人を頼った方がいいよ!

黒田:今日はありがとうございました。今後の活躍も楽しみにしています。

黒田 譜美

 Hello, this is Kuroda! The snow is melting and we can feel the arrival of spring here in HAKUSANROKU (Foothills of Mt. Hakusan).
 Last month, I was consulted about lyrics by Shii Yamazaki, who produced a music video for her "Computer Skills IIB" assignment (required for 2nd-year students) by Keisuke Inoue sensei (Prof.) and Robert Songer sensei (Prof.). I was not able to be of much help, but I was surprised when I saw the finished product, so I would like to introduce the content of that interview along with the work.

Kuroda: Why did you decide to make a video?

Yamazaki:  For the Focus Area Project in Computer Skills IIB, I was asked to make comprehensive use of the skills I had learned so far. I've always enjoyed making music videos, so I decided to make another one as an assignment. I had been using Kdenlive and Adobe Premiere Pro, but this time I decided to use Fusion360's AR function.

Kuroda: Did you make the song and the video yourself?

Yamazaki: Basically, I made it myself. At first, I created the sound and wrote the music. After that, my friend to helped me with the lyrics. When I feel depressed or mentally distressed, I take notes. I write down what I'm thinking and how I'm feeling. I sent those notes to my friend and asked them to write the lyrics, which I then reworked further. So, this piece contains about half a year of my story. I also sang the song myself. Most of the images were taken by myself, too. I actually ate the coppepan takuwan (salad bread) in Shiga during summer vacation.

Kuroda: You once said that putting your feelings into words helps you sort them out. In a sense, your worries are the source of your creativity, aren't they? I think it's amazing that you've been able to turn them into a work of art. I heard that Inoue sensei praised your work very much.

Yamazaki: Oh, really? I'm glad because Inoue sensei didn't say anything special about it (laughs). My homeroom teacher said that the picture of me when I was little didn't look like me.
 
Kuroda: Inoue sensei said, "Your technical skills are very high, but I can feel the intense heat from your work." I had never heard your sing before, but you are quite good at it. I thought the slightly languid feeling of your singing matched the world view of the work.

Yamazaki: I don't have a high-pitched voice (laughs). I have to sing and adjust the pitch a little.
 
Kuroda: What kind of message did you put into the work as a whole?

Yamazaki: I wanted to say that there are times when people are like this (laughs). Even if you hate someone, you can't really hate that person. We are all lonely, so we are looking for someone to save us.
 
Kuroda: Somehow, your feelings of ambivalence came through in the song. Do you have any advice for younger students?

Yamazaki: It's great to have the potential to create something on your own. Sometimes it's better to rely on others!
 
Kuroda: Thank you very much for your time today. I'm looking forward to your future activities.

Fumi Kuroda

 

March 25, 2022 バイオアート特別講義「微生物の世界」

 こんにちは。白山麓高専事務室の藤 圭佑です。
 全国で桜が開花し始めていますね。白山麓キャンパス周辺も春を感じられる頃となりました。

 2月17日(木)、221日(月)、225日(金)の3日間、金沢工業大学 バイオ・化学部 応用バイオ学科の相良 純一 准教授(以下、相良先生)を講師としてお招きし、微生物を材料としたバイオアート特別講義が1年生と2年生を対象に白山麓キャンパス内にあるKITイノベーションハブで行われました。相良先生のご専門は「バイオインフォマティクス」です。これは生命科学と情報科学の統合分野のひとつで、DNAやタンパク質など、生命が持つ様々な遺伝子配列情報やタンパク質分子の構造、変化、挙動を数値化し、生理的な情報と共に解析していく学問分野です。

特別講義初日(217日)
 最初に相良先生より、微生物を取り扱う際の注意点や、KITイノベーションハブにある微生物使用実験室と安全設備などについて説明を受けました。バイオアートの完成までには「スクリーニング」「単離」「描画」の3段階のステップがあり、その合間で微生物を培養させていく必要があります。まず、学生たちは「スクリーニング」を行いました。学生たちは微生物の培養実験で用いられる寒天培地(シャーレ上に栄養分を寒天で固めたもの)と微生物を採取するための綿棒を受け取りました。そして、学生たちは、ぬいぐるみや手や首などの皮膚、スマートフォン、校舎内や学生寮の自分の部屋の壁や床など様々なところから微生物を採取してきました。採取後、微生物を培養するために必要な温度(37℃)に設定されたインキュベーターで4日間保存しました。

特別講義2日目(221日)
 まず、特別講義初日に採取した微生物が4日間でどの様に培養されたか、自分が採取したものと他の人が採取したものを観察することからスタートしました。寒天培地上で成長した微生物は、えびを使用したスナック菓子のような、独特の香ばしいにおいを発し、学生たちは興味津々にその成長を観察しました。観察後、複数の微生物を単一の微生物に分ける「単離」を行いました。この単離という作業は“絵の具”として使用したい微生物を選択し、新しい寒天培地上で培養することです。こうして学生たちは次の講義で使用する自分だけの“パレット”を作成しました。作業後、寒天培地はインキュベーターで再び培養されました。また、この日は3日目で描画する下絵のデザインも行いました。学生たちは配布されたA4用紙に、蝶やクラゲをはじめとする動物、山をはじめとする風景などを描画し、3回目での工程を楽しみにしていました。

特別講義3日目(225日)
 この日は前回作成したパレットと準備しておいた下絵を用いて、寒天培地上に思い思いの絵をかきました。相良先生から描画する際のポイントとして、①寒天を傷つけないように力を入れず描画し、②模様を濃い色で表現したいときは、ループの先にしっかりと微生物を取り何度も塗布すること、③淡い色を表現したいときは、水をつけた綿棒で微生物を取り、薄く塗ることなどが挙げられていました。開始から約1時間、学生たちは真剣に作品づくりを行いました。
 最後に3日間ご指導いただきました相良先生に向け、学生たちから感謝の意を込めて拍手を送り、特別講義は終了しました。

 相良先生は「どんなテクノロジーにも、そのテクノロジーを応用したアートという楽しい世界が広がっています。このバイオアートイベントをきっかけに、バイオテクノロジーの世界に没頭できるものを見つけてもらえれば」と期待を寄せています。

 現在、学生たちの作品は再びインキュベーターに戻され培養されています。順調に培養がすすみ、学生たちの作品が思い描いた通りに完成することを願うばかりです。

藤 圭佑

 Hello. I’m Keisuke Tou from the Hakusanroku Office.
 Cherry blossoms are beginning to bloom across Japan. Around the Hakusanroku Campus, I can feel spring, too.
 
 On Thursday, February 17th, Monday, February 21st, and Friday, February 25th, Junichi Sagara sensei (Prof.) of the Department of Applied Bioscience within, the College of Bioscience and Chemistry, at the Kanazawa Institute of Technology came to the KIT Innovation Hub. He talked to 1st and 2nd year students about using microorganisms to create art. Sagara sensei specializes in Bioinformatics. This field integrates life science and information science. It is an academic discipline that analyzes the structure, changes, and behavior of various gene sequences and protein molecules, such as DNA and proteins. All living organisms have these components and Bioinformatics lets us analyze them alone with physiological information.

The first day of the special lecture on February 17th.
 First, Sagara sensei explained the precautions to be taken when handling microorganisms, as well as how to use the microorganism laboratory and safety equipment at the KIT Innovation Hub. There are three steps to completing Bioart: screening, isolation, and drawing. The microorganisms must be grown using these three steps. The students began with screening and received an agar medium (a petri dish on which nutrients are agar-solidified) used in microorganism culture experiments and a cotton swab to collect microorganisms. The students then collected microorganisms from a variety of sources, including stuffed animals, skin on their hands and necks, smartphones, and the walls and floors of their own rooms in the school building and dormitories. After collection, the microorganisms were stored for four days in an incubator set at 37℃ so the microorganisms could grow.

The second day of the special lecture on February 21st.
 The first step was for each student to observe how the microorganisms collected by themselves and their classmates on the first day of the special lecture grew over the four days. The microorganisms growing on the agar medium emitted a distinctive savory smell, similar to that of shrimp snacks, and the students observed their growth with great interest. After the observations, isolation was conducted to separate multiple microorganisms into single microorganisms. This isolation process involves selecting microorganisms to be used as paints and culturing them on a new agar medium. In this way, students created their own palette to be used in the next lecture. After the work was done, the agar medium was put back into the incubator. On this day, the students sketched the designs that they would draw in the third lecture. Students drew butterflies, jellyfish and other animals, mountains and other landscapes, etc. on a piece of A4 paper. The students were really looking forward to the 3rd class.  

The third day of the special lecture on February 25th.
 In this lecture, the students used the palettes and the sketches they had prepared in order to create their own drawings on the agar medium. Sagara sensei gave the following tips for drawing: (1) do not use too much force so as not to damage the agar, (2) when you want to express a pattern in a dark color, take a microorganism firmly on the tip of the brush and apply it repeatedly to the drawing, and (3) when you want to express a light color, take a cotton swab dipped in water and use it to apply a thin layer of the microorganism to the drawing. For about an hour, students earnestly created their own unique works of art.
 The special lecture ended with a round of applause from the students, expressing their gratitude to Sagara sensei for his guidance over the three classes.

 Sagara sensei expressed his hope, saying, "With any technology, there is a fun world of art that applies that technology. I hope that this bioart event will be an opportunity for students to immerse themselves in the world of biotechnology".
 
 Currently, the students' artwork is growing in the incubator. I hope that this process goes well and soon they will be completed.

Keisuke Tou

December 1, 2021 Colorful and Fun

Four years have passed since the start of our college`s new program. I commute to the Hakusanroku Campus all the way up from my home in Kanazawa, every working day. However, I still enjoy the mountainous scenery from the car. It is so beautiful and interesting. The change of the weather and the season makes the view from the car looks like a new piece of art every time. Autumn is my favorite season in Japan. It does not rain as often as it does during other seasons. So, I can enjoy watching the shiny sunlight kissing the colorful leaves. The other day, I saw a double rainbow from the car. It is always fun to observe a rainbow before it disappears. Colors make everything look glorious. Nature gives you the moment of reflection and meditation. If you are a person of science, you would enjoy the moment while asking yourself many questions.

I would like my students to enjoy their life and explore the beauty of the universe around them on a wider and deeper scale. Studying science and specifically, chemistry can help them do that and get the aha moment and be mesmerized by what they discover. One experiment that Year 1 students performed last week gave them the answer to questions that might have come to their minds, such as, “Why candle`s light is yellow?”, “What are fireworks made of?”, or even, “How do we know what the millions-of-light-years-far-away stars are made of?”. Flame test of different metallic ions experiment helped them know the logic behind spectrum emission and explained that each element has its unique spectrum emission. The light emitted by an element is like a fingerprint that shows its presence in different parts of the universe.

People of science do not only enjoy their observations, but they also question, analyze, and explain them. Year 1 students performed the flame test experiment twice. The first time, they did it while following the given instructions to observe how metallic ions such as sodium, potassium, copper, or lithium emit yellow, violet, blue-green, and red flame lights, respectively. They seemed to have enjoyed the flame colors. I could hear them saying words of amusement such as “oh, Wow !!” or “look at that!”. The second time, it was a lab practical, meaning that they performed the procedure independently to define five different metals present in the unknown provided salts. They did their best in following the safety procedure, making observations, and providing explanations. There was some time left after they finished. So, I showed them a firework stick with seven different colors. It was interesting to see them call out the name of metals every time a new color light appeared. That was colorful and fun!

Nagwa Fekri Rashed


 国際高専が新しいプログラムを開始して4年が経ちました。私は金沢の自宅から白山麓キャンパスまで毎日通勤しています。通勤中に車から見える山の景色はとても美しく、興味深いものです。天候や季節の変化によって、車から見える景色は毎回新しい芸術作品のように見えます。秋は日本で一番好きな季節です。他の季節のように頻繁に雨が降ることはないので、色とりどりの葉に光が当たる様子を楽しむことができます。先日、車から2重の虹が見えました。虹の観察はいつ見ても楽しいものです。色はすべてのものを輝かせてくれます。自然は自分を振り返る瞬間を与えてくれます。もしあなたが科学者であれば、自問自答をしながら、その瞬間を楽しむでしょう。

 私は学生たちに人生を楽しみ、宇宙の美しさをより広く深く探求してもらいたいと思っています。科学、特に化学を学ぶことは、その手助けとなり、発見したものに魅了され、ひらめく瞬間を得ることができるでしょう。1年生が先週行ったある実験では「ろうそくの光はなぜ黄色いのか」「花火は何でできているのか」、さらには「何百万光年も離れた星は何でできているのか、どうやって知ることができるのか」など、学生たちが頭の中に浮かんだ疑問を解決する授業を行いました。さまざまな金属イオンの炎色試験では、輝線スペクトルの論理を知ってもらい、各元素には固有の輝線スペクトルがあることを解説しました。元素が発する光は、宇宙のさまざまな場所でその存在を示す指紋のようなものです。

 科学者は観察を楽しむだけでなく、疑問を持ち、分析し、解説もします。 1年生は炎色試験を2回行いました。1回目は指示に従いながら、ナトリウム、カリウム、銅やリチウムなどの金属イオンが、それぞれ黄、紫、青緑、赤の炎を出す様子を観察しました。炎の色を見て「おぉ!凄い!」や「見て見て!!」など楽しそうな声が聞こえました。2回目は実習を行いました。未知の塩に含まれる5種類の金属を定義するために、学生たちは独自の手順で実践しました。学生たちは、安全手順を守り、観察し、そして説明することに最善を尽くしました。実習が終わってから少し時間があったので、7色に変化する花火の棒を見せました。色が変化するたびに、学生たちは金属の名前を呼んでいて面白かったです。カラフルで楽しかったです。

ナグワ・ラシィド

May 6, 2021 The Hikari Wins Airplane Contest at ICT!

The school year started with a bang! The Hikaru “Peach” airplane type flew 26 meters which is the full length of the ICT Gym. The team comprised of Mahiro Okuyama and Shogo Izumiya. Mahiro and Shogo threw their plane 5 times, each time their airplane called The Hikari flew and landed more than half the length of the ICT gym. The winning throw was done my Mahiro. Among all the students, he threw the farthest distance, covering 26 meters. Congratulations!

The Bridge English at ICT class holds its customary airplane project for First-Year students studying in science in English. This project allows students to work in team and collaborate to make a product. The main goal is that in the Bridge English class, students build and sharpen their study skills to understand the English used in their core subjects. In the Bridge English class, students receive direct instructions in English for studying Biology, Chemistry, Math, and Physics.

For the airplane project, the students select an airplane type and create it (both individually and as a team). Students enhance their designs by selecting several items of their choice: paper, tape, scissor, glue, clips, staples, string, and the like. They practice flying their planes by competing a regional and national contest, in the gym.  Eventually, students tweak their designs to get the best one to represent the team in a world championship contest to find which plane flew the farthest.  Doing the airplane project, puts action into learning. Indeed, students can experience fun while studying science in English.

Pauline Baird

学期始まりから、いきなり凄い記録が出ました!ひかる”ピーチ号”紙飛行機が体育館の全長である26メートルを端から端まで飛んだのです!この紙飛行機を作ったのは奥山眞宙さんと泉屋匠吾さんのチームです。眞宙さんと匠吾さんはそれぞれ5投し、「ひかり」と名付けられた紙飛行機はいずれの投擲も体育館の半分を優に超える好記録を出しました。最長記録を出したのは眞宙さんで、26メートルを記録しました。おめでとうございます!

ブリッジイングリッシュでは、理数科目を英語で学ぶ1年生向けに紙飛行機プロジェクトを実施しています。このプロジェクトでは、学生たちがチームで協力して成果物を出す練習をします。ブリッジイングリッシュの大きな目標は、主要な科目で使う英語を理解できるようになるスキルを獲得し、伸ばすことです。英語を使う主要な科目とは生物、化学、数学、物理のことで、ブリッジイングリッシュではこれらの科目の指導を英語で行います。

紙飛行機のプロジェクトでは、学生たちが紙飛行機の種類を選んで折ります(個人とチーム)その後、紙、テープ、はさみ、のり、クリップ、ホッチキス、紐などを使ってデザインを改良していきます。続いて、本校体育館で開催される全国大会で投擲の腕を磨いたあと、最後の改造を加えて、チーム内最強の紙飛行機のみが出場する世界大会で最長記録を目指します。この紙飛行機プロジェクトで学生は手を動かして学習します。そう、楽しみながら科学を英語で学ぶことが可能なのです。

ポーリン・ベアード

December 1, 2020 Rat Dissection

Hello everyone! Today, I would like to write about an interesting experiment that second grade students have done in biology class here at ICT. Ever since the beginning of this school offering biology classes at Hakusanroku campus, I have been ordering the necessary equipment to eventually be able to do a rat dissection. After some time, we could finally realize this on November 19th 2020! This marked the first time in this school’s history to do such an experiment.

The objectives of the experiment were twofold. First, to get students to familiarize themselves with the different dissection instruments and second, to observe the different mammal organs and organ systems that the students have studied in biology class with their own eyes.

The class began with an explanation of the objectives, the safety measures, the description of the dissection instruments and the description of the procedure. A lot of emphasis was put on the safety measures since students would be working with sharp instruments and live tissues and organs. After the explanations, I proceeded to do a demo dissection so that the students could see the flow of the dissection. Following that, the students carried out the dissection. I offered them to be in pairs if some were not comfortable doing the dissection alone, but most of them surprisingly wanted to do it alone and have one rat each.

It was nice to hear the positive comments and the positive reactions that students had during the experiment when they could see with their own eyes the theory that they have learned in class. After students had finished the main part of the dissection, they were required to call a teacher and identify specific organs from a list that was provided to them. Once they had successfully completed that task, they were free to explore more of the rat or they could finish up and clean up their space.

Overall, I was very pleased with how the class went and how the students approached the experiment with a sense of maturity and interest. We will be sure to repeat this experiment next year as well!

Jason de Tilly

*The pictures have been cropped.

※写真はトリミングしてあります。

皆さん、こんにちは!今日は生物の授業で2年生が行った刺激的な実験について書きたいと思います。白山麓キャンパスで生物の授業が誕生した日から、ねずみの解剖に必要な器具を注文して準備していました。そして令和2年11月19日、ようやく実現できました!金沢高専を含めた国際高専の歴史において初となる記念すべき解剖実験です。

解剖実験の目標は2つです。ひとつは様々な器具に使い慣れること、もうひとつは生物の授業で習った哺乳類の臓器や器官系を自分の目で観察することです。

はじめに、目標、安全事項、解剖器具と工程の解説をしました。切れ味が鋭い器具やねずみの組織と器官を取り扱うため、安全面への配慮が特に強調されました。説明のあとは解剖の流れを学生に見せるために見本を見せました。本番の前に、苦手な学生のためにペアになっても良いと伝えましたが、驚いたことにほとんどの学生はひとりで解剖したいと申し出たのです。

授業で学んだ内容を実際に目の当たりにしてポジティブな反応や発言をする学生の姿を見て嬉しくなりました。解剖でねずみを開いたあと、先生を呼んでリストに載った臓器をすべて識別する課題がありました。これに合格したあとはねずみの体内を自由に観察して、片付けて終了となりました。

興味を持ってひたむきに解剖に取り組む学生の姿勢がとても好印象で、とても良い実験になりました。来年も解剖実験が行えるように準備します!

ジェイソン・デ・ツィリー

September 16, 2020 Chemistry Portfolios

At ICT, we apply active learning methods in our classes. Most of the time, people think that active learning takes place only when students are involved in group activities or discussions. However, active learning is a lot wider term that takes place when students are more engaged, involved in the learning process where they are responsible of developing skills and gaining knowledge. The role of educators in the active learning process is to create chances, facilitate the materials, and draw students’ interest into new topics. 

In Chemistry classes, students are involved in the learning process in all different ways. Besides, taking notes, performing experiments, and take part in the class or group discussions, students are required to create their own portfolios. In Chemistry Portfolios, students need to include all the possible learning evidences, and journal entries that show how they reflect on their own learning process and gained skills. As I watch my students’ portfolios and read their entries, I learn more about my students as individual learners and people. While reading how they think about what was interesting, challenging, or new, I discovered that our roles as educators is to show our students the doors and give them the keys. Students then decide which door to open and discover a whole new world. I enjoyed reading what my students wrote in their entries. I took S2 students’ permission to pick some examples to share with you, and here they are.  

Taketora wrote, “First thing that I was interested in was that water in solid state is less dense than in liquid state. Actually, I knew that, but I didn’t know why. Water molecules are polar bonded. When they form ice, they are arranged in hexagonal shape because polar forces attract and also repel water molecules. I understand why ice floats on water.

Daiko wrote, “While studying Chemistry IIA, I felt that an understanding of chemistry is essential to understanding nature!”

Shuntaro wrote, “Also, that plasma is the fourth state of matter is new knowledge for me. I did not know about plasma because I never saw it before and the textbook in secondary school that only told me about 3 states of matter.”

Luca wrote, “In terms of learning skills, I have developed skills of getting used to the online learning system using zoom.”

Koutaro wrote, “The most shocking experience in Chemistry IIA was learning that there aren’t only three states of matter, but that there is another, plasma. I heard about a plasma cutter, but I never researched how it works and what the plasma is. Conclusively, Chemistry IIA was an enjoyable and very interesting subject for me. I believe Chemistry IIB will be even more interesting.”

Anna wrote, “I was very interested in experiments. I learned it is important to continue to study and chip away at studying.”

Mao wrote, “Whilst studying Chemistry IIA I have developed many learning skills and study habits that have helped me not only in chemistry but all other subjects. Taking Chemistry IIA has made me see that a lot of what we learn in class has relevance to the real world and are not just concepts for school. It was also interesting to see some of the concepts and ideas I learned as a first-year student intertwining and relating to some of the topics I learn as a second year.”

Miyu wrote, “I will never forget about the topic of particles because it has a relationship with the sunset’s color. I am curious about the sunset’s colors. I'll research more about this relationship during my STEM project 2020. Overall, I did my best this semester. The class was interesting and I learned a lot of new things. I will try everything next semester.”

Yoshiki wrote, “I believe there are lots of skills I have learned during the first semester. One of it is to read the textbook before the chemistry class and take notes about important words. Overall, during this semester, I learned a lot of things about the use of science in daily life, chemical reactions, chemical names, the states of matter, and so on. All of these topics are important for our future and our life.”

Yuudai wrote, “Lastly, I will never forget the information about the states of matter because it might be used in the future to distinguish things.”

Nagwa Fekri Rashed

 

化学のポートフォリオ

国際高専の授業では、アクティブラーニングを実践しています。アクティブラーニングはグループ活動やディスカッションの時にしか使えないと思われがちですが、アクティブラーニングは学生が積極的に授業に参加していて、能動的に技能を高めたり、知識を獲得したりする時に使用できる、もっと広い意味を持つ表現です。アクティブラーニング時の教師の役割は学生に学ぶ環境を整え、教材を用意し、新しいトピックへ興味を向けさせることです。

化学の授業では、学生は様々な手段で学習しています。ノートを取る、実験を行う、グループディスカッションに参加する以外に、学生たちはポートフォリオを作ります。化学のポートフォリオでは、学生は可能な限り学習エヴィデンスを残して、学習や上達したスキルについて振り返るジャーナルの記入が求められます。学生のポートフォリオを読むことで、学習する姿勢や内面を知ることができます。どんな授業内容を面白い、難しい、新鮮と感じるかどうかを読むことで、教育者として学生に扉を示して鍵を渡す役割を再確認します。学生は好きな扉を選んでまったく新しい世界を発見するのです。ジャーナルを読むのは本当に楽しいです。2年生の許可を得ていくつか載せますので、ぜひ読んでみてください。

武虎『最初に興味が湧いたのは固体の水が液体より密度が大きいということです。そのことは知っていましたが、理由がわかりませんでした。水の分子はポーラー結合です。氷になる時、polar forceが水の分子を引き寄せると同時にはじくので六角形の配置になります。氷が水に浮かぶ理由がわかりました。』

大虎『化学IIAを勉強していると、化学を学ぶということは自然の本質を理解することにつながると感じました!』

俊太朗『プラズマが物質の4番目の状態であることを初めて知りました。これまではプラズマを見たことがなかったし、中学の教科書には物質の状態は3種類と載っていました。』

瑠華『学習スキルの上達という意味では、Zoomを使ったオンライン授業に慣れてきました。』

晃太朗『化学IIA1番驚いたのは物質の状態が3つだけではなく、プラズマという状態があることです。プラズマカッターは知っていましたが、その仕組みやプラズマが何なのかを調べたことがありませんでした。結果的に、化学IIAは楽しく学習できる面白い科目でした。化学IIBはもっと面白いだろうと期待しています。』

杏奈『実験が面白かったです。コツコツ勉強することの大切さを学びました。』

真央『化学IIAのために勉強することで、ほかの科目にも役立つ学習スキルや習慣を身に着けることができました。化学IIAを通して、教室で学ぶ内容は学校に留まらず、その後の人生に役立つことが実感できました。また、1年目に習ったいくつかの内容が2年目の学習に絡んでくるところが面白かったです。』

美結『夕日の色に関係しているので、粒子の勉強は忘れません。夕日の色に興味があるので、今年のSTEMプロジェクトでもっと詳しく調査します。振り返ると、今学期は最善を尽くしたと思います。授業は面白かったし、新しいことをたくさん学べました。来年もすべてのことに挑戦します。』

義基『前学期は色んな学習スキルを身に着けることができました。ひとつは化学の授業の前に教科書を読んで重要な単語をメモすることです。今学期は化学反応、化学薬品、分子の状態など、日常生活に役立つ化学をたくさん学びました。今後の人生に重要な内容だと思います。

祐大『最後に、分子の状態について学んだ内容は将来役立つと思うので忘れません。』

ナグワ・ラシィド

July 23, 2020 First-year students’ biology presentation

Hi! This is Jonathan, the camera man. I would like to post a quick journal to show the first-year students' biology presentations. First-year students were divided into pairs or groups of three and given the assignment to research and given a presentation about anything biology related. Every year, this is one of the larger hurdles students have to overcome. Why? Because it's all in English! Most of this year's first-year students are Japanese who only started learning in English this April. Also, presentations are a big part of ICT's curriculum. If there is one thing you get used to, it's giving presentations. One student told me that, including this bio presentation, he had five presentations this week. I will post the videos below. Remember, these are presentations of students that many of, went to Japanese junior high schools six months ago. Enjoy.

こんにちは!ジョナサンです。先日行われた1年生の生物のプレゼンテーションをジャーナルに載せたいと思います。毎年、1年生の生物の授業では好きな生物関連のテーマを選んで、リサーチした内容を発表する課題が出されます。これは国際高専のひとつの登竜門となっています。なぜかって?英語で行われるからです!ほとんどの1年生は日本の中学校を卒業して、人生で初めて英語で教育を受けています。当然、英語でプレゼンテーションをするのも初めてです。さらに、国際高専ではプレゼンテーションが頻繁に登場します。この発表の前に学生のひとりが「今週プレゼンが5個もある!」と嘆いていました。嫌でもプレゼン能力も伸ばされるのです。動画を下に載せましたので、ぜひご覧ください。発表する多くの学生が半年前までは日本の中学校で勉強していたことを考えると、短時間で大きく成長したなって感じました。

June 26, 2020 Operation

Classes are starting to get back to normal. I am quite happy about that as it is going to allow me try out a cross disciplinary team project in the Bridge Biology class.

Are you familiar with the game “Operation”? If you’re not, here’s a link to an early 80s tv advertisement for the game. 

To play this game, you have to choose a card and remove the problem from the patient with tweezers, without touching the sides. The problems are things like Brain Freeze, Butterflies in the Stomach and Funny Bone. If you can successfully remove the problem, you get points. The player with the most points wins the game. If the tweezers touch the sides as you are removing the problem, it completes a circuit and an alarm sounds and you don’t get any points. I used to play this game when I was a boy, but always lost to my father. It was an unfair competition, since he was a surgeon.

Anyhow, to learn about cell biology, cell organelles and their functions, the Bridge Biology class is going to build versions of “Operation.” Plant and animal cells are going to take the place of the patient and organelles like nucleus, chloroplast and ribosome are going to take the place of the problems. After choosing a card which gives the organelle function, for example, “Where a plant cell makes food,” students will have to identify the organelle (chloroplast) and try to remove it from the cell without setting off an alarm.

This is not just a Biology project. Besides the cell organelles and their functions, students are going to learn English, Electronics/Engineering, Design and Programming. To complete the project, student teams are going to have to design their game, program the game with Scratch, build the game with a Makey-Makey microcontroller and do it all in English. After each team finishes building their game, they will demonstrate their game and let other teams play it. By building and playing these games, students will be able to learn and review key Biology concepts and the games will be available for future students to help them with their Biology classes.

Ian Stevenson

ようやく通常の授業形態に戻ってきました。ブリッジイングリッシュの生物の時間にあるチームプロジェクトを試そうと思っていたので嬉しいです。

Operationというゲームはご存知ですか?知らない人はこちらの80年代のテレビCMをご覧ください。

このゲームでは、カードを引いて、書いてある症状を患者の体から穴の端に触れずにピンセットで抜き取らなければなりません。症状はド忘れ、胸やけ、足が棒になるなどです。症状を取り除けばポイントがもらえ、ポイントを1番多く獲った人の勝ちです。ピンセットが穴の端に触れると回路が繋がり、アラームが鳴ってポイントがもらえません。子供の頃よくこのゲームで遊びましたが、いつも父親に負けてしまいました。勝てっこないですよ、彼は外科医だったんですから。

話が脱線しましたが、ブリッジイングリッシュの生物の時間では細胞生物学の細胞小器官とその機能を学ぶためにオリジナルのOperationを作ることにしました。患者の代わりに植物や動物の細胞、症状の代わりに核、葉緑体、リボソームなどの細胞小器官を使います。例えば「植物細胞が食事を作る場所」と書かれているカードを引いたら、対応する細胞小器官(葉緑体)を、アラームを鳴らさずに取り除く、といった具合です。

これはただの生物のプロジェクトではありません。細胞小器官の名前と機能を覚えるだけではなく、英語、電子工学、デザイン、プログラミングを複合的に学びます。プロジェクトを完成させるにはゲームをデザインして、スクラッチを使ってプログラムを組んで、Makey-Makeyのマイコンを使ってボードを作る必要があります。しかも、すべて英語でです。それぞれのチームのゲームが完成したら、デモンストレーションをして他のチームに遊ばせます。自分たちでゲームを作って遊ぶことによって、生物の基礎知識を高めます。また、ゲームは今後入学してくる学生の学習のために残り続けるのです。

イアン・スティーブンソン

January 7, 2020

Hello everyone! The Christmas and New Year’s holidays are coming soon which means that the current year is coming to an end. From this year, the schedule of Hakusanroku campus matches the schedule of KIT, which means that students will finish their classes and final exams for the term at the end of January, at the same time as the university students, which is very soon! This is even more significant for the second-graders since this is in fact their last term on the Hakusanroku campus. Starting from the next term in April, they will embark on a one-year journey in New Zealand to continue their studies. It is interesting to see students looking forward to spring vacation now while it is still December!

On a different topic, in my biology class, students will have to do a presentation at the end of the term about a topic related to what they have learned during the term. First-graders’ topics are related to genetics and plants, so some students chose to do their presentation about genetic medical conditions like albinism and heterochromia and other students chose to do their presentation about staple crops among other topics. On the other hand, second-graders’ topics are related to evolution and the phylogeny of the main kingdoms of organisms on earth, so some students chose to do their presentation about cephalopods, felines and jellyfish among others. I am looking forward to listening to their presentations next month!

Jason de Tilly

皆さん、こんにちは!まもなくクリスマスと冬休みがやってきて、1年が終わろうとしています。今年から白山麓キャンパスのスケジュールがKITと同期され、学生たちの期末試験が1月末に変更されました。これは大学の学生と同じタイミングです。すぐですね!2年生にとっては白山麓キャンパスでの最後の学期となります。来年の4月には日本を飛び出して学びの舞台をニュージーランドに移します。まだ12月ですが、すでに春休みを楽しみにしている学生を見るのは新鮮です。

話は変わりますが、私が担当している生物の授業では学生たちが選んだテーマについて発表する期末プレゼンテーションがあります。1年生のテーマは遺伝学と植物からの選出となります。学生たちが選んだテーマの中には白皮症や異色症などの遺伝性疾患や主食作物などがありました。2年生のテーマは進化論や地球上の主要な生物の系統についてから選出され、頭足類、ネコ科、クラゲなどの発表がありました。来月のプレゼンテーションが楽しみです!

ジェイソン・デ・ツィリー

白山麓ジャーナルのトップに戻る

October 2, 2019

Hello everyone! Summer vacation has ended and it has now been a couple of weeks since classes have started here at Hakusanroku campus. Students seem to have spent a nice holiday and look refreshed to tackle this new term. As for my summer vacation, I had the chance to visit Singapore, Malaysia and South Korea. It was busy, but a lot of fun!

In my last journal entry, I wrote about how second year students had to write a journal during summer vacation about a scientific article they had to read related to STEM. Students had to read the scientific article and then write a summary and their thoughts about it to finally hand in their journal after returning from summer vacation. They also had to present their journal orally to teachers on September 20th. The scientific article topics they chose ranged from astrophysics, renewable energies, archeology and much more!

Students seem to have had more trouble writing their journals than orally presenting them, struggling a little to express themselves in written form. However, during their presentations, they did a good job vulgarizing and conveying the important information about their article to the teachers present. It was also very interesting to hear what they thought about the articles and why they thought the discoveries and topics presented in the articles were important for the future of science and research. I think the presentations were a success and I hope it made students more interested in learning about scientific discoveries and realize how they relate to what they are leaning here in school. I am looking forward to repeating this activity next year with our current first year students!

Jason de Tilly

皆さん、こんにちは!夏休みが終わり、白山麓キャンパスでの授業がスタートしました。学生たちは楽しい休暇を過ごし、リフレッシュして新学期に臨む準備ができているように見えます。私個人の夏休みはシンガポール、マレーシア、韓国を訪れる機会があり、忙しくも楽しい休暇でした!前回の白山麓ジャーナルで、STEM関連の科学論文についてジャーナルを書く2年生の夏休みの宿題について書きました。学生たちは夏休みの間に科学論文をひとつ選んで、そのまとめと感想を書きました。9月20日には先生たちの前で書いたジャーナルをプレゼンテーションする発表会を行いました。選んだテーマは天体物理学、再生可能エネルギー、考古学など、多種多様でした!

どうやら学生たちはジャーナルを書くことよりも人前でプレゼンテーションすることのほうが得意なようです。書くほうに少し苦労しても、先生の前で行った発表では上手に論文の重要な情報を視覚的にわかりやすく伝えていました。論文の感想や、その科学的発見が人類の未来のために重要だと感じた理由が聞いていてとても面白かったです。

今回のプレゼンテーションは成功だったと思います。これによって学生が世の中の科学的発見にもっと興味を持ち、それらが学校の学習内容にどう関連しているのか気付いてくれることを期待しています。来年、このジャーナルの宿題を現在の1年生を対象に行うのが楽しみです!

ジェイソン・デ・ツィリー

HOMECampus LifeHakusanroku JournalEnglish STEM

PAGETOP